Brev:
Dagens lure
28. oktober 2015
Alder:
4 mdr.
Dagens lure
Kære Helen
Mange tak for dit svar på mit brev om min drengs dagsrytme. Der er selvfølgelig ikke gået så længe endnu, men allerede går det en del bedre med putning.
Der er et par ting jeg er i tvivl om:
Vi er begyndt at stå op omkring kl 8, og det passer så nogenlunde med at han tager formiddagslur omkring 9.30/10.00. Nogle dage har han sovet luren i barnevognen og sovet i min 1 time der. Andre dage ender det med at han sover luren i favn fordi det er så hyggeligt. Er det OK? Eller er det bedst at vænne ham fra denne praksis?
Det samme gær sig gældende for luren først på aftenen, som vi er begyndt at indføre. Det passer ofte med at han enten bliver søvnig og pylret mens jeg laver mad eller næsten lige efter vi har spist, han er ikke til at lægge i fx vugge og bare sove. Så derfor har luren foregået i bæresele (hvis jeg har været ved at lave mad) eller i mine arme i stuen. Er det OK? Han ender ofte med at sove 30-45 minutter her.
Dernæst er jeg i tvivl om eftermiddagsluren, som nærmest på minuttet har varet 1 time og 55 minutter hver gang. Det tænker jeg er OK. Flere gange er han faldet i søvn af sig selv, og det ved jeg ikke om er OK? Jeg har nusset ham og vugget vognen, og når han virker tilpas træt og ikke længere virker urolig, har jeg sagt sov godt og er fx. gået ind og har ordnet lidt småting mens jeg holder øje med vognen. Nogle gange skal han lige vugges lidt igen, men flere gange er han faldet i søvn når jeg kommer ud til vognen igen. Men er det OK at forlade ham, før han er faldet i søvn?
Putningen om aftenen er blevet væsentligt bedre efter lurene om dagen fungerer bedre. Og så har jeg svøbt ham for at få lidt hold på armene, som han ellers fik basket sig i hovedet med flere gange. Det fungerer rigtig godt. Men han er sikkert snart for stærk til at kunne svøbes. Forsvinder de der bask med armene på et tidspunkt?
Håber du kan hjælpe med mine mange spørgsmål:-)
På forhånd tak!