Svar: Græder meget når han skal sove

28. oktober 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og tillykke med jeres lillebror - og velkommen til:) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.

For det første, så kan jeg næsten gennem linjerne i din beskrivelse tyde, at Frederik ikke får flaske, som en fast del af sit putteritual. Du fortæller, at han ofte spiser tit, men du fortæller også, at han puttes i voksiposen og allerede der, begynder han at græde. Når du triller ham i vognen græder han også og du skal holde vognen i bevægelse, for at han vil sove.

Jeg tænker, at du nu skal begynde at skabe en rytme, hvor du tilbyder ham flasken, som en fast del af putteritualet og jeg vil anbefale dig, at du først giver ham flasken, når han er puttet i sin voksipose. Det vil sige, at når det er ved at være sovetid, så skifter du ham, herefter putter du ham i voksiposen og så enten sætter du dig med ham og giver ham flasken imens han ligger i sin pose.

Alternativet kan du også give ham flaske i barnevognen eller i hans seng eller imens han ligger ved siden af dig i dobbeltsengen. Han skal altså ikke længere have flaske i din favn og derefter flyttes hen hvor han skal sove - og hvis han skal dette, så vil det være godt, at han er svøbt i sin voksipose, så skiftet fra din favn og ned i seng/barnevogn ikke bliver for voldsomt for ham.

Derudover vil det være rigtig godt, hvis du kan arbejde på en rytme, hvor han nu tilbydes 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Du må meget gerne holde ham sovende midt på dagen ved at trille ham en længere lur der, så han lærer at sove lidt længere middagslur. Men når det er sagt, så fortæller du, at han om natten sover fra kl 19 til 07 og det vil sige, at han ofte sover ca. 12 timers nattesøvn. Det betyder, at han ikke kan sove mere end ca. 3 timer i løbet af dagen og fordelt på 3 lure, vil det naturligt kunne betyde, at han måske sover 45 minutter, 1.5 time og igen 45 minutter. Så længe hans nattesøvn er så lang som den er, kan du derfor ikke forvente, at han sover mere end han gør om dagen - tingene hænger på den måde naturligt sammen.

Hans udfordringer med at sove om dagen kan derfor godt hænge sammen med at hans nattesøvn er så lang som den er. Mange børn vil i denne alder ikke sove mere end 10 timer om natten og kan så naturligt sove ca. 5 timer samlet i løbet af dagen. Om I skal ændre noget, eller hvor meget du skal arbejde på at ændre på rytmen afhænger helt af, hvad du tænker fungerer bedst for jer. Man skal som udgangspunkt ikke ændre noget, der fungerer. Og det er vigtigt, at du ved, hvad du kan forvente af ham, med den alder han har nu:)

Du har ganske ret i, at han kan have svært ved at overgive sig til den dybe søvn og mange børn vil i denne alder have tendens til at slatspise og slatsove lidt hele dagen - og det lyder til at være ...

Annonce

... tilfældet hos jer. Derfor kan det være en god idé, at du netop arbejder på at hjælpe ham til længere dagslure og holde ham sovende ved at trille ham en længere lur, så han også vågner op, er frisk og har overskud til at lege, pludre osv. Og så få mælk og blive puttet til næste lur.

Jeres dreng gennemgår lige nu en stor udvikling, hvor han er meget opmærksom på verden, hvad der sker omkring ham og suger til sig, alt hvad han kan. Han begynder at kunne holde sit hoved, kigge sig omkring, følger ting bevidst, skelner mere og mere imellem hvorvidt han er hjemme eller ude, i favn hos jer eller fremmede osv.

Hans lyst til at opleve og mærke verden gør, at han naturligt har svært ved at sige fra og overgive sig til søvnen, når han skal sove. Samtidig drømmer han mere, alle oplevelser skal bearbejdes i drømme og derfor sover han også mere uroligt, når han sover.

Når han spiser, vil han ofte lade sig forstyrre og I kan derfor komme ind i en rytme, hvor han spiser lidt hele tiden, altså som sagt slatspiser lidt... Hvis han spiser mellem 80-170 ml 7-8 gange dagligt, så mangler han ikke mad, men ha nkan godt have behov for at du forsøger at hjælpe ham til lidt mere rytme, og en dag kunne se nogenlunde således ud:

Tidlig morgen: Flaske og sover lidt videre

Formiddag: Flaske og puttes til formiddagslur

Frokost: Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Flaske og puttes til dagens 3. lur

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Aften: Flaske og puttes til natten

Sen aften: Flaske - det der også kaldes et drømmemåltid

Midt nat: Flaske

Nogle gange vil det måske hjælpe ham til at spise, hvis du går afsides med ham, går i soveværelset for nedrullede gardiner, andre gange hjælper det at du lægger dig med ham og giver ham tæt fysisk kontakt, atter andre gange, vil det ofte hjælpe at du tilbyder flasken i barnevognen eller i sengen - der hvor du gerne vil have ham til at sove.... I er nødt til at forsøge jer lidt frem, for at se, hvad der kan give størst ro hos jer.

Med hensyn til hans rallen, så synes jeg, at du skal få jeres læge til at lytte på ham. Jeg kan desværre ikke sige, hvad det er, du kan høre... Hvis det kun er nogle gange du hører det, så kan du evt. optage det på din telefon, så din læge kan høre, hvad det er du hører...:)

Mange børn spytter sutten ud, det skyldes ofte, at barnet bruger tungen til at malke med, og han har svært ved at fornemme om han skal malke (spise) eller blot sutte. Når han malker, så får han skubbet sutten ud af munden:) Det er godt, hvis du kan tilbyde ham sutten, når han har spist godt af flasken, så du bruger sutten efter et måltid, hvor han skal hjælpes til ro. Det er også rigtig fint med stofbleen, da det kan hjælpe til at sutte bedre holdes ved ansigtet.

Håber, du kan bruge mine tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke og rigtig god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Ekstra væske baby

Børn, der får flaske, kan i visse perioder have behov for at få ekstra væske. Det kan være ved sygdom med feber, eller i særligt varme sommerperioder.

Nogle gange vil barnet vise behov for en ekstra flaske mælk, og det er helt fint. Børn der får flaske skal have lov til at selvregulere deres behov. Men andre gange vil det være fint at tilbyde væsken som vand. De første 4 mdr. skal vandet koges. Derefter kan barnet få vand fra hanen, med mindre man har privat vandboring.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien