Svar: Sove selv eller i soveværelset
17. november 2015
Alder:
3 mdr.
Kære Mor til Andreas
Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til:)
Det lyder som om, at I har fået skabt nogle gode rutiner og putteritualer og det er rigtig dejligt. Det at blive puttet i bamsedragten og i barnevognen er blevet genkendeligt for jeres dreng, han forbinder det med at skulle sove, han ved, hvad der nu skal ske, og det hjælper ham til at overgive sig til søvnen.
I må gerne forsøge at indføre lignende ritualer om aftenen. Det vil være rigtig godt, hvis han tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual. Uanset om du ammer eller giver flaske, vil det være godt, hvis han nu får mælk før han skal sove. Jeg vil anbefale dig, at du skifter ham, og i forbindelse med at han bliver skiftet, så putter du ham i bamsedragten eller svøber ham i dynen eller lignende og så tilbyder du ham mælk - og derefter skal han puttes ned i sin seng.
Se på ham, se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at flyt ham fra din favn og ned i sengen, der hvor han er lige ved at falde i søvn. Du kan se, at han har svært ved at fokusere, øjnene kører rundt i hovedet på ham, han er lige ved at overgive sig til søvnen, men sover ikke helt. Erstat gerne bryst eller flaske med en sut og flyt ham så fra din favn ned i sengen. Stå ved ham, læg dine hænder på hans krop, så han kan mærke, at du er der, vug ham stille imens han ligger ned, så du på den måde luller ham i søvn. Sådan kan han lærer at sove uden at han skal være i din favn og uden at han behøver blive trillet i sin barnevogn:)
Det er korrekt, at han bør sove i samme rum som jer forældre, så længe han ikke er ældre end han er. Dette af hensyn til forebyggelse af vuggedød. Undersøgelser viser, at forældres natlige støj kan være med til at holde barnets vejrtrækning i gang - derfor anbefales det, at man sover i samme rum, men ikke i samme seng. Det er derfor super, at jeres drengs tremmeseng er koblet til jeres seng. Det giver også dig mulighed for at lægge en beroligende hånd over på ham i løbet af natten, så han kan mærke, at du er der:)
Og så er der det med bamsedragten. Hvis han sover godt i den og den ikke er for varm, så må han gerne sove i den om natten. Men du har ret i, at hvis den er lavet i et materiale, som ikke er så åndbart, så kan den godt blive for varm for ham. I stedet kan du som sagt putte ham i dynen, svøbe ham eller måske finde en anden dragt, som du tænker kan fungere for ham. Det kunne måske være en ulddragt. Uld kan han ånde igennem og det vil holde ham varm, hvis han om natten får sparket dynen af, det vil også kunne suge sveden, hvis han har det lidt varmt om natten.
I kan altså godt fjerne bamsedragten, men skal så putte ham i noget andet og gerne forsøge at finde et nyt ritual, som han på sigt vil forbinde med at det er ved at være sovetid:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke! Glæder mig til at følge jeres lille familie:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske