Svar: Fra to amninger til en, samt overvejelser om ammestop
26. oktober 2015
Alder:
11 mdr.
Kære mor til to
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg vil forsøge at besvare dem i den rækkefølge de stilles :)
Det lyder super godt, at det nu er lykkes jer at trappe ned til to amninger og det er meget fint med amning aften og sen aften. Det er faktisk ret flot, at I kan holde fast i dette, når lillebror lige nu har problemer med ørerne - super godt!
Med hensyn til, at du skal til fødselsdag, så tænker jeg, at det lyder som om, at I måske skal udnytte netop dette til, at jeres dreng så ikke længere ammes sen aften. Når du ikke er der, så er den mulighed ligesom udelukket. Far kan i stedet tilbyde lidt vand af en kop, hvis jeres dreng vågner og virker tørstig. Det vil være rigtig fint, at du ammer ham før du tager af sted, og det vil være super, at han oplever, at du netop tager af sted, så han ved at du ikke er hjemme - og derfra tager far så over.
Jeg synes ikke, at du skal begynde at amme ham om dagen, når det nu går så fint med at trappe ud af amningen. Han kan om dagen blive tilbudt lidt mælk eller vand af kop som han plejer, så dagen ligner sig selv. Der er ikke nogen fare for, at han kommer til at mangle mælk, fordi du der springer en amning over. Hvis han ikke vil have mme af kop, så må han godt få en lille smule sødmælk og fra 1 års alderen letmælk. Han kan også få en lille portion tykmælk eller lignende, som alternativ, hvis han virker til at mangle noget, men ellers er vand også ganske fint.
Det er bedst at stoppe amning, når både mor og barn er parate til det. Det betyder, at nogle børn stopper før de er 12 måneder, andre i 12 måneders alderen, atter andre først omkring halvandet år, atter andre senere... Da det hos jer lyder til at fungere fint med nedtrapning nu, så du om ca. 3 uger ammer 1 gang i døgnet, så skal du gøre sådan. Den sidste amning kan du så bibeholde så længe du synes, det fungerer for jer.
Når man ammer, så ved man aldrig helt, hvor meget mælk barnet egentlig får. Nogle kvinder har meget mælk og mælken flyder meget let til barnet, hos andre kvinder virker nedløbsrefleksen lidt langsommere. Nogle børn har også et stor vakuum og kan tømme et bryst meget hurtigt, hvor andre børn skal spise i længere tid for at få samme mængde mælk med ud. Når man anbefaler amning og antal amninger i døgnet, så måler man ikke på, hvor meget mælk barnet egentlig får. Så i princippet kan man godt forestille sig at hvis man ammer 1-2 gange i døgnet, så vil nogle børn få en del mere mælk end andre børn - men det er uden betydning, så længe banet trives.
Det er heller ikke så vigtigt, om du ammer i præcis 12 måneder eller i lidt længere tid. Der er nogle gevinster ved at tilbyde barnet modermælk. Barnet får via modermælken forskellige antistoffer, som kan beskytte barnet mod visse sygdomme. Modermælken kan, alt efter hvad moren indtager af kost, også have et højt indhold af f.eks. kalk og vigtige fedtsyrer, som barnet kan have glæde af uanset, hvilken alder barnet har.
Man diskuterer dog effekten af dette, fordi modermælk også kan indeholde en del miljøgifte. Hvor mange miljøgifte den enkelte mor har i sin mælk afhænger af indholdet i hendes eget fedtvæv og hendes belastning af miljøgifte gennem hele livet. Nogle stoffer vil forblive koncentreret i kroppen, andre stoffer vil man ikke på samme måde se blive, og man undersøger hele tiden påvirkningen af forskellige stoffer. Nogen mener, at udsættelse for giftstoffer gennem modemælken kan være særligt kritisk for barnets immunsystem. Nogle undersøgelser viser også, at man hos børn helt op i teenagealderen kan finde et højere indhold af visse stoffer, jo længere barnet er blevet ammet. Dog er mængden af disse stoffer lavere, end den var, da man undersøgte barnet, da det blev ammet.
Man kan ikke udelukke, at der kan være beskedne negative effekter ved meget langvarig amning og myndighederne følger hele tiden udviklingen og udarbejder særlige råd til gravide og ammende, netop omkring miljøgifte. Der er på nuværende tidspunkt ikke grund til at begrænse amningen. Det skønnes, at selvom dit barn kan blive udsat for miljøgifte via modermælken, er der overvejende positive effekter af amningen.
Så hvor længe skal du amme? Det anbefales, at du ammer til dit barn er mindst 12 måneder, eller så længe både du og din dreng trives med amningen. Det er dit valg som mor, hvor længe du ønsker at amme. Det er helt individuelt, og som udgangspunkt skal din beslutning ikke påvirkes af andres forventninger. Du skal gøre det, som virker rigtigt for både dig, dit barn og jeres familie.
Håber du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt klarhed:)
Og rigtig meget held og lykke fortsat - og god fødselsdag!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske