Svar: Søvn, 14 måneder

20. november 2015

Kategori:
Alder:
14 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Du

Tak for dit brev - og dejligt at høre, at du har læst flere af mine bøger, tak :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig omkring jeres datters søvn.

Jeg tænker, at du har ret i, at det er en fase, og at I lige nu derfor skal give det lidt tid. Det er ofte sådan, at børn i den periode, hvor de begynder at gå fra to til en lur, vil ændre deres søvnvaner og at man derfor er nødt til at være lidt fleksibel. Det betyder, at jeres datter både kan ændre sit puttetidspunkt og sit stå op tidspunkt og også kan ændre sit søvnbehov om dagen - så hun både sover mere og sover mindre.

Der sker ikke noget ved, at jeres datter lige nu sover lidt mindre, end hun plejer, eller end hun gennemsnitligt har behov for. Det vigtigste er at hun forbinder det at skulle sove med noget trygt, dejligt og rart. Det skal være rart at komme i seng og hun skal kunne falde i søvn uden at I kæmper om det - ligesom det vil være super godt, at I nu arbejder på, at hun fortsat skal falde i søvn i egen seng, så hun fremover forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.

Det er helt fint, hvis hun om dagen kan sove 2-3 timer. Enten fordelt på to lure eller på en lidt længere lur. Du skal lige nu ikke bekymre dig omkring, hvorvidt hun sover 2 eller 3 timer, du må gå ud fra, at hvis hun falder fint i søvn om dagen og hun vågner af sig selv, så har hun fået den dagssøvn, som hun lige nu behøver.

Om natten vil det så være godt, hvis hun kan sove 10-11 timer f.eks. sove fra kl 20 til 06.30. Det er helt okay, at I vækker hende, hvis hun ikke vågner af sig selv - og det vil faktisk være rigtig fint, at hun også bliver vækket om dagen, hvis hun pludselig begynder at forlænge sin dagssøvn, så hun måske sover 3-4 timer om dagen...

Og så skal I holde øje med at hun ikke sover om eftermiddagen, når I er på vej hjem fra dagpleje. Hvis ...

Annonce

... hun har tendens til at tage en lille powernap, når I henter hende, så kan dette være forklaringen på, at hun har svært ved at falde i søvn om aftenen og er vågen. Søvn efter kl 16 vil i denne alder kunne "æde" af nattesøvnen...

Og så er løsningen, at I lige nu ikke putter hende før hun er parat til at sove. Det vil sige, at hvis hun ikke kan sove før klokken er 21.30, så skal I ikke putte hende før. Hun skal så stadig op til samme tid om morgenen, stadig sove samme mængde søvn i løbet af dagen og stille og roligt forsøger I så at putte hende tidligere og tidligere. I skal bruge samme ritual som nu med bad, godnatgrød, puttebamse osv. Så hun kender rutinerne og forbinder det med at skulle sove - men hun kender ikke klokken - og stille og roligt putter I hende så kl 21.15, 21.00, 20.45, 20.30 osv. indtil I rammer det puttetidspunkt der passer til jeres datter.

Det tager tid at ændre på en søvnrytme, og I skal være forberedt på, at I nogle aftener skal bibeholde samme puttetidspunkt i flere dage, før I kan putte hende tidligere igen. Det vil ofte også være sådan, at hun måske en aften pludselig kan puttes tidligere og aftenen efter, skal hun så puttes lidt senere igen. Det vil f.eks. være normalt, hvis hun tre aftener i træk puttes 20.45, så er hun pludselig parat til at sove allerede 20.15 og puttes der, men aftenen efter er hun først parat til at sove 20.30 og puttes så på dette tidspunkt i flere dage, før hun måske kan rykkes frem...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Når jeg skriver, at det kan tage tid så betyder det 5-6 uger og det er under forudsætning af, at der ikke sker nogle ændringer undervejs, som f.eks. dagplejeskift, flytning, sygdom eller lignende.

Du kan læse mere om søvnrytmeproblemer i min bog om børn og søvn. Læs f.eks. "når dit barn sover for sent om aftenen" side 41...:)

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Annonce

Viden om børn:

Rabarber

Rabarber er velegnede til grød, kompot, suppe og marmelade. Hvis I ofte bruger rabarber i madlavningen, er det en god idé at tilsætte 'Nonoxal' (kalkchlorid) under kogning.

Dette forhindrer at saften i rabarber reagerer med kroppens kalk, som bl.a. giver ubehagelige reaktioner på tænderne.

Rabarber er bedst tidligt i sæsonen fra april og indtil omkring Skt. Hans. Rabarber indeholder små mængder oxalsyre, og i højsommeren stiger mængden af oxalsyre i stilkene. Hvis...

Læs mere i Babylex

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Du är min absoluta förebild inom allt med barn och allt som rör barnuppfostran/sömn/mat/sjukdom. Trots att jag aldrig träffat dig känner jag ett 100% förtroende och respekt för dig och känner att din syn på barn och hur man ska hantera olika situationer är helt rätt. Det finns så många metoder och syn på området idag men du har en sån sund och kärleksfull inställning.

För att sammanfatta det jag precis skrev: Du är min "guru" inom området och jag är glad att jag Tack vare min danska svärmor fann din sida och äntligen kunde få den hjälp och feedback jag så väl behövde!

Tack
/Erika