Ammes i søvn både dag og aften

24. november 2015

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Ammes i søvn både dag og aften

Kære Helen.

Jeg har en skøn søn på 10 måneder. Han trives og er glad, smiler og griner det meste af tiden, kravler rundt og undersøger verden samt rejser sig op af ting.

Jeg har lige et par spørgsmål omkring hans putteritualer.
Indtil for et par uger siden blev han ammet i søvn når han skulle sove lur. De sidste par uger har jeg gået en (lang) tur med ham i barnevognen indtil han faldt i søvn. Han sidder dog op med ryglænet. Hvis jeg lægger ham ned, bliver han vred og ked af det (på en næsten klaustrofobisk måde) og han sætter sig op og bruger kræfter på at holde sig oppe, i stedet for at slappe af og falde i søvn.

Det er dog langtfra hver dag denne metode har lykkedes og så har vi måtte vende hjem og jeg har ammet ham i søvn og derefter lagt ham i barnevognen. Hvad kan jeg gøre for at vi ikke skal ud og trave flere kilometer hver dag for at han skal sove?

Jeg kunne også godt bruge forslag til gode putteritualer. Lige nu spiser vi kl. 17-17.30 tiden og ved 18.45 tiden får han nattøj på og børstet tænder, vi siger godnat til far og slukker lyset på værelset, trækker gardinerne for og tænder en lille lampe. Herefter ammer jeg ham indtil han sover. Hvis jeg prøver at trække brystet ud inden, er det næsten umuligt fordi han suger så godt fat og hvis det endelig lykkes så begynder han at søge på mig og bliver meget ulykkelig og vred hvis han ikke får det igen. Far og bedsteforældre kan godt give ham flaske men også hvor han ligger i deres arme og falder i søvn mens han spiser. Hvad kan vi gøre for at skabe nogen gode putteritualer hvor han ikke bliver ammet i søvn?

Det ...

Annonce

... generer mig ikke at amme ham om aftenen (endnu) men da han skal starte i vuggestue om halvanden måned vil jeg gerne for hans skyld have at han lærer at falde i søvn uden brystet.

Han valgte at stoppe med sutten da han var 8 måneder og vil ikke rigtig have nusseklude eller lignende. Skal jeg bare blive ved med at tilbyde ham dem? Eller hvad giver jeg ham der måske kunne erstatte brystets tryghed?

Hans måltider ser i korte træk således ud:

Han vågner kl. 5 og kommer ind i vores seng hvor han ammes og sover videre. – Jeg tror godt denne amning kan droppes hvis mor bare lige tager sig sammen og står op kl. 5 når sønnike er frisk
Han får havregryn med (ko)mælk og vand af kop ved 7-tiden
Hvis jeg husker det får han lidt frugt om formiddagen inden luren
Til frokost får han rugbrødshapsere med pålæg, grøntsager og vand af kop
Mellemmåltidet om eftermiddagen består af knækbrød med frugt og vand af kop
Han får aftensmad ved 17-17.30 tiden – vores aftensmad
Kl. 19 ammes han i søvn

Hvordan synes du det ser ud? Han får ikke længere grød om morgenen da han ikke gad at spise det når mor og far spiste havregryn med mælk. Jeg tænker at du jo nok vil anbefale en godnatgrød men skal den være med frugtmos? Og hvor og hvornår skal vi give den? Hvad hvis han ikke vil have den?

Jeg kan mærke at jeg synes det er rigtig frustrerende at han ikke vil bruge sut men skal bruge mig som sut til at falde i søvn på og jeg føler mig som en fiasko når jeg bliver nødt til at amme ham i søvn om dagen og ikke kan trille ham i søvn.

Jeg håber du kan give lidt gode idéer.

Med venlig hilsen
Lisa

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Barselshotel

Barselshoteller findes både på sygehuse og i privat regi.

Kravene til at komme på et offentligt barselsehotel er forskellige. Nogle steder barselshotellet for flergangsfødende, der har haft en ukompliceret graviditet og fødsel, andre steder er det til førstegangs forældre, der har brug for lidt ekstra tid, inden turen går hjem. På barselshotellet vil både mor og far typisk kunne være til stede hele døgnet og personalet kan tilkaldes, ved behov for hjælp.

På et...

Læs mere i Babylex

Pethidin ved fødsel

Pethidin er et morfinlignende stof, som især blev brugt ved fødsler førhen i tiden. I dag vil man ofte vælge at tilbyde den fødende en epiduralblokade i stede, hvis hun har voldsomme smerter. I særlige tilfælde kan man dog stadig vælge at give pethidin til fødende. Det gives som injektion, og virkningen indtræder efter ca ½ time.

Der er en del bivirkninger forbundet med at give pethidiin, blandt andet kan det nedsætte ve-aktiviteten, give den gravide kvalme og gøre hende svimmel...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren