Brev:
Ammes i søvn både dag og aften
24. november 2015
Alder:
10 mdr.
Ammes i søvn både dag og aften
Kære Helen.
Jeg har en skøn søn på 10 måneder. Han trives og er glad, smiler og griner det meste af tiden, kravler rundt og undersøger verden samt rejser sig op af ting.
Jeg har lige et par spørgsmål omkring hans putteritualer.
Indtil for et par uger siden blev han ammet i søvn når han skulle sove lur. De sidste par uger har jeg gået en (lang) tur med ham i barnevognen indtil han faldt i søvn. Han sidder dog op med ryglænet. Hvis jeg lægger ham ned, bliver han vred og ked af det (på en næsten klaustrofobisk måde) og han sætter sig op og bruger kræfter på at holde sig oppe, i stedet for at slappe af og falde i søvn.
Det er dog langtfra hver dag denne metode har lykkedes og så har vi måtte vende hjem og jeg har ammet ham i søvn og derefter lagt ham i barnevognen. Hvad kan jeg gøre for at vi ikke skal ud og trave flere kilometer hver dag for at han skal sove?
Jeg kunne også godt bruge forslag til gode putteritualer. Lige nu spiser vi kl. 17-17.30 tiden og ved 18.45 tiden får han nattøj på og børstet tænder, vi siger godnat til far og slukker lyset på værelset, trækker gardinerne for og tænder en lille lampe. Herefter ammer jeg ham indtil han sover. Hvis jeg prøver at trække brystet ud inden, er det næsten umuligt fordi han suger så godt fat og hvis det endelig lykkes så begynder han at søge på mig og bliver meget ulykkelig og vred hvis han ikke får det igen. Far og bedsteforældre kan godt give ham flaske men også hvor han ligger i deres arme og falder i søvn mens han spiser. Hvad kan vi gøre for at skabe nogen gode putteritualer hvor han ikke bliver ammet i søvn?
Det generer mig ikke at amme ham om aftenen (endnu) men da han skal starte i vuggestue om halvanden måned vil jeg gerne for hans skyld have at han lærer at falde i søvn uden brystet.
Han valgte at stoppe med sutten da han var 8 måneder og vil ikke rigtig have nusseklude eller lignende. Skal jeg bare blive ved med at tilbyde ham dem? Eller hvad giver jeg ham der måske kunne erstatte brystets tryghed?
Hans måltider ser i korte træk således ud:
Han vågner kl. 5 og kommer ind i vores seng hvor han ammes og sover videre. – Jeg tror godt denne amning kan droppes hvis mor bare lige tager sig sammen og står op kl. 5 når sønnike er frisk
Han får havregryn med (ko)mælk og vand af kop ved 7-tiden
Hvis jeg husker det får han lidt frugt om formiddagen inden luren
Til frokost får han rugbrødshapsere med pålæg, grøntsager og vand af kop
Mellemmåltidet om eftermiddagen består af knækbrød med frugt og vand af kop
Han får aftensmad ved 17-17.30 tiden – vores aftensmad
Kl. 19 ammes han i søvn
Hvordan synes du det ser ud? Han får ikke længere grød om morgenen da han ikke gad at spise det når mor og far spiste havregryn med mælk. Jeg tænker at du jo nok vil anbefale en godnatgrød men skal den være med frugtmos? Og hvor og hvornår skal vi give den? Hvad hvis han ikke vil have den?
Jeg kan mærke at jeg synes det er rigtig frustrerende at han ikke vil bruge sut men skal bruge mig som sut til at falde i søvn på og jeg føler mig som en fiasko når jeg bliver nødt til at amme ham i søvn om dagen og ikke kan trille ham i søvn.
Jeg håber du kan give lidt gode idéer.
Med venlig hilsen
Lisa