Svar: Dagens lure

28. oktober 2015

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

Det lyder som om, at I har fået skabt en rytme med tre lure dagligt og det lyder rigtig fint. Du fortæller også, at det at jeres dreng nu sover bedre om dagen, hjælper på søvnen og putningen generelt, og det er rigtig dejligt.

Det er helt naturligt, at jeres dreng med den alder han har, stadig sover rigtig godt i din favn. Når han ligger i favn, i dine arme eller på din brystkasse, så kan han mærke din varme, din vejrtrækning, hører din hjertelyd osv. samtidig med, at han naturligt føler sig omsluttet af dine arme. Det minder om tiden i livmoderen og det gør ham derfor meget tryg - og så sover han godt.

En gang imellem må du naturligvis gerne prioritere at sidde med ham og du skal naturligvis nyde, at han stadig er så lille, at du har denne mulighed, for det er jo rigtig hyggeligt. Men stille og roligt vil det dog være rigtig godt, hvis han kan lære at blive flyttet fra din favn. Det er godt, hvis han kan lære at sove, uden at han behøver ligge i dine arme, så han stille og roligt begynder at forbinde sin seng og sin barnevogn med stedet, hvor han falder i søvn. Det vil være rigtig godt, at du lige når at flytte ham fra din favn, før han sover så tungt, at han ikke registrerer, at han bliver flyttet. Han må altså gerne lige nå at følge med i, hvor han ligger.

Det er vigtigt, fordi du ellers kan risikere, at han lærer at sove i din favn og han bliver naturligt tungere, det bliver sværere for dig at sidde med ham, når han skal sove, og du vil naturligt også skulle kunne undnytte hans sovetidspunkter til at lave nogle praktiske ting i hverdagen. Det er altså godt, hvis han kan lærer at sove, uden at være afhængig af din favn.

MEN, det lyder også som om, at I er på vej dertil, og at tingene derfor arbejder stille og roligt for jer. Når du lige nu fornemmer, ...

Annonce

... at han sover bedst hos dig og det passer dig godt at sidde med ham, så er det okay, at du vælger at gøre dette. Men prøv om du til mindst en af lurene dagligt, kan vænne ham til at sove uden at være i favn - og prøv også som du så fint beskriver, at putte ham i barnevognen og se om han kan falde i søvn selv. Det må han faktisk gerne - han er jo ikke ked af det, men ligger og kikker, falder til ro og ender så med at falde i søvn. Det er helt okay:) Han lyder til at være rigtig tryg og glad for sin barnevogn og den vane må du naturligt gerne holde fast i.

Du skal altså prøve at finde balancen mellem at give ham den nærhed og tryghed, som han naturligt behøver, og naturligt nyde, at han er så lille, at du kan putte med ham, sidde med ham og være meget tæt med ham - og så samtidig også sikre, at I ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner, hvor han pludselig lærer, at han kun kan sove i din favn og derfor får svært ved at sove andre steder.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Mange børn har en aktiv mororefleks, hvor de spjætter med armene og kroppen, når de skal sove. Den forsvinder ofte i 3-4 måneders alderen. Mange børn vil dog, når de er 4 måneder, begynde at bruge deres arme mere bevidst, de begynder at trille omkring, drejer om egen akse osv. og det betyder nogle gange, at de også har brug for at kunne skifte stilling, når de sover. Derfor vil nogle børn i denne alder så småt begynde at protestere mod at være svøbt, hvor andre børn stadig synes, at det er rigtig dejligt.

Når svøbet bliver for lille, så vil mange børn have glæde af at blive puttet i en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, drømme-pose, slee-bee, sleepy-bag osv. De fåes i mange forskellige kvaliteter, faconer og priser. Andre vælger at bruge en sovedragt og en babydyne i barnevognen...

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine tidligere svar, det er så dejligt at skrive til dig, du giver altid sådan nogle gode varme råd.

Det er dejligt at kunne skrive til dig, når man er bekymret.

Hilsen
Guldklumpens mor