Svar: Vågner tidligt - 6 mdr.
26. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Jeg kan godt forstå, hvis du synes, det er for tidligt at stå op kl 04.15-05.00 - det synes jeg også!
Du skriver, at når I står op her, så er din dreng ofte vågen et par timer. Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at korte denne vågenperiode mere og mere, så han ikke er vågen i 2 timer, men måske i 1.5 time, så i 1 time, så i en halv time og til sidst så kun i få minutter. Det er vigtigt, at der ikke er tale om en vågenperoide, hvor I står op, men at det snarere bliver en kort opvågning, hvor han lige får lidt mælk og sover videre.
Det har betydning for resten af dagens forløb, fordi så længe han står så tidligt op, så vil hans søvn ligge tidligt hele dagen. Lige nu sover han derfor første lur kl 7 og resten af dagens lure tilsvarende tidligt og han har naturligt derfor også brug for en 3. lur i løbet af dagen (hvilket mange børn nu har i denne alder). For at han i løbet af de næste 1-2 måneder skal have en rytme, som passer med dagplejers rytme, vil det derfor være godt, hvis du arbejder på at afkorte hans opvågning om natten, så han står senere op om morgenen.
En plan, som du kan arbejde hen imod, og som kan passe med dagplejers tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og forsøg at få ham til at sove videre. Hvis I er nødt til at stå op her, så må du forsøge at afkorte hans vågenperiode mere og mere dag for dag.
Morgen 7: Tilbydes havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 12.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Ammes også stadig eftermiddag.
Sover dagens 3 lur, som ofte er en kort powernap. Det er helt okay, hvis han stadig har brug for denne lur
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - dette tidspunkt ligger lidt senere end nu, fordi hans lure generelt ligger lidt senere hele dagen igennem og han stadig får 3 lure dagligt... Og det kan også være med til at gøre, at han ikke vågner helt så tidligt om morgenen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og skal nu lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Min tanke er altså, at du skal forsøge at få din dreng til at sove videre tidlig morgen ved at amme ham sen aften og tidlig morgen, når han viser tegn på at ville vågne. Hvis du ikke med brystet kan få ham videre i søvnen og han vågner helt, så må du stå op med ham, men her skal du så forsøge at afkorte hans vågenperiode og få ham puttet hurtigst muligt igen - så han egentlige stå op tidspunkt kommer til at ligge senere.
Du skal naturligvis sikre dig, at han ikke vågner så tidligt, fordi han er sulten og har brug for mere mad og mælk - jf, dagsplanen, hvad hans behov er nu:)
Det er helt okay, at hans middagslur kan variere lidt i længde og det er som sagt rigtig fint med den 3. korte lur om eftermiddagen. Der vil naturligt ske nogle ting med hans rytme nu og de næste 1-2 måneder frem.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske