Svar: Vågner tidligt - 6 mdr.

26. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Louise

Tak for dit brev :)

Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er for tidligt at stå op kl 04.15-05.00 - det synes jeg også!

Du skriver, at når I står op her, så er din dreng ofte vågen et par timer. Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at korte denne vågenperiode mere og mere, så han ikke er vågen i 2 timer, men måske i 1.5 time, så i 1 time, så i en halv time og til sidst så kun i få minutter. Det er vigtigt, at der ikke er tale om en vågenperoide, hvor I står op, men at det snarere bliver en kort opvågning, hvor han lige får lidt mælk og sover videre.

Det har betydning for resten af dagens forløb, fordi så længe han står så tidligt op, så vil hans søvn ligge tidligt hele dagen. Lige nu sover han derfor første lur kl 7 og resten af dagens lure tilsvarende tidligt og han har naturligt derfor også brug for en 3. lur i løbet af dagen (hvilket mange børn nu har i denne alder). For at han i løbet af de næste 1-2 måneder skal have en rytme, som passer med dagplejers rytme, vil det derfor være godt, hvis du arbejder på at afkorte hans opvågning om natten, så han står senere op om morgenen.

En plan, som du kan arbejde hen imod, og som kan passe med dagplejers tider, kan se således ud:

Tidlig morgen 04/05: Ammes og forsøg at få ham til at sove videre. Hvis I er nødt til at stå op her, så må du forsøge at afkorte hans vågenperiode mere og mere dag for dag.

Morgen 7: Tilbydes havregrød, vand af kop.

Formiddag 8.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur

Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende ...

Annonce

... i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30

Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Ammes også stadig eftermiddag.

Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap. Det er helt okay, hvis han stadig har brug for denne lur

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - dette tidspunkt ligger lidt senere end nu, fordi hans lure generelt ligger lidt senere hele dagen igennem og han stadig får 3 lure dagligt... Og det kan også være med til at gøre, at han ikke vågner helt så tidligt om morgenen.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal nu lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Min tanke er altså, at du skal forsøge at få din dreng til at sove videre tidlig morgen ved at amme ham sen aften og tidlig morgen, når han viser tegn på at ville vågne. Hvis du ikke med brystet kan få ham videre i søvnen og han vågner helt, så må du stå op med ham, men her skal du så forsøge at afkorte hans vågenperiode og få ham puttet hurtigst muligt igen - så han egentlige stå op tidspunkt kommer til at ligge senere.

Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke vågner så tidligt, fordi han er sulten og har brug for mere mad og mælk - jf, dagsplanen, hvad hans behov er nu:)

Det er helt okay, at hans middagslur kan variere lidt i længde og det er som sagt rigtig fint med den 3. korte lur om eftermiddagen. Der vil naturligt ske nogle ting med hans rytme nu og de næste 1-2 måneder frem.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Sko

Det er vigtigt at barnets muskulatur i fødderne får mulighed for at udvikle sig rigtigt. Dette gøres bedst, hvis barnet får lov til at gå så meget som muligt på bare fødder.

Som hovedregel har børn ikke brug for sko, før de begynder at rejse sig og gå rundt. Når barnet skal have sin første sko, er det vigtigt at skoen er blød og passer til barnets fod. Der bør være en fast hælkappe og skoen bør ikke være så stor, at barnet risikerer at glide frem i den. Hvis foden glider, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit svar ang. vores datter. Jeg tror virkelig, at du ramte plet med dit svar!

Mor til sensitiv pige på 4 måneder