Svar: Søvn, baby 3 måneder

26. november 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære bekymrede forældre

Tak for jeres brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.

I fortæller, at jeres dreng gennem længere tid, har haft svært ved at sove, og det lyder som om, at han ikke helt har sovet det, man synes han burde... Men det gør han nu, og det er derfor nærliggende at tro, at han har noget "der skal indhentes", og at han derfor lige nu sover lidt mere end de fleste:) Det ses nogle gange, at børn efter en periode med manglende søvn, pludselig sover ekstra meget og på den måde får indhentet lidt af deres behov og det er rigtig fint - det må han gerne.

Han sover dog en del mere end gennemsnittet. De fleste børn sover i 3 måneders alderen ca. 15 timer i døgnet, og jeres dreng sover lige nu ofte op til 18 timer i døgnet. Derfor skal I holde øje med, om han er sløv. Han må ikke virke sløv. Det er vigtigt, at han melder sig til måltiderne, at han vågner, spiser og virker sulten, tager godt fra. Det er vigtigt, at han når han er vågen, pludrer, reagerer på jer, smiler bevidst til jer og rigtig gerne vil kommunikere. Det er vigtigt, at han ikke er slap i kroppen, men bruger sig selv motorisk, øver sig i at trille, dreje omkring, putter fingrene i munden osv. Det er vigtigt, at han reagerer på at få tøjet af, komme i bad osv.

I skal holde øje med, at han spiser 6 hovedmåltider i døgnet. I skal sikre jer, at han har tilsvarende gode tunge tissebleer og at han har godt gang i maven:)

Hvis I er i tvivl om, hvorvidt han kan være sløv eller sove, fordi han måske ikke er helt rask, så er det vigtigt, at I lige får jeres læge til at tjekke ham igennem.

Hans nattesøvn varer ca 11.5 time - og det må den naturligvis gerne, men det er helt naturligt, at han så sover meget let hen mod morgenstunden, ligesom han kan have en del ...

Annonce

... maveuro der. Han tager ikke skade af at sove uroligt de sidste timer af natten.

Når børn vågner og græder, så skyldes det ofte, at de vågner op fra den dybe søvn - og så går der lidt tid før de bliver i godt humør. De vokser ofte fra det og det bedste I kan gøre er, at give ham lidt mælk af vågne op på og gerne tage ham over i jeres seng, give ham lidt nærhed osv. så han hjælpes til at vågne stille og roligt op.

Det kan også tænkes, at I måske skulle prøve at hjælpe ham til en lidt kortere nattesøvn, så I lader ham sove sin 3 lur om aftenen, så han f.eks. sover mellem kl 17-18.30 - og herefter måske er vågen i et par timer og først puttes 20.30 til natten. Det vil sige, at I kan tage ham op, når han har sovet 1-1.5 time, aktivere ham lidt om aftenen, tilbyde ham mælk og så putte ham senere til natten. Det kan godt være med til at gøre en forskel på nattens forløb og hans uro hen mod morgenstunden.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

De fleste børn i denne alder fordeler deres søvn sådan, at de sover ca. 10 timer om natten og 5 timer om dagen, fordelt på tre dagslure. Mange børn vil i denne alder gå meget sent i seng, nogle gange ikke før klokken er 22-23, hvilket er helt okay og som sagt helt normalt for alderen. Derfor kan det måske ændre lidt hos jer, hvis I afkorter hans nattesøvn lidt og forsøger at putte ham senere - ved at afkorte dagens 3. lur, så natten ikke starter helt så tidligt... Men det er naturligvis en balance, for han skal jo også have lov til at sove, hvis han er træt og tydeligt viser behov for søvnen...

Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - og som sagt, er det helt fint at få jeres læge til at tjekke ham igennem, hvis I vil sikre jer, at der ikke er en fysiologisk forklaring på, hvorfor jeres drengs søvnbehov er ekstra stort:)

Fortsat held og lykke med ham!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Vælling

Vælling er en tilskudsblanding, og det minder i sammensætning om en tynd grød. Tilskudsblading adskiller sig fra modermælkserstatning ved at have et højere indhold af protein og visse mineraler. I følge sundhedsstyrelsen er der ikke grund til at give barnet tilskudsblanding fremfor modermælkserstatning. Og børn der bliver ammet har heller ikke ernæringsmæssigt brug for at få vælling.

Vælling kan tidligst gives til barnet fra 6 mdr.´s alderen, og det anbefales, at man ikke giver...

Læs mere i Babylex

Omsorgsdage

Omsorgsdage er dage, hvor du med fuld løn kan holde fri sammen med dit barn.

Er du offentligt ansat, og er du blevet forælder efter den 1. oktober 2005, har du ret til 2 årlige omsorgsdage per barn. Retten gælder fra og med fødselsåret og til og med det år, hvor barnet fylder 7 år.

Hvis du er ansat i en privat virksomhed, vil det fremgå af din overenskomst, kontrakt eller lignende, om du har ret til omsorgsdage.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder