Svar: Fra to amninger til en, samt overvejelser om ammestop

26. oktober 2015

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære mor til to

Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg vil forsøge at besvare dem i den rækkefølge de stilles :)

Det lyder super godt, at det nu er lykkes jer at trappe ned til to amninger og det er meget fint med amning aften og sen aften. Det er faktisk ret flot, at I kan holde fast i dette, når lillebror lige nu har problemer med ørerne - super godt!

Med hensyn til, at du skal til fødselsdag, så tænker jeg, at det lyder som om, at I måske skal udnytte netop dette til, at jeres dreng så ikke længere ammes sen aften. Når du ikke er der, så er den mulighed ligesom udelukket. Far kan i stedet tilbyde lidt vand af en kop, hvis jeres dreng vågner og virker tørstig. Det vil være rigtig fint, at du ammer ham før du tager af sted, og det vil være super, at han oplever, at du netop tager af sted, så han ved at du ikke er hjemme - og derfra tager far så over.

Jeg synes ikke, at du skal begynde at amme ham om dagen, når det nu går så fint med at trappe ud af amningen. Han kan om dagen blive tilbudt lidt mælk eller vand af kop som han plejer, så dagen ligner sig selv. Der er ikke nogen fare for, at han kommer til at mangle mælk, fordi du der springer en amning over. Hvis han ikke vil have mme af kop, så må han godt få en lille smule sødmælk og fra 1 års alderen letmælk. Han kan også få en lille portion tykmælk eller lignende, som alternativ, hvis han virker til at mangle noget, men ellers er vand også ganske fint.

Det er bedst at stoppe amning, når både mor og barn er parate til det. Det betyder, at nogle børn stopper før de er 12 måneder, andre i 12 måneders alderen, atter andre først omkring halvandet år, atter andre senere... Da det hos jer lyder til at fungere fint med nedtrapning nu, så du om ca. 3 uger ammer 1 gang i døgnet, så skal du gøre sådan. Den sidste amning kan du så bibeholde så længe du synes, det fungerer for jer.

Når man ammer, så ved man aldrig helt, hvor meget mælk barnet egentlig får. Nogle kvinder har meget mælk og mælken flyder meget let til barnet, hos andre kvinder virker nedløbsrefleksen lidt langsommere. Nogle børn har også et stor vakuum og kan tømme et bryst meget hurtigt, hvor andre børn skal spise i længere tid for at få samme mængde mælk med ud. Når man anbefaler amning og antal amninger i døgnet, så måler man ikke på, hvor meget mælk barnet ...

Annonce

... egentlig får. Så i princippet kan man godt forestille sig at hvis man ammer 1-2 gange i døgnet, så vil nogle børn få en del mere mælk end andre børn - men det er uden betydning, så længe banet trives.

Det er heller ikke så vigtigt, om du ammer i præcis 12 måneder eller i lidt længere tid. Der er nogle gevinster ved at tilbyde barnet modermælk. Barnet får via modermælken forskellige antistoffer, som kan beskytte barnet mod visse sygdomme. Modermælken kan, alt efter hvad moren indtager af kost, også have et højt indhold af f.eks. kalk og vigtige fedtsyrer, som barnet kan have glæde af uanset, hvilken alder barnet har.

Man diskuterer dog effekten af dette, fordi modermælk også kan indeholde en del miljøgifte. Hvor mange miljøgifte den enkelte mor har i sin mælk afhænger af indholdet i hendes eget fedtvæv og hendes belastning af miljøgifte gennem hele livet. Nogle stoffer vil forblive koncentreret i kroppen, andre stoffer vil man ikke på samme måde se blive, og man undersøger hele tiden påvirkningen af forskellige stoffer. Nogen mener, at udsættelse for giftstoffer gennem modemælken kan være særligt kritisk for barnets immunsystem. Nogle undersøgelser viser også, at man hos børn helt op i teenagealderen kan finde et højere indhold af visse stoffer, jo længere barnet er blevet ammet. Dog er mængden af disse stoffer lavere, end den var, da man undersøgte barnet, da det blev ammet.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Man kan ikke udelukke, at der kan være beskedne negative effekter ved meget langvarig amning og myndighederne følger hele tiden udviklingen og udarbejder særlige råd til gravide og ammende, netop omkring miljøgifte. Der er på nuværende tidspunkt ikke grund til at begrænse amningen. Det skønnes, at selvom dit barn kan blive udsat for miljøgifte via modermælken, er der overvejende positive effekter af amningen.

Så hvor længe skal du amme? Det anbefales, at du ammer til dit barn er mindst 12 måneder, eller så længe både du og din dreng trives med amningen. Det er dit valg som mor, hvor længe du ønsker at amme. Det er helt individuelt, og som udgangspunkt skal din beslutning ikke påvirkes af andres forventninger. Du skal gøre det, som virker rigtigt for både dig, dit barn og jeres familie.

Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt klarhed:)

Og rigtig meget held og lykke fortsat - og god fødselsdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Ja, så sætter jeg mig endelig ned og skriver et brev til dig :o)

Jeg har fulgt med i din fantastiske brevkasse fra før min datter, på snart 11 mdr, blev født og har tit kunne bruge et råd på vejen af dig, men det er som sagt først nu, at jeg får sat mig ned og skriver selv. Købte endda også din bog, selvom den (desværre) først udkom da min datter vist var ved at være en 4-5 måneder ;o) Ja, jeg betegner mig faktisk som lidt af en fan, he-he ;o)

Mange hilsner (og ja, jeg har altså også lyst til at give et knus) fra "Mor"