Svar: 14 mdr. pige, som har svært ved at falde i søvn
29. oktober 2015
Alder:
14 mdr.
Kære Najas mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Der er flere ting, som spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
For det første fortæller du, at Naja har haft problemer med ørerne og nu har fået lagt dræn - og du skriver "så det er ikke et problem længere". Det kan det dog godt være... Det er nemlig sådan, at kroppen husker. Så når Naja gennem flere måneder, har oplevet, at det at skulle sove er forbundet med ubehag og smertejag fra ørerne, så sidder denne erfaring i hende. Så selvom hun nu har fået dræn og måske ikke længere har ondt, så husker kroppen, at det kan gøre ondt at sove, og det kan faktisk gøre, at hun så stadig vil protestere mod søvnen...
Du beskriver også en meget aktiv pige, som går rundt og ikke sidder stille længe af gangen. Det er naturligvis super dejligt, at hun motorisk er så godt i gang. Det er her vigtigt, at I er opmærksomme på, at hun godt kan have ekstra brug for tæt fysisk kontakt, nærhed og kram - og derfor er det rigtig dejligt at læse, at du netop har fokus på dette igen og at du nu kan give hende det, fordi operationen er vel overstået:)
Det betyder dog også, at hun om aftenen kan have rigtig svært ved at finde fysisk ro. Nogle gange kan det hjælpe med en større dyne - har hun fået en juniordyne? Ellers vil det være en rigtig god idé.
Det kan også være en god idé at give hende et bad om aftenen, fordi det stimulerer hende rigtig godt både motorisk og mentalt. Badet bør dog ligge godt en time før putning, hvis det skal have effekt. Hvis hun puttes lige efter badet, kan det virke for opkvikkende.
Efter badet vil det være en god idé at tilbyde hende en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Grøden giver god ro i maven og giver følelsen af at hun "trænger til at ligge og slå mave", og det vil kunne hjælpe hende til at slappe af, når hun skal sove. Grøden skal ligge adskilt fra aftensmaden og det vil sige, at rytmen om aftenen kan se således ud:
Aften 18: Aftensmad, almindelige børnevenlige retter.
Kommer i bad, gøres klar til natten, smøres med creme og hvad hun nu har behov for.
Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca kl 19.30, gerne sammen med en kop lun letmælk. Får herefter børstet tænder.
Puttes til natten 19.45-20 med godnathistorie, putteklud, bamse osv.
Og det betyder faktisk også puttes lidt senere, end I gør lige nu - især fordi hendes middagslur lyder til at variere en del. Der er naturligt forskel på, om hun sover 1.5 eller tre timer til middag og det vil være rigtig godt, hvis varigheden af middagsluren var den samme... men i første omgang, vil det være rigtig fint, hvis I kan forsøge at holde puttetidspunktet om aftenen og måske kl 20 i stedet for kl 19... og så se om middagsluren passer sig ind og bliver af nogenlunde samme varighed.
Hvis middagsluren bliver ved med at variere, så må I prøve at justere puttetidspunktet ind efter, hvorvidt hun har sovet 1, 2 eller 3 timer til middag og se på hendes træthedssignaler...
I skal også sikre jer, at hun ikke sover middagsluren for sent - men jeg går ikke ud fra, at dette er noget problem, da hun ofte starter dagen allerede kl 06...:)
At blive puttet i egen seng er altid forbundet med adskillelse fra forældrene og derfor rigtig svært for de fleste børn. Jeres datter er dog så lille, at hun stadig ikke forstår, hvor I går hen, når I går. Hun kan ikke forholde sig til, at I er lige ude på den anden side af væggen, eller at I sidder i stuen, når I går, og hun ikke kan se jer, så føler hun sig naturligt forladt og alene. Hun kan heller ikke forholde sig til tid, og derfor ved hun ikke, om I er væk i tre minutter eller i 3 timer, når I går. Hun mærker bare, at I går og det vil hun naturligt protestere imod.
Det er rigtig fint, at I sætter jer og læser for hende. Og hun må gerne starte på fars skød og derefter blive flyttet over i sengen - men måske oplever hun skiftet fra favn og ned i sengen som en voldsom adskillelse. Hun ved, at når hun er puttet i sin seng, så er der ikke længe til I går fra hende - og det bryder hun sig ikke om. Derfor kan I måske prøve at putte hende i sengen med det samme, men stadig være der og sidde der, læse for hende, vise billeder, synge godnatsang osv. imens hun er i sin seng, så hun finder ud af, at det er okay at være i sengen med jer ved siden af...
I skal naturligvis igen sikre jer, at puttetidspunktet er rigtigt, så hun ikke vil ud af værelset, fordi hun ikke er træt nok. Hvis hun ikke er træt og parat til at sove, når I forsøger at putte hende, kan I være nødt til at gå ud af værelset, sætte jer tilbage i stuen og vente på at hun atter bliver parat. I skal altså ikke putte hende i jeres seng, men stadig holde fast i at hun godt kan sove i egen seng - og derfor putte hende tilbage i egen seng, når hun atter viser sig parat.
Jeg håber, at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske