Brev:
Udtrapning af amning og væskebehov II
13. november 2015
Alder:
8 mdr.
Udtrapning af amning og væskebehov II
Hej Helen
Tak for dit svar. Jeg har lige brug for at stille er par spørgsmål, inden jeg finder en revideret madplan.
Behovet for ændringer er blevet mere påtrængende, da den ustabile periode ikke helt vil slippe. Vi har nu tiltagende nætter, hvor bettemanden vågner 2 gange og søger brystet om natten (mellem 21-06)) - her plejer han kun at blive ammet 1 gang (sådan omkring 2 tiden). Og så har dagslurene også gået fra stabilt at ligge på hhv. 2 & 2 samt 1 & 3 timer til nu at svinge meget og nogle dage kun nå op på et par timer samlet - og det har været sværere at få puttet i barnevognen. Hvor han tidligere er faldet hurtigt i søvn og kunne lægges ned fra siddende relativt hurtigt, har han nu brug for at sidde op i længere tid og kan også blive frustreret, når han bliver lagt ned.
Mine spørgsmål kommer her;
- Tænker du, at det er ok at indføre et mindre (letspiseligt) måltid inden putning til middag i stedet for en amning? - måske frugtmos og/eller gulrodsmos, som er favoritten. Det har jeg haft held med nogle gange - netop for at sikre en god længde på luren. Jeg har gjort det, når formiddagsluren har været lang (3 timer), og hans middagsmad derfor har ligget tidligt i vågentiden, som er på omkring 3 timer til middag - netop for at sikre en lur på en times tid, selvom han har brugt de fleste af dagssøvn-timerne (han sover typisk max 4 timer om dagen).
Det ville være rarest for os i familien at sætte noget andet end amning ind, fordi vores dreng ikke kan tage flaske. Det betyder noget for mig at have mulighed for at tage ud om dagen alene i længere tidsrum - og det gør også noget for min mand og dreng (og deres relation), at de får mulighed for at være selv.
Jeg har været og er til dels stadig meget primær for ham, og jeg skal starte igen på arbejde til januar, hvor min mand kommer på barsel.
- Jeg genkender i stigende grad, at appetitten til morgengrøden ikke er stor. Særlig hvis vi ikke har sovet så længe efter morgenamningen. I den forstand kunne det måske alligevel være en ide at kvitte denne. Han bliver jo 8 mdr. om en uge. Kunne et sent grødmåltid om aftenen hjælpe til med, at han vågner mindre søgende og utilpas om morgenen, når han ikke tilbydes brystet? Og er det ok ellers at vække ham ved at tage ham armene og snakke stille til ham? Og kan man så håbe på på sigt, at han vil kunne gå tidligere i seng (det har umiddelbart ikke været tilfældet - og det har dermed forkortet nattesøvnen)
- Tror du, det vil hjælpe at lægge en amning ind om dagen - gerne om eftermiddagen - ift. at stille hans mælkebehov helt her og dermed minimere natamningen. Eller vil han i så fald bare spise lidt mindre skemad eller bare indtage mere generelt?
- Når min dreng puttes til natten er det nu lykkes os, at jeg ammer liggende. Selvom han kan have uro, er vi nået til, at han godt kan finde roen i sengen, hvor han skal sove, med min hjælp (Jeg f.eks. hhv. lægger mine hænder med let tryk på ham, nusser/ager, rokker på hoften, synger). Vi er derfor kommet helt væk fra at blive vugget i armene eller at falde i søvn/hen i armene ifm. amning.
Han får det ene bryst lige inden putning i stuen, derefter bliver han gjort klar til natten, hvorefter han får bryst liggende i sin seng (den står i spænd op til vores seng, og siden er taget af). Han falder dog altid først i søvn, når han har diet - enten helt ifm. eller lige efter. Han bliver ammet på begge bryster til natten men kun på ét bryst om natten og morgenen. Ift. natten er amningen og søvnen dermed tæt forbundet - hvad kan jeg gøre for på en god og gradvis måde at arbejde væk herfra? Hvis det kan lade sig gøre på en ordentlig måde, ville jeg gerne stoppe med at amme, eller være tæt på, når jeg skal starte på arbejde til januar.
- Jeg nævner det lidt ovenfor; hvis jeg skal have minimeret eller helt fjernet natamningen - skal jeg så bruge den metode, du beskriver i din bog (med at trække sig hurtigere og hurtigere) først og derefter øge amningen om dagen - eller omvendt.
Hilsen