Svar: Lære baby at falde i søvn og sove videre samt et putteritual
23. november 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Livas mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, du kan bruge.
Du fortæller, at Liva altid har haft svært ved at sove. Det har været svært for hende at komme fra et søvnstadie til et andet, og det er det stadig. Det er dog vigtigt, at du ved, at netop i 6-7 måneders alderen vil mange børn begynde at sove en kort formiddagslur, hvor de måske ikke sover mere end 45 minutter, så måske vil det hjælpe jer, at du lader hende sove den korte lur her og så i stedet arbejder på, at middagsluren skal være en længere lur. Hvis hun f.eks. kan puttes til en kort formiddagslur og sove 45 minutter her i sin seng, så kan du nøjes med at trille med hende, når hun skal sove til middag - og det vil i sig selv være en hjælp for dig i hverdagen:)
Du fortæller, at du gerne vil have hende til at sove to lure dagligt i stedet for tre lure - mange børn vil i 6-7 måneders alderen også begynde at springe den 3. korte lur over. Men ikke alle. Det afhænger helt af, hvor tidligt eller sent de står op, hvor lang formiddagslur de tager, hvor sent middagsluren ligger osv. og hvis din datter står op kl 6.30 og f.eks. kun sover 45 minutter om formiddagen, så vil hendes middagslur sandsynligvis komme til at ligge så tidligt, at hun har behov for en 3. lur - og det er helt okay, så længe hun ikke er ældre. Det er derfor vigtigt, at du er realistisk omkring, hvad du kan forvente - ellers bliver det kun frustrerende for jer begge:)
Det vil være rigtig godt, hvis hun fast tilbydes en flaske før hver lur, så det at få mælk indgår som en fast del af hendes putteritual. Og når hun så bliver 7 måneder, vil et par af hendes flasker trappes ud, og i stedet skal hun så tilbydes mellemmåltider og vand af kop. De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for 5-6 flasker dagligt, og i 7 måneders alderen vil 4 flasker ofte være passende.
Min plan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på, frugtmos og vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur - denne flaske trappes ud i 7 måneders alderen. Det gør ikke spor, hvis denne lur kun varer 45 minutter og det er fint at arbejde på, at hun her puttes inde i sin tremmeseng.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, Må også gerne få lidt små rugbrødshapsere i munden, hvis hun kan kapere det ved siden af sin mos. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca. kl 13 og her må du gerne trille hende en tur i barnevognen og på den måde hjælpe hende til at sove et par timer, hvis hun kan:)
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Tilbydes evt. flaske (denne flaske trappes også ud i 7 måneders alderen) og puttes evt. til en 3. lur. Det afhænger af hvor meget hun sover om dagen og hvad tid hun står op, hvorvidt hun stadig har brug for denne lur.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Aften 19.30-20: Flaske og puttes til natten - tidspunktet her afhænger igen af, hvorvidt hun har sovet to eller tre lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun tilbydes flaske igen.
Det vil sige, at der hvor du lige nu er inde og hjælpe hende sidst på aftenen, med at komme videre i søvnen, vil jeg anbefale, at du tilbyder hende en flaske. Det er netop vigtigt med mælken på ydertidspunkterne for at hun kan sove igennem om natten. Når hun bliver 7 måneder og skal have fire flasker, vil jeg anbefale at de ligger før middagslur, aften, sen aften og tidlig morgen.
I stedet for at trille hende til alle tre lure om dagen, må du også gerne lægge dig med hende i dobbeltsengen. Du kan på den måde også selv få slappet lidt af og hvilet dig. Du kan give hende flasken, imens hun ligger ved siden af dig (du kan se flaskestilling i min bog "Helens bog om Amning & Flaske) og lade hende falde i søvn med din nærhed og tætte kontakt. Da hun er en naturligt tryghedssøgende lille pige, vil det være dejligt for hende at få hjælp til at koble fra på denne måde. Samtidig kan du have flasken parat, så hvis hun viser tegn på at ville vågne op efter 20-40 minutter, så kan du give hende flasken igen og på den måde få hende videre i søvnen - og ofte vil hun så derefter kunne sove lidt længere lur.
Du må også meget gerne gøre det, at du tilbyder hende flasken imens hun ligger i sin tremmeseng. Mange børn bliver kede af at skulle flyttes fra favn og ned i sengen og protesterer naturligt over dette - men hvis hun får flasken, der hvor du ønsker hun skal sove, så vil hun opleve det mere trygt at falde i søvn der og vil naturligt kunne sove lidt længere fordi hun har mælk i maven. Det vil være rigtig godt, at du så eleverer hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, det kan du gøre ved at komme en lille pude eller et sammenrullet håndklæde ind under madrassen i hovedenden.
Det vil være rigtig godt, at du er opmærksom på, at hun ikke skal falde i søvn med flasken i munden, så det vil være rigtig fint, at hun får mælk, slipper flasken, smiler til dig, triller om på siden og sover. Det er naturligvis også rigtig fint, hvis du kan putte hende i seng, kærtegne hende, putte hende med dyne og sut og hun så selv kan falde i søvn - som du beskriver, har fungeret de sidste dage. Det må du også meget gerne gøre - men det er ikke noget du kan forvente vil kunne lade sig gøre hver gang og fremover... Nyd det, når det virker, men lad være med at tro, at du gør noget galt, når det måske ikke fungerer:)
I stedet for at tage hende op, vugge hende eller gå rundt med hende i armene, kan det være bedre, at du lægger dig med hende. Så hun lærer at sove mens hun ligger ned og så hun også lære at falde i søvn, uden at skulle være i bevægelse.
Mit forslag er altså, at du nu begynder at overveje, om ikke en flaske sen aften kan gøre en forskel hos jer. Derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis du ikke kæmper med, at hun skal sove en lang lur om formiddagen, men lader hende vågne op af sig selv, når hun ikke viser behov for at sove mere. Og så i stedet arbejder på en længere middagslur.
Derudover kan du overveje, om du kan hjælpe hende til at sove bedre ved nogle gange at lægge dig med hende i dobbeltsengen, eller ved at tilbyde hende flaske i tremmesengen, så hun ikke oplever at blive flyttet fra din favn og ned, hvor hun skal sove.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske