Brev:
Natlige opvågninger - 6 mdr.
25. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Natlige opvågninger - 6 mdr.
Kære Helen.
Mange tak for din gode brevkasse. Jeg håber du endnu en gang kan komme med lidt input, da det bliver værre og værre med nattesøvnen herhjemme.
Vores dreng fylder 7 måneder om en uge. Der har helt fra starten været meget uro om natten. Det startede allerede anden nat på sygehuset, hvor han kun ville ligge i min favn. De første mange måneder fik jeg nærmest kun sovet, hvis han lå ved mit bryst/i min favn eller på brystet af min kæreste. Vi købte derfor en bedside crip, men han kunne så i de efterfølgende måneder kun finde ro, hvis han sov i min seng. Han har hele tiden haft mange opvågninger/amninger i løbet af natten. Vi fik ham så til at sove i sin egen seng og kunne bruge sutten lidt som hjælp, men nogle nætter kom han over i min seng for at få lidt ro.
Sutten har han afvist fra han var 3 måneder gammel og jeg er sikker på, at han har et søvnassociationsproblem, hvor han bruger mit bryst som sut og VIL falde i søvn ved mit bryst og når han vågner om natten, så giver det ham hurtigt ro. Problemet er nu, at han vågner hyppigere og hyppigere om natten. I en lang periode har jeg ammet ham 2 gange i løbet af natten, en gang i mellem 3 gange. Så begyndte han at vågne hver 2. time og nu er det nærmest efter 1,5 time hele natten og har været sådan den sidste uges tid.
Hvis han får brystet, så falder han straks til ro, ofte spiser han næsten ikke, men putter sig bare i min favn, men når han bliver lagt i sin seng, så sker det ofte, at han bliver ked af det med mindre jeg først putter ham der, når han sover tungt. Jeg forsøger at gøre det, hvor han registrerer, at han kommer i sin egen seng. Det samme scenarie finder sted, når han skal puttes til natten. Hvis han registrerer at blive lagt, så bliver han ked af det. Vi forsøger med kærtegn, svøb osv.
Jeg har læst din bog og synes jeg har prøvet alting. Han vågner mere og mere op og bliver mere og mere ked af det og når man konstant bliver vækket og har fået meget lidt sammenhængende søvn i 6,5 måned, så er det svært ikke bare at lade ham falde i søvn ved brystet, da man ved det giver ro på 5 minutter.
Om dagen vil han også gerne falde i søvn ved brystet, men han registrerer dog normalt, at han bliver båret ud i sin barnevogn og her græder han lidt, men ligger som ofte blot til at sove, så snart han kommer ned i vognen. Ofte behøver man slet ikke gå med ham og han sover fint om dagen og kan godt sove op til 3 timer.
Jeg har fulgt dine råd til dagsplan og det er gået rigtig fint med at få ham over i en 6 måneds rytme, hvor han sover omkring 19.30-19.45 og vågner omkring 6.30. Vi har stadig svært ved at få ham til at sove, hvis han vågner ved 6-tiden. Hvis han vågner der, så tager det ofte en time at få ham til at sove videre og så står jeg ofte op med ham. Hvis han ligger i min seng, så kan jeg ofte få ham til at sove lidt længere. F.eks. til 6.30. Han er nu begyndt at kunne være længere vågen om morgenen og jeg forsøger først at få ham puttet til formiddagslur klokken 9, hvilket fungerer fint. Her sover han fortsat 1,5-3 timer. De fleste dage 2-2,5 time. Jeg tænker han måske tager den lange lur her fordi han sover så afbrudt om natten. Han får derefter en eftermiddagslur og længden af den afhænger af længden af hans første lur. Han sover mellem 3 og 4 timer i løbet af dagen og samlet set, så sover han omkring 14 timer i døgnet, hvilket jeg tænker er fint og alderssvarende. Vi kan nu næsten alle dage springe den sene powernap over og han er træt og vil gerne sove ved 19 tiden, hvor jeg går i gang med putteritualer og ofte sover han så 19.30-19.45, hvis han vel at mærke for lov at ligge sig til at sove med brystet i munden.
Vi følger din plan med skemad og det går nogenlunde, selvom det ikke er altid han vil spise så meget og ofte hellere vil have brystet og begynder at sutte på mig. Men det går meget godt med især grød, som han godt kan lide. Jeg tror ikke hans opvågninger skyldes sult, da han ofte næste ikke spiser, men blot søger trygheden og ofte slipper brystet hurtigt og ligger helt trygt og roligt i min favn.
Lige nu ved vi slet ikke hvad vi skal stille op med nætterne, som bliver værre og værre. Jeg vil gerne have adskilt mad og søvn. Kan det være en ide, at han ikke ligger og får mad ved brystet lige inden han skal sove om dagen? Altså at jeg ammer ham lidt før han skal ud og putte? Kan det samme være gældende om aftenen? Det fungerer bare rigtig godt med at han får bryst i soveværelset, hvor der er mørkt og han falder meget hurtigt til ro, men ligger sig jo også med det samme til at sove netop ved brystet.
Min kæreste er nærmest der, hvor han helt synes jeg skal stoppe med at amme og det vil jeg være rigtig ked af. Jeg vil meget gerne amme ham til han er et år.
Har du forslag til hvordan vi bryder den vane med, at han ligger og falder i søvn ved brystet?
Hvad tænker du om, at han begynder at vågne oftere og oftere? Indtil for to uger siden sov han da i det mindste ofte 3 timer.
Han er motorisk meget fremmelig og mangler kun lige den sidste koordination for at kunne kravle. Han har meget længe kunnet krybe baglæns, rundt i cirkler og ligge på alle fire. Nu kan han stå helt oppe på tæer og laver kravlebevægelser med benene, men mangler lige at få armene flyttet med. Han er ekstremt nysgerrig og aktiv og er begyndt at sove meget uroligt om natten. Faktisk vågner jeg ofte ved, at han har lagt sig helt underligt i sengen. Enten ryger han om på maven eller ligger på tværs eller har drejet sig en halv omgang eller ligger med hovedet helt oppe i hjørnet af sengen. Og jeg kan ikke få ro på ham ved at ligge ham godt igen. Han vil til brystet.
Måske motorikken er årsagen til, at han de sidste par uger vågner hele tiden? Jeg har overvejet om han skal sove i voksiposen - jeg har en sommerdyne til den, men måske det bliver for varmt? Når han sover i barnevognen om dagen, så ligger han jo ikke så uroligt. Ellers skal han puttes i liften, men den er ved at være lidt lille til ham og han bliver også meget varm, når han ligger i den.
Skal vi sætte en stopper for at han får brystet og tage kampen med ham om natten? Nogle gange tager min kæreste ham og går rundt og vugger ham svøbt, men det tager lang tid med gråd og jeg kan ikke lide det eller sove fra det og jeg tænker det jo også blot giver en anden uheldig søvnassociation, men det virker simpelthen ikke at berolige ham med hænder, kærtegn osv. Men måske vi for hurtigt giver efter for hans gråd? Han kører sig i hvert fald mere og mere op.
Min sundhedsplejerske synes at vi blot skal give ham vand om natten fordi han er så stor, at han bør kunne klare 5-7 timer uden mad eller aftale, at han må få mad en enkelt gang i løbet af natten. Det hjælper dog ikke rigtig på at vi ikke kan få ham beroliget.
Om dagen trives han så fint, tager på som han skal, er glad og meget aktiv og sover rigtig godt.
Endnu en gang tak for din fantastiske brevkasse.
Kærlig hilsen
Gry