Svar: Stort søvnbehov - 5 mdr.

16. november 2015

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære mor til den trætte baby

Tak for dit brev og velkommen til :)

Det lyder bestemt som om, at jeres datter har et stort søvnbehov, og hun sover mere end de fleste børn. Det gennemsnitlige søvnbehov for børn på 5 måneder er 14.5-15 timer i døgnet, ofte fordelt sådan, at barnet sover 10-11 timer om natten og 5 timer om dagen fordelt på to lure og en powernap.

Jeres datter sover nattesøvn fra kl 20 til 09 - altså en nattesøvn på ca. 13 timer. Derudover sover hun middagslur på 3 timer og en sen eftermiddagslur på en time, altså 4 timers søvn i løbet af dagen og i alt 17 timer i døgnet. Det er en del mere end gennemsnittet - men ikke nødvendigvis noget problem.

Når man har et barn, der sover så meget som jeres datter, så er det en god idé at tjekke, om det har en fysiologisk årsag. Det kan være en god idé at I lige får lægen til at lytte hende på hjerte og lunger, sikre at der ikke findes en årsag til, at hun ...

Annonce

... kører træt og har brug for så meget søvn. Nogle børn sover meget, fordi de har en hjertesygdom, andre fordi de har astmatisk bronkitis.. så det bør lige tjekkes:)

Derudover skal I naturligvis se på, hvordan hun udvikler sig og virker til at trives. Og det lyder som om, at hun udvikler sig rigtig fint. Du fortæller, at hun er meget aktiv, når hun er vågen, hun drejer om egen akse, triller fra mave til ryg, kan selv sidde, nyder at stå og støtte på fødderne, hun griner, pludrer og lyder til at spise godt. Der er altså intet, der tyder på, at alt ikke er, som det skal være - og at hun stortrives på alle måde, måske netop fordi hun sover så godt, som hun gør?! :)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Så alt i alt lyder det til at hun blot har et rigtig godt sovehjerte, hvilket hun naturligvis meget gerne må have - men for en sikkerheds skyld, ville jeg lige få lægen til at tjekke hende igennem:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Klapvogn - køb af klapvogn

Når I vil købe en klapvogn, skal I overveje, hvad jeres behov er. Der findes mange forskellige modeller af klapvogne, som hver har deres fordele.

En klapvogn kan være praktisk, når I bevæger jer rundt i byen, eller tager feks. bus eller tog. En klapvogn er ofte let at manøvrerer rundt med, og den fylder ofte mindre end en barnevogn, hvilket kan gøre den praktisk i hverdagen. Samtidig kan mange klapvogne klappes sammen, så de f.eks. kan være med i bilen, hvis I f.eks. skal i ZOO...

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Jeg beder dig om hjælp, for jeg ved ikke hvad jeg ellers skal stille op. Jeg har læst flere af dine råd på nettet og jeg syntes du er hamrende dygtig og har hjertet på rette sted.

Et kæmpe stort TAK fra en fan.

Rikke