Brev:
Søvn, 14 måneder
20. november 2015
Alder:
14 mdr.
Søvn, 14 måneder
Kære Helen
Min datter er knap 14 mdr gammel. I dagplejen sover hun fast to lure, herhjemme i weekenderne har hun kun behov for en. Hun er (stort set) altid en dejlig, glad og tilfreds pige, meget rolig og mild, og prøver os i den grad af med ting hun ved hun ikke må. Den laban! Hun har ikke lært at gå endnu, går med os i en hånd.
De sidste 2-3 uger er klokken blevet 21-21.30 før vi har kunne putte hende om aftenen. Hun viser slet ikke tegne på træthed, vil gerne lege uden at være overgearet. Det har ikke hjulpet at geare ned med bøger og lign. Når hun så bliver træt i stuen - søger mig og putter sig ind til mig, gumler på sutten med lyd - så er hun forholdvis nem at putte. Det tager gerne en 15 min hvor hun lige skal af med det sidste energi ved at tumle i sin seng mens jeg sidder og synger og nusser hende og så falder hun så sødt i søvn.
Hun har altid været en tryghedssøgende og forsigtig pige, hun er først for nylig begyndt at falde i søvn i sin egen seng i vores soveværelse - det stort.
Samtidig er hun begyndt at sove mindre i dagplejen. Fra at sove måske 2t formiddag og 1t eftermiddag og sove ca 20-06 om natten, så sover hun nu ca 1t formiddag og 1t eftermiddag. Dagplejemor siger hun er let at putte til begge lure. I dag forsøgte vi at hun kun sov én lur i dagplejen, hun sov 2t og sov alligevel først 21.15. Det er det samme som i weekenderne.
Om morgenen har vi de sidste 2-3 uger været nødt til at vække hende senest 6.45 pga vores jobs, så sammenlagt får hun bare virkeligt lidt søvn på et døgn, og det giver mig så dårlig samvittighed. Jeg kan ikke helt lure hvad vi skal forsøge, så derfor søger jeg dine inputs.
Vi har et fint putterituale, godnatgrød, mælk af kop, bamse osv - ak Helen, jeg har alle dine fantastiske bøger så hvor er det kapitel om for lidt søvn jeg ikke har læst ;0)
Skal vi acceptere det bare er en periode (hun virker til at trives) eller skal vi forsøge at ændre noget i hendes dagsrytme?
Venlig hilsen
Mig