Svar: Sover meget - 2.5 måned
21. november 2015
Alder:
2 mdr.
Kære Lelia
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter.
Det kan være helt normalt, at spædbørn sover 20 timer i døgnet, og jeres datter må gerne have et godt sovehjerte. Det er dog vigtigt, at hun ikke sover så meget, at hun ikke indtager mælk nok, og det er vigtigt at vurdere, hvorvidt hun er "almindeligt træt" eller "sløv".
Hvis hun på nogen måde virker sløv, - det vil sige, at hun er svær at vække, ikke græder eller reagerer på at få tøjet af, ikke reagerer på at blive lagt på puslebordet og få bleen af - hvis hun ligesom bare ligger og ikke rigtig reagerer på at du skifter hende, hvis du oplever, at hun er svær at få kontakt med, at hun ikke rigtig søger dit blik, smiler til dig, reagerer på din pludren, at hun ikke rigtig spiser, skal nødes til at tage flasken, har svært ved at sutte osv. så skal hun ses af lægen.
Hun må altså gerne have et godt sovehjerte, men det skal være sådan, at hun vågner op, virker vågen og har lyst til at pludre med dig, bliver skiftet, beder om en flaske, spiser godt og så falder i søvn igen...
Jeg kan jo desværre ikke vurdere hende gennem brevkassen, men tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du lige får lægen til at tjekke hende igennem, så du sikrer dig, at alt er som det skal være. Tal også med lægen om, hvor længe hun må sove, hvornår du i givet fald skal vække hende, hvor meget mælk hun som minimum skal indtage dagligt - så du har lægen inde over og har lidt retningslinjer at følge:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske