Svar: Vågner op og snakker om natten
13. november 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at det går stille og roligt fremad med søvnen hos jer:)
At jeres dreng lige nu vågner om natten og ligger og pludrer er faktisk helt normalt - mange børn gør det, ofte først i 7 måneders alderen, men det er helt okay også at gøre det, når man er 6 måneder:)
Det skyldes det store udviklingsspring, som han lige nu går igennem og derfor er der tale om en periode og det går normalt over igen:) Og han øver netop sin stemme, som du også oplever. Han udnytter de mørke og stille nattetimer til at øve forskellige lyde. Han kan tydeligt høre sig selv og han nyder det. Det er både de dybe svælglyde, og de høje lyde, der nogle gange næsten kan lyde som små skrig eller hvin. Det er også læbelyde, som kan være rigtigt sjove i denne alder...
Det kan naturligvis forstyrrer jeres søvn og han må godt komme på eget værelse nu, hvor han er 6 måneder, hvis du synes, at det forstyrrer for meget.
Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at gøre så lidt som muligt. Jo mindre aktivitet fra din side, jo bedre er det faktisk, for at han ikke pludselig lærer, at hvis han snakker om natten, så tager du ham op, vugger ham i armene, tilbyder ham mælk eller lignende. Hvis han bliver ked af det, så skal du naturligvis tage ham op, trøste og berolige, hjælpe ham videre i søvnen, og er han sulten/tørstig, så skal han naturligvis have mælk (og du skal være opmærksom på måske at øge hans indtag af mad og mælk om dagen). Du må også gerne prøve med lidt beroligende ord som "sshh-sshh" eller lignende, men ellers vil det være rigtig fint, hvis han selv kan finde videre i søvnen.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det også giver lidt ro med på vejen:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske