Brev:
Indkøring i dagpleje
28. oktober 2015
Alder:
10 mdr.
Indkøring i dagpleje
Hej Helen.
Nå, så vender jeg alligevel tilbage med hensyn til min 10 mdr. gamle søn og indkøring i dagplejen.
Sidste uge skrev jeg om vores ekstreme natteroderi, og det er allerede ved at blive bedre ved hjælp af de forslag du kom med, så nu må jeg hellere høste af din viden her også.
Min søn Seir er som sagt 10 mdr. og startet med indkøring i dagplejen, de første to uger prøvede vi traditionelt med at vi kom ind, tog overtøj af og han snakkede lidt med dagplejen inden han kom over til hende og vi vinkede farvel. Og så startede brøleriet ellers, han spænder op og bliver helt stiv og skriger virkelig højt og hjerteskærende og rækker ud mod mig – vi havde aftalt at jeg bare skulle gå, så hun kunne trøste ham og aflede tankerne – desværre stoppede han bare ikke med at græde, han var helt utrøstelig og kom helt derud, hvor han bare sagde sådan en hæs brummen nærmest mens han var helt rød i hovedet og havde svært ved at få vejret, så dagplejemoren ringede jo selvfølgelig til mig og han kom med hjem igen.
Sådan prøvede vi et par dage, og hun havde et par pauser i hans græderi hvor de kunne gå en lille tur eller han endda blev puttet i gæstesengen og bare faldt i søvn. Men ud af ingenting (tror vi, men hvem ved?) begyndte ham bare at skrige igen og stoppede først når jeg kom for at tage ham med hjem.
Når jeg så kommer og henter ham, så stopper han med at græde så snart han er i mine arme og så putter han sig helt ind til mig. Og når jakken skal på så starter vi igen, for så skal han jo lidt væk fra mig.
Så stak vi jo hovederne sammen dagplejeren og jeg, for det kunne vi godt se overhovedet ikke virkede, og jeg fik Seir undersøgt ved lægen, bare for at være sikker på det ikke var ører, hals eller andet, og min dagplejer snakkede med sin leder og hun kom også med en masse gode råd. Rådene var blandt andet at sørge for at han var ordentlig hvilet ud, havde gået en god portion havregrød til morgenmad og at vi skulle prøve at jeg var med en time sammen med Seir og så tog hjem sammen med ham igen, så han kan se at jeg kan lide at være hos dagplejeren, og at alting er i orden der.
Vi har en super dialog med dagplejeren så det er jo fedt, men det er virkelig smertefuldt for os alle at han er så ked af det, og jo uholdbart for den lille mand.
Det har vi så gjort en uge, og det har Seir jo synes var kanon, andre børn at lege med og masser af nye oplevelser, og mor lige ved hånden.
Men jeg må heller ikke gå bare at øjeblik så starter han igen, jeg prøvede at gå et øjeblik fordi jeg skulle på wc og han startede med det samme jeg rejste mig og selvom dagplejemor var der med det samme og trøstede og afledte så var det først ok igen, da jeg kom tilbage. Vi prøvede også, at dagplejeren skiftede ham, mens jeg var hos ham og snakkede med ham, og han begyndte med det samme at græde igen.
Men i den time sammen med mor, dagplejer og de andre børn, kravler han glad rundt og hygger med de andre børn, og er også meget ovre ved dagplejeren og se hvad hun har gang i, men man kan se på ham at han holder radaren på mig hele tiden.
Jeg ved godt at jeg skal give det tid, men jeg har jo heller ikke månedsvis til indkøring, jeg har 14 dage tilbage af min barsel, og noget ferie jeg kan bruge hvis det bliver nødvendig, men jeg skal jo være ret sikker på at vi gør ’det rigtige’ for ellers risikerer vi jo bare at starte ved square one når jeg ikke har flere fridage at tage af.
Jeg tænker lidt i at spørge min dagplejemor om vi skal prøve med en hele formiddage hvor jeg er med dem (i modsætning til kun en time), og så gøre det et par dage, så han virkelig er sammen med hende, for det er vel det det handler om, at han lærer hende at kende sammen med mig, og ser at hun er dejlig at være sammen med, og at han får positive oplevelser sammen med hende og de andre børn mens jeg er der, så når han er alene, at han har de erfaringer at trække på.
Og så er der jo også situationen, hvad hvis han ikke bryder sig om dagplejemor som person?
Som sagt, så er vi meget glade for dagplejeren og har en god og ærlig dialog, men som hun siger så har hun ikke, i de 20 år hun har været dagplejemor oplevet en dreng helt så utrøstelig som Seir – men vi er alle meget opsatte på at ’knække nøden’. Dagplejemor er meget glad for Seir og jeg synes også han virker til at være glad for hende når jeg er der, så jeg tror ikke det er den med at han bare ikke kan lide hende, men det er klart, at vi også skal have det i baghovedet.
Nå, men der er måske ikke så mange konkrete spørgsmål her, men jeg kunne alligevel godt tænke mig at høre dine tanker omkring Seirs indkøring og måske kan du se noget os andre ikke har tænkt på.
Igen mange tak for en kanon side!
Med venlig hilsen
Seirs mor