Svar: Baby 12 mdr er vågen flere timer om natten

24. oktober 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Hej med dig

Tak for dit brev og dine ærlige og åbne tanker - og velkommen til :)

Der er mange forskellige ting, som kan spille ind hos jer, - og jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig. Så må du selv vælge til og fra, hvad du tænker, at du kan bruge.

For det første er der jo de ting, som du selv nævner:

I har haft en svær start. Det er ikke lykkes for dig at skabe rytme og din datter har således ikke rigtig nogen erfaring med sig om, at det skal være anderledes.

Om medicinen påvirker hendes søvnmønster er svært at sige. Generelt må jeg dog sige, at det vil være rigtig godt, at du får sat antallet af amninger ned. Med den alder hun har, så behøver hun ikke blive ammet mere end en gang i døgnet og der er en risiko for, at hun vågner så hyppigt som hun gør, fordi hun er uhensigtsmæssig afhængig af brystet. Får du skruet amningen ned eller stoppet med at amme, så er du også ude over bekymringen omkring din medicin...

Jeg forstår godt, at du nyder at amme og gerne vil bibeholde amningen så lang tid som muligt. Din datter kender dog ikke klokken og vil naturligt ikke kunne forstå, hvorfor hun gerne må ammes kl 20, men ikke må blive ammet på andre tidspunkter - og det kan naturligt gøre hende ekstra frustreret og ked af det. Derfor kan det nogle gange være nødvendigt at stoppe amningen helt, fordi det vil være lettere for hende at forstå og acceptere, hvis det er helt slut. Det kan være mindre forvirrende for hende, kan man sige - men igen, børn er forskellige.

Hvordan du selv har det spiller naturligt også ind. Jo mere rolig du er, jo mindre stresset du bliver osv. jo mere rolig og jo mindre stresset bliver hun naturligt også. Du skriver, at hendes far sover meget let - jeg ved ikke om hun/du har kontakt til hendes far - men det kan naturligt også spille ind, hvordan jeres hverdag generelt fungerer, hvordan I generelt har det, trives - også storebror, trives han? God søvn afhænger også af hverdagen, omgivelserne osv.

Og så er der naturligt nogle ting, som du måske ikke selv har tænkt på - herunder, hvordan hverdagen er skruet sammen. Det er f.eks. vigtigt, at din datter har en fast dagsrytme. Det betyder, at det er vigtigt, at hun kommer op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Det er også vigtigt, at hun får formiddagslur og middagslur hver dag og at disse lure ligger fast. Det er vigtigt, at hun tilbydes mad til faste tider hele dagen igennem og tilbydes mange små måltider. Jo mere fast en dagsrytme hun har, jo bedre vil hendes nattesøvn også være.

At hun vågner om natten kan sagtens hænge sammen med en uhensigtsmæssig dagsrytme, at hun sover forskudt, sover for meget, sover for sent, ikke spiser nok, ikke får hyppige nok måltider osv. Man er nødt til at se på hele dagens rytme, når man skal vurdere nattesøvnen og nattens ...

Annonce

... forløb.

Hele dagens rytme, tidspunkter hun sover på, hvor meget hun sover osv. vil også kunne spille ind på hvor dybt og hvor godt hun sover om natten. Aktiviteter i løbet af dagen osv. spiller naturligt også ind på nattesøvnen.

Alder og udvikling spiller naturligt også ind. Du fortæller, at hun indtil for en måned siden sov i slyngevugge, men at hun efter, at du har fjernet den begyndte at sove meget dårligt. Det er naturligt en stor omvæltning for hende at komme fra slyngevuggen og over i en tremmeseng, og det kan hun godt reagerer på. Hun ligger jo ikke længere i sin lille hule, som hun har været vant til og det kan godt gøre hende urolig og utryg. Hun er naturligt langt mere bevidst nu med den alder hun har - hvilket igen også vil spille ind på nedtrapning og stop af amning.

Sygdom kan spille ind - hvis hun ikke er helt rask, har ondt i halsen, ondt i ørerne, ondt for tænder osv. så kan det naturligt påvirke hendes nætter. Det kan gøre, at hun har svært ved at ligge sig ned og sove, smerter kan vække hende, så hun af den grund rejser sig, hopper rundt osv. om natten - i stedet for at sove, og hvor du kan se, at hun tydeligt er træt...

Så rigtig mange overvejelser omkring hvorfor hun ikke sover og du er nødt til at prøve at gennemtænke, hvad der kan være årsag hos jer - hvis du kender årsagen, er det naturligt også lettere at finde en løsning...:)

Jeg vil lige slutte af med at sende dig en plan for dagen, som den kan se ud til en pige på 12 måneder:

Morgen 7-7.30: Havregrød, vand eller letmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30 og sover her måske kun 45 minutter (og skal ikke ammes først)

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Frokost 11.30: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, kogte pastaskruer osv. Der må gerne være mad i stykker og også stadig gerne mos. Frokost kan også være varm mad. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop mælk og puttes til middagslur kl ca 13-13.30 - sover her måske 2 timer (skal op før kl 16)

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtmos, vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød i køkkenet ca 19.30, evt. sammen med en kop letmælk. Får herefter børstet tænder

Ammes og puttes til natten ca kl 20 og skal herefter sove uden yderligere mælk. Hvis hun vågner i løbet af natten og er tørstig, så kan du tilbyde hende lidt vand af en kop.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, og at det måske leder lidt på sporet i retning af, hvad jeres udfordringer skyldes...

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Pusleplads til baby

Der er flere tusinde gange, du skal skifte dit barn, hvis det bruger ble i ca. tre år. Sørg derfor for at indrette en god pusleplads - altså et sted hvor barnet ligger trygt og godt, og hvor du ikke får ondt i ryggen af de mange bleskift.

- Sørg for at puslepladsen passer i højden til den person, som hyppigst skifter barnet.

- Sørg for at have alt, hvad du skal bruge inden for rækkevidde. Når dit barn ligger på puslebordet, må du af sikkerhedshensyn ikke gå fra...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to