Svar: Nedtrapning i MME
21. oktober 2015
Alder:
12 mdr.
Kære C
Tak for dit brev :) Det lyder som om, at det er gået rigtig godt med at få trappet ud af flaskerne - og hvor dejligt, at jeres datter nyder sin aftensmad, og I kan hygge sammen om aftenen, og hun så roligt og glad falder i søvn!:)
Det lyder super fint med en flaske med 150 ml mme, og I må gerne bibeholde den en måned eller to mere - alt efter, hvordan I synes det fungerer bedst. Sammen med flasken, vil det være rigtig godt, at I giver hende en putteklud og evt. en puttebamse, slaskedukke eller lignende, som stille og roligt vil kunne fungere som substitut for jer, og som vil overtage flaskens funktion med at hjælpe hende til ro.
Det vil på samme måde være rigtig godt, at I indfører en bestemt måde at putte hende på - måske har hun allerede fået en juniordyne, ellers vil det være rigtig godt nu. Den kan ligge lidt tungere og svøbe sig omkring hende. Måden I kærtegner hende på, en godnatsang I synger for hende osv. Alt sammen med til at give tryghed og nærhed, og det vil hele tiden være der, hjælpe hende med at overgive sig til søvnen - det er flasken som trappes ud.
Og den skal netop trappes ud. Det betyder, at hun skal have mindre og mindre mme. I stedet for at give hende 150 ml, så skruer I ned til 140, 130, 120, 110, 100 ml osv. så hun gradvist får mindre og mindre. Til sidst kan hun så helt undvære. Hun vil evt. have behov for en kop med lidt mælk (mme eller letmælk) en overgang, men det er ikke sikkert.
Hun skal ikke have letmælk i sutteflasken, det kan gives i kop, hvis det er nødvendigt. Du må meget gerne bruge den pakke mme, som du har tilbage.
Nogle børn sløjfer flasken i løbet af 1-2 uger, andre børn har brug for et par måneder til at slippe den helt. Det er ikke sådan, at hun skal stoppe fuldstændig, blot fordi hun nu er blevet 12 måneder - hvis hun har brug for lidt tid, så er det helt okay at give hende lidt mere tid og få et nyt ritual sat i stedet. Stopper hun hurtigt, er det naturligvis også okay:)
Nogle gange afhænger det også lidt af, hvad der i øvrigt sker i hendes liv. Hvis hun lige nu står for at skulle starte i vuggestue, eller måske bliver syg, så er det ikke nogen god idé at fjerne den sidste flaske nu. Det er bedst at lave nyt putteritual, når der ikke sker for store skift i hendes liv:) Er hun kørt godt ind i vuggestuen, og trives med at være der, og virker hun frisk og til at have overskud, så sker der ikke noget ved, at I forsøger at trappe ud af flasken nu.
Håber, du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med hende og bibehold endelig den gode gænge:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske