Svar: Dagens lure
28. oktober 2015
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har fået skabt en rytme med tre lure dagligt og det lyder rigtig fint. Du fortæller også, at det at jeres dreng nu sover bedre om dagen, hjælper på søvnen og putningen generelt, og det er rigtig dejligt.
Det er helt naturligt, at jeres dreng med den alder han har, stadig sover rigtig godt i din favn. Når han ligger i favn, i dine arme eller på din brystkasse, så kan han mærke din varme, din vejrtrækning, hører din hjertelyd osv. samtidig med, at han naturligt føler sig omsluttet af dine arme. Det minder om tiden i livmoderen og det gør ham derfor meget tryg - og så sover han godt.
En gang imellem må du naturligvis gerne prioritere at sidde med ham og du skal naturligvis nyde, at han stadig er så lille, at du har denne mulighed, for det er jo rigtig hyggeligt. Men stille og roligt vil det dog være rigtig godt, hvis han kan lære at blive flyttet fra din favn. Det er godt, hvis han kan lære at sove, uden at han behøver ligge i dine arme, så han stille og roligt begynder at forbinde sin seng og sin barnevogn med stedet, hvor han falder i søvn. Det vil være rigtig godt, at du lige når at flytte ham fra din favn, før han sover så tungt, at han ikke registrerer, at han bliver flyttet. Han må altså gerne lige nå at følge med i, hvor han ligger.
Det er vigtigt, fordi du ellers kan risikere, at han lærer at sove i din favn og han bliver naturligt tungere, det bliver sværere for dig at sidde med ham, når han skal sove, og du vil naturligt også skulle kunne undnytte hans sovetidspunkter til at lave nogle praktiske ting i hverdagen. Det er altså godt, hvis han kan lærer at sove, uden at være afhængig af din favn.
MEN, det lyder også som om, at I er på vej dertil, og at tingene derfor arbejder stille og roligt for jer. Når du lige nu fornemmer, at han sover bedst hos dig og det passer dig godt at sidde med ham, så er det okay, at du vælger at gøre dette. Men prøv om du til mindst en af lurene dagligt, kan vænne ham til at sove uden at være i favn - og prøv også som du så fint beskriver, at putte ham i barnevognen og se om han kan falde i søvn selv. Det må han faktisk gerne - han er jo ikke ked af det, men ligger og kikker, falder til ro og ender så med at falde i søvn. Det er helt okay:) Han lyder til at være rigtig tryg og glad for sin barnevogn og den vane må du naturligt gerne holde fast i.
Du skal altså prøve at finde balancen mellem at give ham den nærhed og tryghed, som han naturligt behøver, og naturligt nyde, at han er så lille, at du kan putte med ham, sidde med ham og være meget tæt med ham - og så samtidig også sikre, at I ikke får skabt nogle uhensigtsmæssige vaner, hvor han pludselig lærer, at han kun kan sove i din favn og derfor får svært ved at sove andre steder.
Mange børn har en aktiv mororefleks, hvor de spjætter med armene og kroppen, når de skal sove. Den forsvinder ofte i 3-4 måneders alderen. Mange børn vil dog, når de er 4 måneder, begynde at bruge deres arme mere bevidst, de begynder at trille omkring, drejer om egen akse osv. og det betyder nogle gange, at de også har brug for at kunne skifte stilling, når de sover. Derfor vil nogle børn i denne alder så småt begynde at protestere mod at være svøbt, hvor andre børn stadig synes, at det er rigtig dejligt.
Når svøbet bliver for lille, så vil mange børn have glæde af at blive puttet i en sovepose. Det kan være en voksipose, duni-duo, drømme-pose, slee-bee, sleepy-bag osv. De fåes i mange forskellige kvaliteter, faconer og priser. Andre vælger at bruge en sovedragt og en babydyne i barnevognen...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske