Brev:
14 mdr. pige, som har svært ved at falde i søvn
29. oktober 2015
Alder:
14 mdr.
14 mdr. pige, som har svært ved at falde i søvn
Hej Helen,
Jeg skriver til dig, fordi min datter Naja på 14 måneder har meget svært ved at falde i søvn om aftenen.
Du får først lige lidt forhistorie:
Naja har også tidligere haft svært ved at falde i søvn - da hun var ca. 3 måneder havde vi 1½ måned, hvor vi var nødt til at køre med hende en time i bilen for at få hende til at sove. Derefter kunne vi nøjes med at putte hende i barnevognen, og tage hende ind, når hun sov godt. Først da hun var 8 måneder kunne vi putte hende direkte i tremmesengen. Fra 8 til 12 måneder gik det uden problemer, men nu er den så gal igen.
Efter sommerferien startede Naja i dagpleje (dvs. da var hun 11 måneder), og en måned senere blev jeg opereret, hvilket betød, at jeg ikke måtte løfte børnene i 6 uger. Du kan nok forestille dig, hvor meget mor-kontakt, hun er gået glip af i den periode - man kan jo hverken hente børnene, putte dem, eller være alene med dem, når de er så små. Derudover var jeg samtidig nødt til at stoppe de sidste to amninger morgen og aften, da jeg skulle have en del smertestillende.
Det gik fint i et par uger efter operation og ammestop, men så kunne min mand bare ikke putte hende i sengen mere. Derfor er vi begyndt at gå med hende i barnevognen for at få hende til at sove. Når hun så er faldet i søvn, venter vi en time, inden vi tager hende ind i sengen.
Vi prøver stadig hver aften at putte hende i sengen først (det er stadig min mand, der gør det, da jeg putter hendes storesøster). Min mand giver hende nattøj på, sidder med hende et stykke tid på skødet og synger eller læser for hende, og så putter han hende i sengen og synger så endnu en sang. Men kort tid derefter bliver hun ked af det, rejser sig op og græder. Hun virker ked af det, og ikke bare irriteret, og vi kan ikke få hende til at falde til ro, uden at tage hende ud af værelset.
Nu har det stået på i 2 måneder, og det har ikke hjulpet, at jeg de sidste tre uger har kunnet løfte, hente, kramme og det hele igen.
Vi prøver at give hende lidt opmærksom i løbet af eftermiddagen og aftenen, men det er svært, når der skal laves aftensmad, og der også er en storesøster på 3½ at tage hensyn til. Desuden er Naja en meget aktiv pige, som suser rundt med sin gåvogn, og absolut ikke gider sidde stille ret længe med en bog.
Til info har hun i godt en måned også døjet med ondt i ørerne, men nu har hun fået lagt dræn, så det er ikke et problem længere.
Vi starter putningen kl. 18:30 om aftenen, og hun sover typisk kl. 19 eller 19:30, og så sover hun til kl. 6 om morgenen. Hun sover mellem 1½ til 3 timer til middag (én lur).
Hvad kan vi gøre for at få hende til at falde i søvn i sengen igen?
Hilsen