Svar: Natlige opvågninger - 6 mdr.

25. oktober 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Gry

Tak for dit brev og alle dine tanker og søde ord om min brevkasse :)

Når jeres dreng fylder 7 måneder, så vil det være rigtig godt, at du begynder at trappe ned i antallet af amninger. De fleste børn vil, når de er 7 måneder gamle, trives rigtig fint med 4 amninger i døgnet, og jeg anbefaler, at disse fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften.

Det betyder, at det du efterspørger lige nu "at han skal lære at sove uden brystet", bliver en naturlig del af det at fylde 7 måneder - her skal han lære at blive puttet til formiddagslur uden at få bryst først, i stedet skal han tilbydes et mellemmåltid og vand af kop. Og når han kan det, så skal han også lære at undvære brystet om eftermiddagen. Det at han pludselig ikke ammes så hyppigt mere vil nogle gange gøre, at han så begynder at spise mere effektivt de 4 gange, hvor han så lægges til brystet - og at han nyder disse amninger mere. Det kan derfor godt have betydning for hans indtag af mælk f.eks. sen aften og i takt med at han måske spiser lidt bedre der, så kan du også være mere sikker på, at han ikke søger dit bryst om natten, fordi han reelt er sulten.

Samtidig skal du naturligvis sikre dig, at hans indtag af både skemad, vand og mælk hele dagen igennem er tilstrækkeligt, så han kan undvære mælken om natten. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at hans indtag om dagen og aftenen er stort nok. Du skriver dog, at du følger min dagsplan og hvis I gør det, så burde der ikke være ernæringsmæssig grund til at jeres dreng søger brystet om natten. Derfor vil det være rigtig godt hvis I kan forsøge at hjælpe ham videre i søvnen uden at han behøver blive ammet - ligesom amningen bør afkortes, hvis han skal ammes, så han ikke fylder sig med mælk, men blot trøstet og hjælpes videre i søvnen.

Der er ingen tvivl om, at hans store motoriske udvikling spiller ind. Han er rigtig godt igang motorisk og får sig naturligt lagt i stillinger, som han endnu ikke mestrer at komme væk fra. Han har derfor brug for jeres hjælp, til at blive lagt rigtigt igen, få dynen på sig som han har sparket af osv. Og det vil være rigtig godt, hvis du/I kan hjælpe ham med stillingsskift, uden at han behøver få brystet i munden. Samtidig drømmer han naturligt også rigtig meget og vil derfor godt kunne smågræde, klynke og nogle gange grine i søvne - og det er ikke alle lyde, som I behøver reagere på. Nogle gange vil det være fint at trække tiden lidt og se om han ikke selv kan komme videre i søvnen. Andre gange skal I naturligvis være der med det samme, for at han ikke når at vågne alt for meget op... Det er svært, jeg ved det godt.

Jeg synes det lyder fint, at du nu vil prøve at arbejde på, at der er et par minutters afstand mellem bryst og putning - det virker om dagen i barnevognen og det er fint. Du kan dog også gøre det, at du om aftenen lægger dig i dobbeltsengen og ammer ham der - og lader ham falde i søvn ved siden af dig. Meget gerne nå dertil, hvor han slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Lad ham ligge, ...

Annonce

... naturligvis sikre, at han ikke kan trille ned af sengen og sen aften, når du så selv går i seng, så kan du tage ham op, amme ham rigtig godt fra begge bryster og putte ham i hans seng, hvor han så kan sove videre. Det er også vigtigt, at han ikke ligger tæt ved dig og kan dufte din mælk, hvis du vil have ham til at sove, uden at efterspørge brystet...:)

Flasken som far har nævnt, er også en mulighed. Ikke fordi du mangler mælk, men fordi jeg også ved fra dit tidligere brev, at far jo skal overtage barsel og gerne vil have mulighed for at give jeres dreng mælk, når du ikke er hjemme.. Samtidig kan modermælkserstatning nogle gange mætte lidt mere end modermælk (eller han kan få lidt vælling) og det kan også have effekt i nogle familier (dog ingen garantier:)). Og så kan far give flasken og du kan få lidt ro...

Fordelen ved flasken er også, at den kan gives, der hvor I ønsker han skal sove. Det vil sige, at I kan putte ham i seng og tilbyde ham flasken i sengen og på den måde lade ham falde i søvn, uden at han oplever det skift fra favn og ned i seng som han lige nu reagerer så voldsomt på. Det kan altså være en måde at hjælpe ham til at falde i søvn i sin seng på. Det er dog ikke sikkert, at han vil have en flaske med den alder han har...

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Da han lige nu sover godt i sin barnevogn, så kan det også nogle gange være en løsning at sætte barnevognskassen i tremmesengen. Det kan hjælpe ham til at lære at sove i tremmsengen, fordi han er tryg ved barnevognskassen. Stille og roligt kan I trække kalechen ned, han kan se rummet, bliver tryg ved at sove der og kan så måske puttes direkte i sin seng... også dette kan virke for nogen...

Da han sover godt i sin voksipose i barnevognen, så vil det være en god idé, at I også prøver med denne om natten, så måden han puttes på er så ens som muligt. Den kan måske være med til at give ham lidt mere fysisk ro. Liften er for lille med den alder, som han har nu.

At hans søvn har ændret sig, så han nu søger dig ekstra meget, søger brystet ekstra meget, handler sandsynligvis om alder og udvikling - det er dog rigtig vigtigt, at du ikke får sat amningerne yderligere op men forsøger at holde fast i de gode vaner, som I allerede har fået skabt. Så når du ammer ham sen aften, så kan det være en god idé, at du ammer ham af to omgange, altså ammer ham, skifter ham, ammer ham igen og derefter putter ham, hvorefter han så skal sove til næste morgen tidlig uden brystet. Han må gerne få trøst, nærhed, tæt kontakt osv. men brystet skal så vidt muligt ikke tilbydes og skønner du at kun brystet dur, så am ham kortvarigt og put ham så tilbage i seng igen.... Nogle gange er løsningen også, at far tager over mellem kl 24 og 05 - far kan lægge sig med ham, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. men kan af gode grunde ikke amme og dufter heller ikke af mælk. Så hvis jeres dreng har fået mad og mælk nok, så kan det være okay at far forsøger at tage lidt over:) Det afhænger dog helt af, hvordan I tænker at det vil forløbe.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med det hele:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Sikkerhed i hjemmet

Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.

Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.

Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.

Gå...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"