Svar: Baby-dreng hader at sover om dagen

24. oktober 2015

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Dea

Tak for dit brev og fine beskrivelse af alle dine tanker og hvad du oplever:)

Det er rigtig godt, at du er opmærksom på, at din dreng har svært ved at komme videre i søvnen og at du gerne vil hjælpe ham til længere lure. Det må du gerne - der er intet i vejen for, at du putter ham i barnevognen og triller ham en tur midt på dagen, hvis du fornemmer, at dette kan holde ham sovende og dermed sikre ham den vigtige søvn.

Det er også vigtigt, at du ved, at du lige nu ikke skal bekymre dig om at få givet ham dårlige vaner eller lignende. Du nævner, at du har forsøgt at putte ham vågen, men at det ikke fungerer - det er vigtigt, at du ved, at du godt må lægge dig med ham og amme ham i søvn i dobbeltsengen (ligesom du gør om natten), hvis dette kan hjælpe ham til at overgive sig til søvnen og sove længere. Det kan godt være, at han så vågner op efter 20-30 minutter, her giver du så brystet igen og herefter vil han så måske kunne sove et l lidt længere søvnstræk. Samtidig får du også selv mulighed for at få lidt hvile midt på dagen og det er også godt.

Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse min bog "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse om, hvad I kan forvente i forskellige aldre, og hvad der kan forklare, hvorfor han lige nu har tendens til at vågne op efter 30 minutters søvn osv. Det er nemlig sådan at søvnen netop i denne alder ændrer sammensætning. Jeres drengs søvn begynder nu at indeholde lidt flere søvnstadier og begynder således at minde mere og mere om den søvn vi voksne sover. Det er helt normalt at børn i 3-4 måneders alderen måske kun sover 20-45 minutter af gangen, vågner op og har svært ved at komme videre i søvnen - det sker fordi de begynder at skifte mellem flere søvnstadier og skiftet er svært for dem. Det er sandsynligvis noget af dette du fortæller, at du allerede har læst lidt om.

Samtidig er børn i denne alder mere bevidste og dermed mere opmærksomme på verden, og på hvad der sker omkring dem. Jeres dreng lader sig let forstyrre, når han ammes - han tager fat, dier lidt, slipper, smiler til dig, tager fat igen, far kommer ind i stuen, så kikker han efter ham og pludselig er far langt mere interessant end det at spise - det er meget sjovere og hyggeligere at pludre. Jeres dreng er således meget opmærksom på, hvad der foregår omkring ham, han begynder at kommunikere mere bevidst, bruger også sig selv mere og mere motorisk, flytter på sig under søvn osv. Og det er alt sammen med til at gøre at I lige nu kan komme ind i en rytme, hvor han begynder at slatspise og slatsove lidt hele dagen igennem.

Når han så begynder at sove sine korte lure, powernapper, slatsover - så bliver du naturligt urolig og nogle gange betyder det, at du måske forsøger at putte ham lidt for tidligt. Han er jo tydeligt træt og har brug for at sove - men det kan naturligt forstærke hans "slatsoveri". Modsat - holder du ham vågen for længe, så er det med til at gøre ham overtræt og så vil han igen have svært ved at sove. Derfor skal du lige nu forsøge at finde en balance mellem, at du hverken putter ham for tidligt eller putter ham for sent... Det er svært, jeg ved det godt.

Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at arbejde på en rytme, hvor han sover 3 lure dagligt. En formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen og den ene lur må meget gerne vare 1.5 time eller mere. Hvis han lige nu har brug for 4 lure, for at dagen ...

Annonce

... kan hænge sammen, er det også okay:)

Det vil være rigtig godt, hvis du ammer ham som en fast del af putteritualet - eller giver ham en flaske. Det er vigtigt at der ikke går for lang tid imellem, at han tilbydes mælk og at han puttes. Hvis han får mælk lige før han falder i søvn, altså falder i søvn med bryst eller flaske og dermed er fyldt ekstra godt op med mælk før lur, så er der større sandsynlighed for, at han vil kunne sove en længere lur, før han vågner og har brug for brystet igen.

Bruger han sut? Nogle gange kan det være en god idé at du erstatter brystet i munden (eller erstatter flasken) med en sut. Jeg vil anbefale at du prøver at amme ham fra, herefter leger I lidt, pludrer osv. så skifter du ham, så han får en ren og tør dejlig ble. I forbindelse med skiftning må du gerne svøbe ham og herefter kan du så amme ham igen fra modsatte bryst eller du kan supplere ham med en flaske. Han skal altså have mælk imens han er svøbt og får mælk af to omgange, så han er fyldt ekstra godt op.

Se på ham, lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned, hvor han skal sove. Hold ham gerne svøbt og giv ham gerne en sut. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Puttes han i barnevognen, så tril vognen frem og tilbage.

Vælger du at lægge dig og amme ham i din seng, så er det som sagt en god idé. Det kan være en god måde at holde ham sovende på og samtidig også en måde, hvor han lærer at falde i søvn, uden at han behøver være i din favn og uden at han behøver blive vugget eller gået rundt med. Han ligger ned, ammes og falder i søvn, hvor han er - eller flyttes over i sin seng og falder i søvn med dine hænder på sin krop, så han mærker at du stadig er der.

Det kan være en god idé at stå parat, når du ved at han efter ca 30 minutter viser tegn på at ville vågne op. Her have hænderne på ham, så han kan mærke dig, mærke tyngden fra dine hænder, vugge ham stille imens han ligger ned og lulle ham videre i søvnen på denne måde eller trille vognen lidt frem og tilbage, så han kommer videre til næste søvnstadie.

Nogle gange kan det være en idé at lægge et bad ind mellem formiddagslur og middagslur. Et bad vil aktivere ham rigtig godt både motorisk og mentalt og det vil samtidig forlænge hans vågenperiode lidt - samtidig med at han så måske vil sove en længere og bedre middagslur. Du kan give ham bryst, før du bader ham, så han her har noget at forbrænde, og efter badet kan han så få mælk igen (bryst eller flaske) og direkte derefter puttes til middagslur.

En skitseret plan kan se således ud:

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Tidlig morgen: Ammes og sover videre, vågner ofte og tilbydes her lidt bryst igen, så dagen starter stille og roligt.

Formiddag: Ammes og puttes til formiddagslur

Evt. bad - gerne mælk inden han bades.

Ammes/flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag: Ammes og sover dagens 3. lur

Aften: Ammes/flaske - spiser ofte hyppigt om aftenen

Sen aften: Ammes/flaske

Midt nat: Ammes

Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tidlig født

Når børn bliver født før termintidspunktet taler man om for tidlig fødsel. En graviditet varer normalt ca 40 uger.

Børn der er født mellem uge 33 og uge 37, betegnes ofte "moderat tidlig født". Disse børn er altså født mellem 3-8 uger for tidligt.

Børn der er født mellem uge 29 og uge 32, betegnes normalt som "meget tidligt født". Disse børn er født mellem 9-12 uger for tidligt.

Børn der er født før uge 29, betegnes normalt som "extremt tidligt...

Læs mere i Babylex

Mødregruppe

De fleste kommuner tilbyder nybagte mødre at komme i en mødregruppe, som oftest vil bestå af 5-8 mødre, som har barn i nogenlunde samme alder.

Sundhedsplejersken spørger, om man er interesseret i at være med i en mødregruppe og sender så invitationer ud til første gang, man mødes. Nogle gange mødes man første gang privat hos en af mødrene, andre gange mødes man i et lokale, som sundhedsplejersken bruger til formålet.

Det kan være en stor glæde at mødes med andre...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år