Brev:
Fra to amninger til en, samt overvejelser om ammestop
26. oktober 2015
Alder:
11 mdr.
Fra to amninger til en, samt overvejelser om ammestop
Kære Helen
Tak for dit svar om fravænning fra natamning. Det er gået rigtig godt.
Dog sover lillebror på nu snart 11 mdr. fortsat noget uroligt (har dog også bedre nætter indimellem), og han har igen fået konstateret væske i øret, hvilket der om et par uger vil blive fulgt op på. Det, at han også sommetider har en god nat, og at vi nu kan skiftes til at sove hos ham, nu hvor han ikke længere ammes om natten, har gjort situationen mere udholdelig. Håber, at hans søvn stille og roligt bliver bedre, da jeg starter på arbejde om tre uger. Som det er nu, sover jeg med ham hverdagsnætter, mens min kæreste tager "weekendvagten" ;-)
Mit spørgsmål går denne gang på ammenedtrapning. Lillebror ammes nu to gange - ved sengetid og sen aften ved 23-24 tiden. Det fungerer godt. Min kæreste kan putte ham efter amningen ved sengetid, så han ikke falder i søvn ved brystet, og jeg ammer ham, når han selv vågner sen aften og kan sommetider få ham til at sove videre i egen seng, hvor jeg andre gange må tage ham over i dobbeltsengen. Han vågner altid i løbet af natten og kommer over i vores seng.
Jeg er nu blevet inviteret til rund fødselsdag som finder sted om knap tre uger - dvs to uger før lillebror bliver et år. Jeg mente at huske, at man ved 11 mdr kan trappe ned til en amning i døgnet, men jeg synes også, at du nogen steder skriver, at de to amninger fastholdes til 12 mdr, hvor man kan trappe ned til en gang eller helt stoppe. Vil det være for tidligt at fjerne den sene aftenamning inden for det næste par uger, hvor han er 11 mdr. så jeg, når jeg skal til fest, kan nøjes med at amme ham, inden jeg tager afsted om aftenen, eller vil han stadig have behov for den sene aftenamning?
Hvis det er for tidligt med kun en amning, kunne jeg jo overveje at amme han en gang i løbet af dagen i den weekend og så ved sengetid, så jeg kan holde ammefri aften og nat, men vil nødig forvirre ham og vænne ham til amning om dagen igen, nu hvor han jo skal starte i vuggestue umiddelbart efter. Hvordan tænker du, jeg og vi bedst kommer omkring det? Han bryder sig ikke om mme af kop og tager ikke en flaske (har forsøgt dette en enkelt gang, blot for at vide, om man kunne ty til det i en nødssituation).
Endelig vil jeg høre, om det rent sundhedsmæssigt for barnet er bedst at blive ammet i præcis 12 mdr. eller i længere tid? Jeg hygger mig indtil videre med at amme ham, og han trives med det. Omvendt kan jeg savne min frihed og er fristet af et ammestop ved 12 mdr eller kort derefter, da jeg så bedre ville kunne tillade mig lidt udskejelser omkring jul og nytår ;-) Jeg er selvfølgelig indstillet på at amme ham så længe, der er sundhedsmæssige fordele ved det, men synes ikke anbefalingerne på 12 mdr eller længere er så klare i forhold til det. Hvad mener du?
Venlig hilsen
mor til to