Brev:
7 måneder og pludselig urolige nætter
2. november 2015
Alder:
7 mdr.
7 måneder og pludselig urolige nætter
Hej Helen
Så har jeg er spørgsmål igen.
Min datter på snart 7 måneder har altid været god til at sove om natten. Hun bliver puttet kl 19-19.30, og så plejede hun at sove til kl 02, hvor hun blev ammet og igen til kl 06, hvor hun igen blev ammet.
Nu ser det desværre lidt anderledes ud. Hun bliver stadig lagt i seng kl 19-19.30. Men så sover hun kun til kl 22.30, hvor jeg så prøver at give hende mad. Herefter falder hun fint i søvn. Så sover hun igen til kl ca 03./03.30, hvor jeg igen prøver at give hende mad. Men herefter sover hun meget uroligt. Hun sover lidt, græder lidt, hvor jeg prøver at vugge hende lidt eller tage hende over i vores seng. Jeg prøver også sommetider at tilbyde mad igen, men det har som regel ingen succes, hun er stadig urolig. Sådan sover hun ret uroligt helt indtil kl 06, hvor jeg giver op og står op med hende.
Jeg forstår ikke, hvorfor hun pludselig er begyndt at sove så urolig og vågne med så korte intervaller.
Jeg er begyndt at give hende flaske om dagen, men om natten ammer jeg hende stadig. Men jeg kan høre hende synke, så jeg går ud fra at der er mælk nok i brystet. Hun er selvfølgelig også begyndt at få fast mad - kan det være det, der generer hende?
Om dagen sover hun tre gange: Formiddag, middag og en powernap om eftermiddagen. Det er lidt forskelligt, hvor længe hun sover. Men som regel sover hun en time om formiddagen og to timer til middag. Eftermiddagsluren er kun 30 min. Er det for mange gange hun sover om dagen? Skal jeg prøve at skære eftermiddagsluren væk, for at få en bedre nattesøvn?
Hun har også fået en tand i undermunden. Så i starten tænkte jeg det kunne være den, der var skyld i uroen. Men nu er den kommet igennem tandkødet, så tænker ikke det kan være den, der forårsager uroen.
Jeg håber, du måske kan hjælpe mig med at forstå, hvorfor hun lige pludselig ændrer sin rytme. Ja, og så håber jeg, du kan hjælpe os med nogle løsningsforslag til at komme tilbage til den gode nattesøvn.
Med venlig hilsen
Helle