Brev:
Baby-dreng hader at sover om dagen
24. oktober 2015
Alder:
3 mdr.
Baby-dreng hader at sover om dagen
Kære Helen.
Jeg er mor til en 15 uger gammel glad og smuk dreng. Havde en meget nem og problemfri graviditet og fødsel.
Min baby-dreng hader at sove om dagen!! De første 2,5 måned af hans liv sov han 1,5 time ad gangen om natten og ville have mad, men heldigvis er det blevet bedre og han sover nu ca. 3 timer ad gangen om natten.
Søvn om dagen har altid været varierende men siden han var 1 måned gammel har han kun sovet 30 min ad gangen. Jeg har læst og læst om søvnrytmen hos babyer og at den skifter efter 30-45 min og det er der min dreng ikke kan finde tilbage til søvn. Enten er han helt vågen og glad og klar eller så ”vågner” han grædende som om han meget gerne ville have sovet mere, men ikke kan så jeg ender for det meste med at vugge ham og holde ham i mine arme i mindst en time så han får 1,5 times søvn mindst en gang om dagen.
For at han kan falde i søvn, vugger jeg ham. Da han var mindre, kunne jeg bare ligge ham i hans lift, så ville han falde i søvn efter lidt tid. Men det er desværre MEGET MEGET sjældent han kan gøre det nu. 98% af gangene vugger jeg ham i søvn – mange gange med en kamp og han græder for han ved han skal sove, og det hader han. De få gange han selv er faldet i søvn, sover han som regel mere end 30 min. (troede jeg) Det er nok fordi han selv har ”valgt” at sove og derfor ikke behøver at vågne efter 30 min. Men de gange jeg vugger ham og han vågner efter 30 min, så vil han jo vugges igen.
Jeg er helt med på at han vågner på den måde han er faldet i søvn på, men det er frustrerende, at jeg ikke ”bare” kan ligge ham og han falder i søvn selvom han er MEGA træt. Han er en stædig og viljestærk dreng .
Jeg har prøvet at putte og gå rundt med ham i barnevogn og blive ved med at gå indtil han kommer over de 30 min, men der vågner han også o sover ikke igen. Har prøvet med en slyngevugge/gynge, men det gider han heller ikke. Med mindre jeg sidder og vugger ham der også i to timer (som jeg også har gjort et par gange). Jeg kan som regel heller ikke lægge ham fra mig, når jeg har vugget ham 2.gang og han er over søvn-skiftet. Der vågner han også. Jeg har også prøvet at bare lægge min hånd på hans mave uden held når han vågner. Han bliver bare sur. Har også prøvet en slynge, men der gider han slet ikke at være.
Indtil for nylig brugte jeg svøb til at putte ham, da han har nogle meget aktive hænder og hiver sutten væk og dermed holder sig selv vågen og begynder at græde. Men lige nu bruger jeg ikke svøb, da jeg har opdaget at han ligger og sover bedst på siden eller på maven /ved godt man ikke må ligge ham på maven endnu, men han sover ellers ikke rigtig). Vi bruger for resten også stofble/putteklud (som har min duft og mælke-duft) på hans ansigt (øjne) da han finder ro og ikke bliver distraheret af alt andet.
Jeg prøver hele tiden at finde tidspunktet inden han bliver overtræt hvor han selv kan ligge og falde i søvn, men det er svært. Jeg har prøvet at ligge ham i hans seng, når han er nogenlunde frisk men der keder han sig og vil op. Synes jeg hele tiden putter ham dog uden at han selv falder i søvn. Han ender for det meste med røde og trætte øjne hvor jeg synes at det er så synd. Men han sover heller ikke bedre hvis jeg lader ham blive overtræt. Der bliver han bare mere umulig. Folk omkring mig synes at jeg prøver for hårdt og burde lade ham bestemme. Det er også prøvet men så ender JEG med en meget meget overtræt baby der hverken vil spise eller sove.
Om natten sover han helt fint uden svøb, eller sut eller vugge. Han vågner kun for at ammes også kan jeg ligge ham fra mig og han falder fint i søvn. Der kan han sove fint fra ca. kl. 20 til 08 med 4 amninger.
Jeg ammer ham fuldt og vægtmæssig har han været over gennemsnittet, men for en uge siden startede vi MME (supplere med flaske efter hver måltid, hvor jeg kan se at han ikke har fået nok), da sundhedsplejersken mente at han var faldet på vægt-kurven og at det er derfor han vågner efter 30 min. Det tror jeg ikke helt på, da han heller ikke sover så meget, når jeg lige har ammet ham og lagt ham og han muligvis også har fået en flaske.
Han er ellers en meget glad og snaksalig fyr.  Han sover bare ikke om dagen.
Er der noget jeg overser eller kan prøve? Jeg er vildt desperat.
Håber du har nogle gode råd til søvn 
Bedste hilsner
Dea