Brev:
Storebror på 20 mdr
18. november 2015
Alder:
19 mdr.
Storebror på 20 mdr
Kære Helen,
Så har jeg brug for at skrive til dig igen. Vores søn er nu 19 mdr gammel og trives rigtig godt. Han går og løber, siger mange ord, er nem at putte for tiden og sover som regel igennem og han er glad for sin dagpleje.
Jeg skriver til dig, fordi han bliver storebror om 3-4 uger. Graviditeten var slet ikke planlagt og vi har aldrig haft et ønske om pseudotvillinger, men nu er det sådan det bliver. Jeg tænker meget på hvordan det bliver for vores søn. Vi kan jo ikke rigtig forberede ham på hvad der skal ske. Jeg er klar over at der naturligt nok vil komme en form for reaktion, men vi vil gerne gøre det så nemt for ham som muligt.
Efter at jeg er blevet sygemeldt/på barsel afleverer jeg ham kl. 8.15-8.30 i dagplejen (før var det kl. 7.20). Jeg henter kl. 15, hvor han lige er vågnet fra lur. Vi satser stærkt på at vi kan fortsætte med at aflevere på samme tidspunkt når lillebror kommer, så han ikke skal opleve omvæltninger i sin hverdag i dagplejen. Der kommer jo til at ske rigeligt herhjemme.
Vil du dele nogle tanker om hvordan vi letter overgangen, når man kun er 20 mdr gammel når man bliver storebror?
Vi har til tider lidt udfordringer med aftensmaden. Nogle gange vil han kun sidde ved bordet i få minutter og så vil han ned og lege. Så kommer han hen til bordet og får en bid indimellem, mens han står ved siden af. Andre gange vil han sidde på skødet og mades og andre gange igen sidder han fint på stolen og spiser selv. Vi har taget bøjlen af højstolen for en lille måned siden. Vi lader ham egentlig gøre som han selv vil, for han bliver meget frustreret og ked af det, hvis han ikke får lov. Burde vi holde fast i at han skal sidde ved bordet og spise? Jeg er lidt i tvivl om det er misforstået "forkælelse"/eftergivenhed fra vores side, fordi vi egentlig synes det er synd for ham at han snart bliver storebror.
Mange hilsner,
Stine