Brev:
Dårlig søvn - 2 år, 6 mdr.
2. november 2015
Alder:
2 år, 6 mdr.
Dårlig søvn - 2 år, 6 mdr.
Hej Helen.
Vores søn sover ofte dårligt om natten. F. eks kan han enten vågne flere gange i løbet af natten eller vågne få gange og så stå op kl 4.15 om morgenen.
For et halvt år siden var han vågen i 2-3 timer hver nat og stod alligevel op kl 5. Det har hjulpet en del siden hans dagplejemor er gået med til at vække ham efter 2timer og 15 min middagssøvn ellers kunne han nemt sove 3 - 4 timer til middag og det kan han stadig. Han har altid hellere ville sove om dagen end om natten.
Når han vågner, siger vi "det er nat" og tilbyder at synge en sang ellers er vi bare stille og han ligger enten og slapper lidt af eller roder lidt rundt. Efter en time bliver han mere urolig og ked af det og vil op. Vi skiftedes til at sove på en madras ved siden af hans seng, når han vågner.
Hans døgnrytme er nu ca denne (vi prøver i hvertfald at holde det sådan)
Han vågner kl 5-5.30 nogen gange 4.15 f. eks 1 eller 2 gange i ugen.
6.30 havregrød (han virker ike sulten før)
12.30 - 14.45 middagslur i dagplejen (hjemme kl 12 - 14, da han virker meget træt)
17.30 aftensmad og efterfølgende bad.
19.15 læser vi bøger og får en knækbrød med smør eller mysligrød.
19.30 i seng og godnat sang. Nogen gange sover han med det samme andre gange først 20.10.
Jeg er gravid og vi venter vores næste barn til juni.
Vores søn trivedes ellers rigtig godt og spiser en alsidig kost og er en meget glad og kærlig dreng og udvikler sig allersvarende.
Vi er bare frustrerede over at han kun sover 9 - 10 timer om natten med korte opvågninger og bekymrede for at han i det hele taget sover så lidt.
Han vågner aldrig om dagen og kan som sagt sove 3-4 timer om dagen hvis han fik lov nu og hans dagplejemor er meget i mod at vi vækker ham, for hun har lært ham fra starten at han skulle sove 3 timer om dagen, så han som 10 mrd begyndte at springe sin formiddagslur over for at sove længere til middag. Hvis han vågnede efter 1,5 timer fik han lov at ligge i barnevognen til han faldt i søvn igen og sådan var det det til han var knap 2 år.
Nu har vores dagplejemor hørt i radioen, at man ikke må vække børn om dagen og vi er så bange for hvad der sker hvis han igen får lov at sove så længe om dagen. Om vi så skal til at have de lange vågne perioder om natten igen for det gør det svært at passe arbejde og være noget for sit barn. Jeg er blevet meget i tvivl om hvad der er rigtig og forkert og vi vil også gerne gøre det bedste for vores søn.
Håber du kan finde hoved og hale i min indviklede besked og du måske kan hjælpe os til at finde en fornuftig døgnrytme.
Venlig hilsen
En forvirret mor.