Svar: 7 måneder og pludselig urolige nætter
2. november 2015
Alder:
7 mdr.
Kære Helle
Tak for dit brev :) Der kan være flere grunde til, at din datter pludselig sover dårligt om natten og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
Du skriver, at du er begyndt at tilbyde hende flaske om dagen - er det i stedet for at amme hende? Med den alder hun har nu, er det vigtigt at indtaget af mælk bliver sat ned og indtaget af rigtig mad sat op - hun skal derfor ikke længere have så mange mælkemåltider som tidligere, så hvis du er begyndt at tilbyde flaske om dagen, så bør det være en flaske før middagsluren og den bør gives i stedet for amning...
Jeg vil lige sende dig en dagsplan, som den kan se ud nu:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur (uden flaske eller bryst), sover ca en time, som du beskriver
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet afhænger dog af, hvor sent hun står op af sin formiddagslur. Må gerne sove en middagslur på et par timer, som du beskriver.
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden, flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop. Skal ikke længere ammes eller have flaske om eftermiddagen - da din datter er født lidt før tid, kan hun dog stadig have brug for lidt mælk her, og det er bedre, at du tilbyder hende mælk her, fremfor midt nat.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere familiemad, f.eks. boller i karry, rødspætte med ris, indmaden af en frikadelle, lidt laks fra ovnen osv. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. 19.30
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Som du kan se, så indgår der to lure i min dagsplan og mange børn vil netop kunne nøjes med to lure, når de er 6-7 måneder gamle. MEN, det afhænger dog af, hvor tidligt de står op og hvor tidligt de sover hele dagen igennem. Hvis jeres datter sover tidligere lure end jeg har beskrevet, så vil hun naturligt have brug for 30 minutters powernap om eftermiddagen, ellers bliver dagen alt for lang for hende og hun bliver overtræt, overstimuleret og får sværere ved at sove.
Det er vigtigt, at du tilbyder mælk fire gange i døgnet og som du kan se, anbefaler jeg tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Dette gælder uanset om du ammer eller giver flaske. Det giver god plads i maven til både fast mad og mælk og du skal naturligvis sikre dig at mængden af begge dele er tilstrækkeligt. Det er vigtigt, at hun får skemad nok, men ikke spiser så store portioner, at hun ikke kan drikke mælk nok - for så vil hun naturligt søge det ekstra om natten. Som jeg har nævnt kort i dagsplanen skal du naturligvis tage hensyn til, at hun jo er født lidt før tid, så hun kan måske godt have brug for lidt ekstra mælk om eftermiddagen - og det kan være at foretrække med lidt mælk her, fremfor at hun lærer at drikke ekstra mælk om natten.
Det kan naturligvis også overvejes om hun generelt skal øges i madindtag, fordi hun fysisk er ved at være så stor, at hun har behov for noget ekstra - jf. dagsplanen :)
Tandfrembrud, sygdom osv, kan naturligt spille ind, som du også er inde på. Det samme kan hendes alder og udvikling. Det er vigtigt, at du her er opmærksom på ikke at få skabt en dårlig vane, hvis hun vågner om natten. Det kan f.eks. være, hvis du begynder at lægge hende til brystet en gang i timen, begynder at tilbyde hende sutten i munden hver gang hun vågner. Hvis du begynder at tage hende op og gå rundt med hende i din favn osv. Naturligvis skal du trøste hende, hjælpe hende og betrygge hende, men du skal prøve at gøre det, med så lidt aktivitet fra din side som muligt.
Prøv om du kan få hende videre i søvnen med beroligende hænder, beroligende ord, lulle hende ind i søvnen der hvor hun ligger. Putte dynen på hende, som hun har sparket af, hjælpe hende med stillingskift, komme op på den anden side osv. fordi hun lige nu får sig lagt i stillinger, som hun endnu ikke selv mestrer at komme væk fra.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske