Svar: Stort søvnbehov - 5 mdr.
16. november 2015
Alder:
5 mdr.
Kære mor til den trætte baby
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder bestemt som om, at jeres datter har et stort søvnbehov, og hun sover mere end de fleste børn. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 5 måneder er 14.5-15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover 10-11 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på to lure og en powernap.
Jeres datter sover nattesøvn fra kl 20 til 09 - altså en nattesøvn på ca. 13 timer. Derudover sover hun middagslur på 3 timer og en sen eftermiddagslur på en time, altså 4 timers søvn i løbet af dagen og i alt 17 timer i døgnet. Det er en del mere end gennemsnittet - men ikke nødvendigvis noget problem.
Når man har et barn, der sover så meget som jeres datter, så er det en god idé at tjekke, om det har en fysiologisk årsag. Det kan være en god idé at I lige får lægen til at lytte hende på hjerte og lunger, sikre at der ikke findes en årsag til, at hun kører træt og har brug for så meget søvn. Nogle børn sover meget, fordi de har en hjertesygdom, andre fordi de har astmatisk bronkitis.. så det bør lige tjekkes:)
Derudover skal I naturligvis se på, hvordan hun udvikler sig og virker til at trives. Og det lyder som om, at hun udvikler sig rigtig fint. Du fortæller, at hun er meget aktiv, når hun er vågen, hun drejer om egen akse, triller fra mave til ryg, kan selv sidde, nyder at stå og støtte på fødderne, hun griner, pludrer og lyder til at spise godt. Der er altså intet, der tyder på, at alt ikke er, som det skal være - og at hun stortrives på alle måde, måske netop fordi hun sover så godt, som hun gør?! :)
Så alt i alt lyder det til at hun blot har et rigtig godt sovehjerte, hvilket hun naturligvis meget gerne må have - men for en sikkerheds skyld, ville jeg lige få lægen til at tjekke hende igennem:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske