Baby 12 mdr er vågen flere timer om natten

24. oktober 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

Baby 12 mdr er vågen flere timer om natten

Kære Helen.

Jeg er desperat! Min datter der lige er blevet et år er hver nat vågen halvanden - to timer i træk. Hun er helt klart træt men kan ikke finde roen eller overgive sig til søvnen. Hun rejser sig op, hiver gardinet til side og kigger udad vinduet, jubler og klapper. Hun har aldrig sovet igennem, har aldrig haft en fast rytme og bliver stadig ammet før sengetid og flere gange om natten. I nat blev hun fuldstændig hysterisk af træthed og ville ingenting. Ikke amme, ikke drikke vand, ikke ligge i sin egen seng og ikke ligge i min seng. Tilsidst stod jeg op og puttede hende i barnevognen og kørte rundt med hende kl 2 om natten og kørte barn og vogn ind i mit soveværelse da hun endelig sov. Det er er skråplan der ikke skal blive en vane, men jeg var fuldstændig smadret og ville gøre HVAD SOM HELST for selv at få noget søvn.

Endnu en udfordring er at jeg er alene med hende og min søn på næsten 7 år da deres far gik fra mig da jeg var i 7. mdr. Jeg udviklede en fødselsdepression og endte med at være indlagt den sidste halvanden måned af graviditeten og kom i medicinsk behandling. Jeg tager stadig antidepressiv medicin som min datter jo også får gennem min amning. Ved fødslen der tog treenhalv time fra første ve til hun var født, var hun stærkt påvirket af medicinen. Hun vibrerede og var urolig og trak ikke vejret da hun kom ud. Jordmoderen ...

Annonce

... fik hurtigt vejrtrækningen igang og var ikke noget de bekymrede sig over. Der kom også en børnelæge og tilså hende og han var heller ikke bekymret.
Hun er først lige skiftet fra slyngevugge til tremmeseng for en måned siden og det er efter det at de lange vågne timer er opstået. Ellers har hun bare spist og sovet videre i vuggen.

Hun har en bamse hun er rigtig glad for og bruger sut som hun også skal have hver gang hun vågner. Jeg forsøger at køre den samme putterutine hver aften med grød, nattøj på og hyggestund, læse bog, amme og vågen i seng. Der bliver hun nusset og puttet indtil hun er soveklar. Om dagen har hun den sidste uge sovet een gang fra kl 11 og mellem to og tre timer. Det er det nærmeste vi er kommet på en rytme siden hun blev født.

Kan hendes søvnmønster have noget at gøre med medicinen?
Eller kan det have noget med fødslen at gøre at hun ikke har nogen rytme? Hendes far sover meget let og det virker til at hun har arvet det og vågner ved mindste lyd. Kan jeg gøre noget for at få hende til at sove tungere?
Og hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove igennem uden amning og uden at være vågen flere timer i træk?

Jeg er ikke helt klar til at stoppe med at amme godnat da vi begge hygger os med det. Men dermed skal det siges at hvis det vil hjælpe på søvnen at stoppe helt så er det det jeg gør.

Mange desperate hilsner

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

12. februar 2024 | Sovevaner | 10 mdr.

Hvor meget skal min datter sove?

Hej Helen Jeg har en datter, som er 10 måneder gammel. Hvor meget skal hun...

11. februar 2024 | Sygdom | 11 mdr.

Dårlig hørelse?

Kære Helen . Så er jeg her igen. Vores søn på nu 11,5 mdr. er stadig...

28. januar 2024 | Transport og ferie | 10 mdr.

Pylret baby 10 måneder

Kære Helen Tak for dine rigtig gode tidligere svar på vores spørgsmål! Her...

Annonce

Viden om børn:

Gluten til baby

De fleste børn kan tåle gluten, og gluten kan introduceres til barnet i 4-6 måneders alderen under hensyntagen til de anbefalinger, der i øvrigt gælder om variation i kosten, når skemad gives til småbørn.

Hidtil sagde man, at spædbørn ikke måtte introduceres til gluten før efter 6 måneders alderen, men disse anbefalinger blev i 2015 lavet om, da der ikke er fundet videnskabelig dokumentation for at vente med at introducere gluten.

Gluten findes især i hvede, mens...

Læs mere i Babylex

Gravid vitaminer

Når du er gravid, er det ekstra vigtigt at spise sund og varieret - det, du spiser og drikker under graviditeten, har betydning for dit barns udvikling i livmoderen.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at gravide tager et tilskud af folsyre, D-vitamin og jern. Desuden anbefales gravide at få tilstrækkeligt med kalk, enten gennem kosten eller som tilskud.

Folsyre: 400 mikrogram folsyre daglig fra graviditeten planlægges til og med 3 måneder henne. Dette tages i form af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder