Svar: Vil ikke puttes af mor, del II

26. oktober 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Line

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du/I kunne bruge mit sidste svar - og tusind tak for dine søde ord til mig :)

Jeg tror egentlig ikke, at du gør noget forkert, og derfor er det naturligt rigtig frustrerende, når du oplever at far og dagplejer kan putte jeres datter, men når du forsøger, så går det bare galt... Jeg tænker, at I måske er ved at komme ind i en rytme, hvor I måske næsten begge to fornemmer, at det kan gå galt allerede før I næsten er gået igang - og det i sig selv kan skabe problemet. Men jeg forstår det godt, det er rigtig svært:)

Jeg vil foreslå dig ,at du ikke arbejder på at lillepigen skal ligge ned, men at du i stedet sætter hende i barnevognen og triller en tur. Du må meget gerne give hende en lille rosinæske, en rosinbolle, lidt frisk frugt eller lignende i hånden, som hun kan sidde og gumle på. Hun må ikke få for mange rosiner (max 3 af de helt små pakker om ugen), men netop rosiner kan have en "meditativ" virkning. Det at sidde og koncentrere sig om at skulle fiske rosinerne op af pakken, kan hjælpe hende til at finde lidt ro og imens triller du så af sted, I snakker om fuglene og ting I triller forbi - og du skal ikke lægge hende ned. Lad hende sidde op med ryglænet i ryggen, så hun får slappet af. Giv hende evt. også en drypfri kop med lidt vand, så hun kan drikke lidt, imens hun ligger og slapper af. Og se så om hun ikke stille og roligt vil begynde at kunne overgive sig til søvnen.

Måske kan du så lægge hende ned, når hun sover godt - måske vil hun ...

Annonce

... blive sur og protestere over dette, hvis det er tilfældet, så lader du hende bare halvt sidde op og sove i vognen - det vigtigste er, at hun får sovet og koblet fra.

Prøv at lægge mærke til, hvornår hun begynder at vise sig parat til at sove, hvornår falder hun i søvn. Måske er det nødvendigt, at du putter hende lidt senere, end de andre gør lige nu - og det vil også være okay.

Nogle gange kan du måske planlægge, at I skal op at handle, når hun skal sove middagslur. Så du triller hende af sted i barnevognen, triller op til købmanden/supermarkedet, lægger varer i bunden af vognen osv. og triller hjem igen. På den måde har I et formål med at trille, som ikke handler om at hun skal sove - og det kan måske give både dig og hende lidt ro - og så kan hun jo falde i søvn, når det passer og når I kommer hjem, så lader du hende sove videre i vognen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

I weekenden, hvor både mor og far er hjemme, kan det nogle gange være en idé, at begge I forældre triller hende en tur, så I begge er med - så hun på den måde også oplever, at det at blive puttet er noget I begge to kan klare... og at I naturligt bakker hinanden om omkring dette :)

Er hun gået over til kun at få en lur? Måske er hun lige nu i en overgangsperiode, hvor hun nogle dage har brug for to lure og andre dage fint klarer sig med en længere middagslur. Prøv om du kan nøjes med at putte hende til en lur dagligt og se om det kan gøre en forskel for dig/jer...

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt ro med på vejen:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Legetøj til baby og børn

Barnet har bedst af det nære samspil, der er mellem barnet og forældrene. Men i takt med at barnet bliver større og begynder at forholde sig lidt mere til verden omkring sig, vil det være godt, at der er legetøj, som barnet kan kigge på og undersøge.

Når barnet begynder at gribe, skal legetøjet passe til barnets lille hånd, og det er vigtigt, at legetøjet også egner sig til at komme i munden. Tingene skal være solide og uden skarpe kanter og spidser. Brug så vidt muligt legetøj,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for nogen rigtig gode svar! Det er rart at kunne søge råd herinde og se man ikke er den eneste i verden med problemer.

Mor til pige på 6 måneder