Svar: Sove selv eller i soveværelset

17. november 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Mor til Andreas

Stort tillykke med den lille dreng og velkommen til:)

Det lyder som om, at I har fået skabt nogle gode rutiner og putteritualer og det er rigtig dejligt. Det at blive puttet i bamsedragten og i barnevognen er blevet genkendeligt for jeres dreng, han forbinder det med at skulle sove, han ved, hvad der nu skal ske, og det hjælper ham til at overgive sig til søvnen.

I må gerne forsøge at indføre lignende ritualer om aftenen. Det vil være rigtig godt, hvis han tilbydes mælk som en fast del af sit putteritual. Uanset om du ammer eller giver flaske, vil det være godt, hvis han nu får mælk før han skal sove. Jeg vil anbefale dig, at du skifter ham, og i forbindelse med at han bliver skiftet, så putter du ham i bamsedragten eller svøber ham i dynen eller lignende og så tilbyder du ham mælk - og derefter skal han puttes ned i sin seng.

Se på ham, se på hans øjne, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at flyt ham fra din favn og ned i sengen, der hvor han er lige ved at falde i søvn. Du kan se, at han har svært ved at fokusere, øjnene kører rundt i hovedet på ham, han er lige ved at overgive sig til søvnen, men sover ikke helt. Erstat gerne bryst eller flaske med en sut og flyt ham så fra din favn ned i sengen. Stå ved ham, læg dine hænder på hans krop, så han kan mærke, at du er der, vug ham stille imens han ligger ned, så du på den måde luller ham i søvn. Sådan kan han lærer at sove uden at han skal være i din ...

Annonce

... favn og uden at han behøver blive trillet i sin barnevogn:)

Det er korrekt, at han bør sove i samme rum som jer forældre, så længe han ikke er ældre end han er. Dette af hensyn til forebyggelse af vuggedød. Undersøgelser viser, at forældres natlige støj kan være med til at holde barnets vejrtrækning i gang - derfor anbefales det, at man sover i samme rum, men ikke i samme seng. Det er derfor super, at jeres drengs tremmeseng er koblet til jeres seng. Det giver også dig mulighed for at lægge en beroligende hånd over på ham i løbet af natten, så han kan mærke, at du er der:)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Og så er der det med bamsedragten. Hvis han sover godt i den og den ikke er for varm, så må han gerne sove i den om natten. Men du har ret i, at hvis den er lavet i et materiale, som ikke er så åndbart, så kan den godt blive for varm for ham. I stedet kan du som sagt putte ham i dynen, svøbe ham eller måske finde en anden dragt, som du tænker kan fungere for ham. Det kunne måske være en ulddragt. Uld kan han ånde igennem og det vil holde ham varm, hvis han om natten får sparket dynen af, det vil også kunne suge sveden, hvis han har det lidt varmt om natten.

I kan altså godt fjerne bamsedragten, men skal så putte ham i noget andet og gerne forsøge at finde et nyt ritual, som han på sigt vil forbinde med at det er ved at være sovetid:)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke! Glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Annonce

Viden om børn:

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej

Så er Viggas mor på banen igen og sidder her med smil på læben og tænker over at du fik ret igen..... du har en fantastisk brevkasse og jeg ville være helt lost uden den :))

Tak for en dejlig brevkasse og undskyld jeg ikke kan gøre mine breve kortere :))

Med venlig hilsen
Viggas mor