Storebror på 20 mdr

18. november 2015

Kategori:
Alder:
19 mdr.

Storebror på 20 mdr

Kære Helen,

Så har jeg brug for at skrive til dig igen. Vores søn er nu 19 mdr gammel og trives rigtig godt. Han går og løber, siger mange ord, er nem at putte for tiden og sover som regel igennem og han er glad for sin dagpleje.

Jeg skriver til dig, fordi han bliver storebror om 3-4 uger. Graviditeten var slet ikke planlagt og vi har aldrig haft et ønske om pseudotvillinger, men nu er det sådan det bliver. Jeg tænker meget på hvordan det bliver for vores søn. Vi kan jo ikke rigtig forberede ham på hvad der skal ske. Jeg er klar over at der naturligt nok vil komme en form for reaktion, men vi vil gerne gøre det så nemt for ham som muligt.

Efter at jeg er blevet sygemeldt/på barsel afleverer jeg ham kl. 8.15-8.30 i dagplejen (før var det kl. 7.20). Jeg henter kl. 15, hvor han lige er vågnet fra lur. Vi satser stærkt på at vi kan fortsætte med at aflevere på samme tidspunkt når lillebror kommer, så han ikke skal opleve ...

Annonce

... omvæltninger i sin hverdag i dagplejen. Der kommer jo til at ske rigeligt herhjemme.

Vil du dele nogle tanker om hvordan vi letter overgangen, når man kun er 20 mdr gammel når man bliver storebror?

Vi har til tider lidt udfordringer med aftensmaden. Nogle gange vil han kun sidde ved bordet i få minutter og så vil han ned og lege. Så kommer han hen til bordet og får en bid indimellem, mens han står ved siden af. Andre gange vil han sidde på skødet og mades og andre gange igen sidder han fint på stolen og spiser selv. Vi har taget bøjlen af højstolen for en lille måned siden. Vi lader ham egentlig gøre som han selv vil, for han bliver meget frustreret og ked af det, hvis han ikke får lov. Burde vi holde fast i at han skal sidde ved bordet og spise? Jeg er lidt i tvivl om det er misforstået "forkælelse"/eftergivenhed fra vores side, fordi vi egentlig synes det er synd for ham at han snart bliver storebror.

Mange hilsner,
Stine

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

5. februar 2024 | Sovevaner | 22 mdr.

Rutiner og weekend, del 2 - Lur

Kære Helen Tak for dit svar på mit forrige brev. Det er rigtig godt at...

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

15. januar 2024 | Opdragelse | 21 mdr.

Rutiner og weekend

Kære Helen Tak for dit svar og gode råd angående mad og svingende appetit....

3. januar 2024 | Kost og ernæring | 21 mdr.

Nedsat appetit? - 21 mdr.

Kære Helen Godt nytår. Åh, det der med mad. H er en skøn lille...

Annonce

Viden om børn:

Colostrum (råmælk)

Colostrum er navnet på den mælk der dannes i brystet umiddelbart efter fødslen. Dette kaldes også råmælk og alle kvinder vil danne råmælk, også selvom de føder for tidligt.

Råmælken er meget proteinrig og indeholder antistoffer som er med til at bekytte barnet mod sygdomme og beskytte imunforsvaret. Antistofferne beskytter mod sygdomme ved at beklæde tarmsystemet indvendigt, så bakterier mv. trænger ind i tarmen.

Colostrum er fed og gullig. Den kommer i små...

Læs mere i Babylex

Fladt baghoved

Da små børns kranieknogler er bløde og ikke helt sammenvoksede, kan de tage facon efter, hvordan barnet lejres. Det kan give barnet en flad eller skæv hovedfacon, - dette kaldes lejringsbetinget skævhed af kraniet.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at børn altid lejres på ryggen, når de skal sove, fordi dette mindsker risikoen for vuggedød. Du skal være opmærksom på, at barnet ikke ligger med hovedet til den samme side, hver gang det sover, da dette kan medføre, at barnet får en skæv...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder