Brev:
Vil ikke sidde ved bordet
21. november 2015
Alder:
19 mdr.
Vil ikke sidde ved bordet
Kære Helen,
Tak for dit svar på mit forrige brev, som bestemt er meget brugbart. Jeg har bare lige brug for at få noget uddybet. Min mand og jeg har talt om udfordringerne med at få vores søn til at sidde ved bordet og vi synes det lyder fornuftigt at forsøge at få alle måltider til at foregå ved bordet, også snacks. Vi er dog lidt i tvivl om hvad vi skal gøre, hvis han efter to mundfulde mad ikke vil sidde ved bordet mere, fx til aftensmaden. Han vil jo gerne lege på gulvet og spise lidt imens, hvilket ikke er hensigtsmæssigt.
Skal vi bare lade være med at tilbyde ham mere mad? Det skal lige nævnes at han er ret slank, men ikke for slank. Dog nok til at vi gerne vil have ham til at spise mere end to mundfulde :-)
Skal vi tilbyde ham noget og insistere på at han skal sætte sig op til bordet igen? Han kan blive meget ked af det og frustreret, hvis tingene ikke lige går efter hans hovede, særligt hvis han er træt, og vi vil nødig skabe en for dårlig stemning omkring måltidet for ham. Vi har prøvet at han lå på gulvet og græd, fordi vi ikke ville give ham mad, hvis han ikke ville sætte sig ved bordet. Hvis vi prøver at tage ham op, sparker han ud efter os, men hvis han får sin vilje og siger nej, er alt godt igen. Det kan ske til alle dagens måltider.
Vi spiser normalt aftensmad omkring kl. 17.15 og det kan ikke lade sig gøre at spise før, da min mand oftest først kommer hjem kl. 17. Slet ikke nu hvor der kommer en lillebror. Mange måltider forløber heldigvis uden problemer.
Mange hilsner
Stine