Brev:
Baby 12 mdr er vågen flere timer om natten
24. oktober 2015
Alder:
12 mdr.
Baby 12 mdr er vågen flere timer om natten
Kære Helen.
Jeg er desperat! Min datter der lige er blevet et år er hver nat vågen halvanden - to timer i træk. Hun er helt klart træt men kan ikke finde roen eller overgive sig til søvnen. Hun rejser sig op, hiver gardinet til side og kigger udad vinduet, jubler og klapper. Hun har aldrig sovet igennem, har aldrig haft en fast rytme og bliver stadig ammet før sengetid og flere gange om natten. I nat blev hun fuldstændig hysterisk af træthed og ville ingenting. Ikke amme, ikke drikke vand, ikke ligge i sin egen seng og ikke ligge i min seng. Tilsidst stod jeg op og puttede hende i barnevognen og kørte rundt med hende kl 2 om natten og kørte barn og vogn ind i mit soveværelse da hun endelig sov. Det er er skråplan der ikke skal blive en vane, men jeg var fuldstændig smadret og ville gøre HVAD SOM HELST for selv at få noget søvn.
Endnu en udfordring er at jeg er alene med hende og min søn på næsten 7 år da deres far gik fra mig da jeg var i 7. mdr. Jeg udviklede en fødselsdepression og endte med at være indlagt den sidste halvanden måned af graviditeten og kom i medicinsk behandling. Jeg tager stadig antidepressiv medicin som min datter jo også får gennem min amning. Ved fødslen der tog treenhalv time fra første ve til hun var født, var hun stærkt påvirket af medicinen. Hun vibrerede og var urolig og trak ikke vejret da hun kom ud. Jordmoderen fik hurtigt vejrtrækningen igang og var ikke noget de bekymrede sig over. Der kom også en børnelæge og tilså hende og han var heller ikke bekymret.
Hun er først lige skiftet fra slyngevugge til tremmeseng for en måned siden og det er efter det at de lange vågne timer er opstået. Ellers har hun bare spist og sovet videre i vuggen.
Hun har en bamse hun er rigtig glad for og bruger sut som hun også skal have hver gang hun vågner. Jeg forsøger at køre den samme putterutine hver aften med grød, nattøj på og hyggestund, læse bog, amme og vågen i seng. Der bliver hun nusset og puttet indtil hun er soveklar. Om dagen har hun den sidste uge sovet een gang fra kl 11 og mellem to og tre timer. Det er det nærmeste vi er kommet på en rytme siden hun blev født.
Kan hendes søvnmønster have noget at gøre med medicinen?
Eller kan det have noget med fødslen at gøre at hun ikke har nogen rytme? Hendes far sover meget let og det virker til at hun har arvet det og vågner ved mindste lyd. Kan jeg gøre noget for at få hende til at sove tungere?
Og hvad kan jeg gøre for at få hende til at sove igennem uden amning og uden at være vågen flere timer i træk?
Jeg er ikke helt klar til at stoppe med at amme godnat da vi begge hygger os med det. Men dermed skal det siges at hvis det vil hjælpe på søvnen at stoppe helt så er det det jeg gør.
Mange desperate hilsner