Svar: Ammes i søvn både dag og aften

24. november 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Lisa

Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

Det lyder som om, at jeres dreng er rigtig godt i gang motorisk. Han kravler, rejser sig ved tingene og er rigtig godt i gang med at undersøge verden mere og mere på egen hånd. Han er i separationsfasen og det betyder, at han lige nu godt kan have ekstra brug for dig, brug for at mærke dig, din nærhed osv. når han skal sove.

Det er også helt normalt, at børn i denne alder protesterer mod søvnen. Han vil hellere opleve, lege, følge med i hvad der sker og tiden skal ikke soves væk. Derfor vil han ofte protestere, når du forsøger at putte ham om dagen, og når han endelig sover, så sover han ofte ikke så længe.

Det er rigtig fint, at du om dagen sætter ham i barnevognen og lader ham sidde op, kikke på verden, følge med og på den måde måder ham og hans lyst til at opleve. Du skal nok prøve at putte ham lidt senere end du gør lige nu og samtidig skal du så prøve at lægge mærke til tidspunktet, - hvornår han falder i søvn. Det vil give dig en idé om, hvad tid du måske bedst kan putte ham på. Og dermed kan du undgå, at du skal gå så langt med ham, før han falder til ro.

Det vil derudover være rigtig godt, hvis du kan tilbyde ham et mellemmåltid før han puttes til sin formiddagslur. Det er vigtigt at han har lidt mad i maven, det vil hjælpe ham til at overgive sig til søvnen. Han må ud over maden før luren også gerne blive tilbudt lidt frugtbåde eller måske en rosinbolle eller lignende i hånden, når I triller af sted. Det kan hjælpe ham til at koble lidt fra og finde ro, at sidde og spise lidt på vejen.

Du spørger til putteritual og det du gør, lyder egentlig rigtig fint. Du har ret i, at det vil være godt, at han også inden putningen til natten tilbyde et godnatmåltid. Det kan være en grød, det kan også være en banan, hvis han ikke er så meget til grød lige nu. Det kan også være en portion havregryn med mme.

Det er fint at du bruger en klud ved hans ansigt, når du ammer ham og lader denne klud følge med ham over i sengen, når han puttes. Det er rigtig fint at lade kluden indgå som en fast del af putteritualet nu. De fleste børn er dog mellem 12-18 måneder før de bevidst begynder at bruge den, så det kan du ikke forvente endnu.

I princippet må du gerne amme ham i søvn. Det er faktisk helt okay, at han tilbydes brystet, når han skal sove om aftenen - og det behøver ikke være et problem, at han falder i søvn med dit bryst i munden. Hvis han ammes, puttes i seng og derefter sover til næste morgen tidlig uden problemer, så er det helt okay. Det er kun, hvis han vågner en gang i timen og ikke kan sove videre, uden at du giver ham brystet igen og igen og igen og igen, at det bliver et problem. Nogle børn bliver uhensigtsmæssige afhængige af brystet, men bestemt ikke all,e og du skal ikke være ked af at amme ham i søvn, hvis det fungerer rigtig godt. Som jeg læser dit brev, så lyder han ikke uhensigtsmæssig afhængig af dit bryst... du skriver endda, at du fornemmer, at du måske ville kunne springe amningen tidlig morgen over.

De fleste børn vil i 10-12 måneders alderen trives med to amninger i døgnet. Disse amninger ligger ofte før middagslur og aften eller de ligger aften og sen aften, eller aften og en gang i løbet af natten. Det kan godt tænkes, at du lige nu skal bibeholde amning før middagsluren og aften - og så netop indføre et godnatmåltid før natten, for at sikre ham lidt ...

Annonce

... ekstra mæthed her. Du kan også vælge at fjerne amningerne helt om dagen, evt. tilbyde mme og en banan en overgang og så amme ham aften og en gang om natten, fordi det hos jer vil give mere ro. Du skal gøre det, som du fornemmer vil fungere bedst.

Derudover tænker jeg, at du måske skal forsøge at arbejde på at putte ham lidt senere end du gør lige nu. Både fordi han lyder til at have svært ved at sove om dagen og du skriver, at du går meget lang tid med ham for at det skal lykkes. Men også fordi han bliver puttet tidligt i seng - og måske vil det hjælpe jer, hvis hele dagen rykkes lidt. Han står jo normalt først op kl 07, hvis du ammer ham tidlig morgen og det lyder derfor sandsynligt at han skal sove lidt senere lure om dagen.

Mit forslag til en dagsplan ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i din seng

Morgen 7-7.30: Havregryn med mme, vand af kop.

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30 sover her måske blot 45 minutter og det er helt okay med den alder han har

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer og lignende. Må også meget gerne suppleres med grøntsagsmos (hjemmelavet eller færdiglavet), vand af kop.

Tilbydes en kop mme og en banan og puttes til middagslur ca kl 13-13.30, og sover her måske et par timer.

Eftermiddag 16: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos. En bolle kan mætte lidt mere end knækbrød:) Vand af kop.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

17.30-18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt i håndklædet, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød - eller havregryn med mme, eller en banan og lidt mme. Får børstet tænder.

Ammes og puttes til natten 19.30-20

Og ammes så igen tidlig morgen, når han selv melder sig og viser behov for brystet - så dagen ikke starter for tidligt for jer:)

Hvis du tænker, at du kan få ham til at spise godnatgrød om aftenen, hvis du kommer lidt frugtmos på, må du gerne gøre dette. Grøden gives adskilt fra aftensmaden og lige før han skal puttes. Gerne efter et bad.

Rigtig mange børn fravælger sutten og det er helt okay. Hans suttebehov bliver fint stillet hos dig, og det lyder som sagt ikke som om, at han dier alt for meget... Om dagen vil det være rigtig fint, at du tilbyder ham mad og noget at drikke i stedet for brystet, om aftenen er det fint at du ammer ham som nu - og det samme om morgenen, da det lyder til at fungere.

Når han skal passes af andre, så kan de om dagen naturligt tilbyde ham mad og mme af kop, så ritualet om dagen her minder om det han kender og er vant til:) Det kan godt være, at du lige nu skal amme ham før middagslur, aften og tidlig morgen, men det er okay - han er i separationsfasen og kan godt have behov for denne ekstra nærhed, som brystet jo giver ham, men stille og roligt vil det være rigtig fint, at arbejde på et alternativ til brystet - mad og vand/mme af kop.

Og så fornemmer jeg, at det vil hjælpe dig lidt at kikke på puttetidspunkterne og forsøge at putte ham lidt senere, end du forsøger lige nu, netop for at sikre, at han er mere parat til at sove, når du så sætter ham i barnevognen.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med ham:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit fantastiske svar til vores lille familie sidst. Det hjalp virkelig på natten at give ham en fast rytme i dagstimerne.

Tak fra Hannibals mor