Svar: Falder kun i søvn i armene

3. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære D og N

Tak for jeres brev og velkommen til - dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive til mig:) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer.

I fortæller, at jeres datter aldrig er faldet i søvn i forbindelse med, at hun har fået mælk - sådan en rytme, er der nogle små børn der har - men ofte, netop i takt med at de begynder med skemad, og der bliver skabt lidt mere rytme hele dagen igennem, vil det ofte være rigtig godt, hvis hun tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes bryst eller flaske, før hun skal sove næste lur.

At følge en sådan rytme, vil for det første ofte give bedst plads til både skemad og mælk, så indtaget sikres optimalt og stille og roligt vil det ofte også betyde, at jeres datter begynder at kunne undvære mælk om natten og kan sove igennem. Det at få bryst eller flaske før lur vil ofte også gøre, at hun netop hjælpes til at koble fra, slipper dagen og alle oplevelserne og på den måde hjælpes til at overgive sig til søvnen. Det er helt fint, at I som nu tilbyder hende en sut, kærtegner, beroliger med nærhed osv. før hun skal sove - men det vil være rigtig godt, at hun også tilbydes mælk og altså først derefter sutten.

Jeg kan ikke helt tyde ud af jeres brev, om hun stadig bliver ammet eller nu får flaske eller måske gør begge dele... Hvis hun ammes en gang imellem, kan det være en rigtig god idé, at lægge sig med hende og amme hende i dobbeltsengen og lade hende falde i søvn i forbindelse dermed. Det betyder ikke, at hun skal falde i søvn med brystet i munden, stille og roligt vil det være rigtig godt, at hun når dertil, hvor hun ammer, slipper brystet, smiler til mor, triller om på siden og sover.

At lægge sig med hende i dobbeltsengen (uanset om du ammer eller giver flaske) kan være en måde at lære hende at overgive sig til søvnen på, uden at hun er i jeres favn og uden at hun skal vugges i jeres arme. Hun ligger tæt med jer, men ved siden af jer, og I luller hende i søvn, imens hun ligger ned, og så hun lærer at sove uden at skulle vugges i jeres arme.

Uanset om hun ammes eller får flaske, så er der også den mulighed, at I sætter jer med hende, tilbyder hende mælk, og når hun så slipper, så bliver hun tilbudt sutten som nu og så stille og roligt skal I så flytte hende fra favn og ned i sengen eller i barnevognen. Holde hænderne på hende, så hun stadig kan mærke, at du er der og at hun ikke er alene.

Hvis hun får flaske, så er der endnu en mulighed, nemlig at I tilbyder hende flasken der, hvor I gerne vil lære hende at falde i søvn. Flasken giver mulighed for, at hun ikke behøver blive flyttet fra favnen og bliver ked af det skift, der er fra favn og ned i sengen. Hun kan blive skiftet, svøbt i sin dyne, ...

Annonce

... voksipose eller lignende, blive puttet og får sin flaske og lige inden hun sover, så kan hun tilbydes sin sut som nu. Hvis I vælger at tilbyde flaske på denne måde, vil det være rigtig godt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt.

En plan for dagen til en 6 måneders pige kunne se således ud:

Tidlig morgen 05/06: ammes eller flaske og sover videre

Morgen 7.30: Tilbydes lidt havregrød, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.

Formiddag 9: Tilbydes lidt frugtmos og igen lidt frisk blød frugt i hånden, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur

Frokost 11.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød og fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til middagslur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.

Ammes eller flaske og sover dagens 3. lur

Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos og også her begyndes med lidt kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten ca kl 19.30-20 - tidspunktet varierer dog efter, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure og hvor sent den 3. lur ligger. Det er helt okay, at hun stadig viser behov for at sove tre gange dagligt:)

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og begynder at kunne sove igennem uden mælk midt nat.

Med hensyn til at falde i søvn i barnevognen, så kan flaske også bruges her. I kan prøve at putte hende i barnevognen og tilbyde hende flasken imens hun ligger ned. Gerne elevere ryglænet lidt, så hun igen ikke ligger helt fladt. Og lade hende få mælken i barnevognen, for at hjælpe hende til at forbinde den med et rart sted og et sted, hvor hun kan finde ro.

En anden mulighed er, at I nu sætter hende op. Hun er sandsynligvis ved at være så stærk i ryggen, at hun begynder at kunne sidde i høj stol og også i sin barnevogn. Når det er tid til at hun skal sove, så start med at sætte hende - evt. halvt sidde/halvt ligge op af ryglænet. Lad hende sidde og kikke på verden, ting I kører forbi, mærke vinden i ansigtet osv. Så hun får lov til at opleve og blive fyldt godt op med indtryk - og læg hende så først ned, når I fornemmer, at hun tydeligt er parat til at sove. Prøv også at lægge mærke til tidspunktet, hvornår hun reelt er parat til at sove - måske putter I hende lidt for tidligt og vil have bedre held med at få hende til at overgive sig til søvnen, hvis I ved hvad tid det cirka er... naturligvis uden at hun bliver overtræt.

Jeg håber, at ovenstående tanker og dagsplan vil hjælpe jer lidt videre :)

Glæder mig til at følge jeres lille familie og fortsat god søndag aften!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ultralydsscanning - gravid

Ultralydsscanning giver os muligehed for at se ind i livmoderen til det lille barn. Ved at ultralydsscanne kan man således se, om barnet har det godt, man kan vurdere, om barnet vokser, som det skal, og man kan regne ud, om terminen er rigtig. Man vil også kunne se, om der er mere end et barn.

Når man ultralydsscanner, bevæger man et kegleformet eller rundt apparat rundt på den gravides mave. Der sendes nogle lydbølger gennem maven og på en skærm, vil man kunne se, hvordan...

Læs mere i Babylex

Frysning af babymad

Du kan fryse grøntsagsmos, frugt- og bærmos ned i mindre portioner. Rens grøntsager og frugter grundigt, kog sammen med lidt vand i en tykbundet gryde, blend med kogevandet og frys ned.

Mosen bør kommes i små bægre, der er beregnet til frysning af babymad og som er fri for skadelige stoffer.

Når grøntsags- eller frugtmosen skal bruges, bør den optøs direkte i gryden. Derved bevares vitaminer og mineraler bedst.

Grøntsagsmos kan du med fordel fryse...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.

Hilsen mor til pige på 3 måneder