Falder kun i søvn i armene

3. november 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Falder kun i søvn i armene

Kære Helen.

Vi har læst din bog om Børn og søvn og har ofte læst dine svar til andre forældre. Din kærlige tilgang til de små tiltaler os rigtig meget, og nu vil vi gerne selv have dine råd til putning af vores datter.

Vi har en dejlig datter på 6 måneder, der er en glad pige, som trives godt. Hun er meget nysgerrig og opmærksom på omgivelserne, hvilket hun har været, siden hun var helt lille.

Vi har næsten altid haft svært ved at putte hende uden gråd og uden at det foregår i vores arme. Indtil hun var 2-3 måneder kunne vi putte hende i barnevognen om dagen, ved at gå med den, vugge den, eller ae hende over øjnene, til hun sov. Siden da har vi kun i korte perioder kunnet putte hende i barnevognen, og den sidste halvanden måned er hun næsten med det samme begyndt at græde, når vi har lagt hende ned. Hvis vi fortsætter med at gå med barnevognen, begynder hun hurtigt at græde ret voldsomt, hvilket hun fortsætter med, indtil hun bliver taget op.

Vi har ikke ladet hende græde ret længe i barnevognen, netop fordi gråden er så voldsom, og det virker til at hun er meget ked af det, og at det ikke ”bare” er fordi hun er lidt utilfreds. Og vi har ikke lyst til at hun skal græde sig i søvn i vognen, og på den måde få en dårlig oplevelse med den.

Om aftenen har er hun meget få gange faldet i søvn i sin seng. I en kort periode som 2-3 måneder faldt hun i søvn i en slyngevugge, og ellers er det foregået i vores arme. Hun er blevet hurtigere at putte om aftenen, end da hun var yngre, og der er ikke længere så meget gråd, men det foregår altid i vores arme.

Den måde vi bedst kan få hende til at sove på er som følger:

Når hun viser tegn på træthed, går vi lidt med hende hos os i et roligt rum, synger eller taler stille med hende, indtil der er ro på hendes krop. Hun bruger sut, når hun skal sove. Når hun er faldet til ro, pakker vi hende i voksiposen (om dagen) eller svøber hende i dynen (om aftenen) og synger/nynner for hende, lægger en putteklud over hende øjne, og hopper med hende på en yogabold eller vugger hende i armene, mens vi går med hende. Hun græder næsten altid i starten, specielt når hun bliver lagt i voksiposen i barnevognen, men når vi tager hende op, stopper hun oftest med at græde inden for kort tid, nok omkring 1 minut. Det tager ca. 10 minutter eller mindre før hun falder i søvn, i noget af tiden klynker hun lidt eller siger ”utilfredse” lyde.

Når hun er faldet i søvn, sover hun rimelig tungt og vi kan lægge hende fra os i barnevognen (om dagen) eller i sin seng (om natten). Hendes seng er en bedside crip, der står op ad vores seng. ...

Annonce

...

Det vi gerne vil have it input til er for det første, hvordan/om vi kan få hende til at sove helt uden gråd. Vores sundhedsplejersje har flere gange sagt, at hun tror, at vores pige har svært ved at give slip og falde i søvn, men det ville nu være dejligt, om hun kunne falde i søvn uden at græde. Hvad tænker du om det?

For det andet, og det er nok her vi især har brug for din hjælp, vil vi gerne igen kunne putte hende i barnevognen og på sigt i sin seng. Både med henblik på, at hun har en alder, hvor det nok er godt at få etableret nogle gode faste rutiner, og at hun når hun en gang skal i dagpleje jo ikke kan blive vugget i søvn der (der er heldigvis 5 måneder til, så der er god tid).

Desuden er hun svær at få til at sove, når vi er andre steder end derhjemme, og der ligger hun og vrider hovedet rundt og ender med at blive ret ked af det inden hun falder i søvn, også selvom hun ligger i vores arme med sutten og puttekluden.

På det sidste har hun endvidere fået svært ved at falde i søvn i autostolen, når vi kører med hende. Hun kan falde i søvn i den, når én af os sidder ved siden af hende og nusser hende og lægger puttekluden over hendes øjne, men hun græder 5-10 minutter, inden hun falder i søvn. Hvis vi kører med hende alene, og hun bliver træt, græder hun, og hun bliver ved med at græde og græde, indtil vi tager hende ud af bilen og op til os 
Og så lige lidt ekstra info:

Vi putter hende oftest, efter hun har været vågen 2 – 2 ½ time. Gerne lidt kortere om formiddagen og nogle gange længere om eftermiddagen/aftenen. Hun sover tre lure om dagen, typisk 45 min. - 1 ½ time om formidagen, 1 ½ timetil middag, og ½ - 1 time om eftermidagen. Hun bliver puttet omkring kl. 19.30 om aftenen og sover til mellem 6.30-7.30 afbrudt af et par måltider. Hun får nok 14-15 timers søvn i døgnet. Selvom der er en nogenlunde rytme ændrer den sig stadig lidt, og der er lidt variation på tidpunkterne.

Hun har aldrig brugt det at falde i søvn, mens hun er blevet ammet, eller nu hvor hun får grød/mos (3 daglige måltider) og flaske.

Vi har nogle gange forsøgt at lægge hende fra os, når hun næsten er faldet i søvn. Dog med det resultat, at hun er vågnet og er blevet ret ked af det, og først er faldet i søvn efter vi i et stykke tid har vugget/hoppet hende.

Vi lægger hende til at sove i voksiposen/dynen i armene, for (forhåbentlig) at undgå for stort et skifte, når hun bliver lagt fra os. Når hun vågner, foregår det langt de fleste gange stille og roligt og uden gråd.

Det blev et længere brev.

Vi glæder os meget til at læse dit svar.

Kærlig hilsen
D og N

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to