Vil ikke puttes af mor, frustration og gråd

21. oktober 2015

Kategori:
Alder:
16 mdr.

Vil ikke puttes af mor, frustration og gråd

Kære Helen.

Jeg er pt. lidt rundt på gulvet i forhold til vores datter og hvordan jeg bedst muligt byder ind.

Laura er nu 16 måneder og startede for 3 uger siden i dagpleje ved den dejligste dagplejemor. Vi har haft en rolig og lang indkøring, da jeg som studerende har haft mulighed for at prioritere dette. I starten var Laura skeptisk og kritisk overfor dp-mor, men nu har hun efterhånden gode dage derover, hvor hun leger, spiser og sover rigtig godt. Særligt det der med at sove har overrasket mig. Hun kan snuppe mellem 2-3 timer og når hun bliver lagt i barnevognen, bliver hun liggende.
Herhjemme er det snarere undtagelsen end reglen at jeg har succes med at få lagt hende ned; hun græder, vender sig og bliver virkelig frustreret. Tit bliver hun siddende i lang tid - oftest går jeg med hende - og falder så i søvn foroverbøjet. Når jeg siger, at hun skal lægge sig ned og put-sove så kaster hun sig forover. Hvis jeg så prøver at lægge hende ned når hun sover, vågner hun og bliver...ja, vred.

Når hendes far eller mormor putter hende i barnevognen lykkedes det oftest. Ikke uden protest, men slet ikke så dramatisk som hvis jeg insisterer på at hun lægger sig ned.

Ved puttetid om aftenen er det klart lettest, når far putter: hun accepterer at skulle ned og ligge og bliver faktisk liggende og kan falde i søvn, selvom han er gået. Når jeg putter, bliver det et værre show for så suser hun hurtigt op, skal stå og hoppe og vil hen og lægge hovedet på min arm/hånd/kramme. Om natten er det også lettere for far end det er for mig.

Efter opstart i dagpl. er der kommet en del "konflikter" mellem hende og jeg. Det kan være det første dør vi møder om morgen; den vil hun åbne v håndtaget og lukke igen og protesterer når vi går videre; på puslebordet rejser hun sig oftest op og vil åben det lille vindue - det kan hun ikke, så hun tager min hånd og fører derop. Når jeg så siger, "nej, lige nu skal vinduet ikke åbnes - kan du hjælpe med at finde børsten (fx) i stedet?".

Særligt når vi ...

Annonce

... kommer hjem om eftermiddagen, så giver ALT næsten anledning til frustration og arrighed. Hun græder, smider med det hun har i hånden og signalerer på mange måder at jeg skal hjælpe hende videre. Men når jeg så sætter mig ned til hende eller tager hende op, skubber hun mig væk eller laver flitsbue og bliver faktisk endnu mere frustreret. Hvis jeg forsøger at aflede, giver dette i 75% af tilfældene anledning til yderligere frustration.

Jeg ved faktisk ikke rigtig hvad jeg skal stille op. Jeg har forsøgt at lade hende være og tale roligt til hende, men det virker lidt forkert at være passiv, når hun nu er så frustreret. Omvendt virker det også helt forkert - og faktisk bliver jeg selv en kende frustreret/irriteret når hun så voldsomt afviser mig. Jeg ved godt at det er barnligt at føle så'n men jeg synes efterhånden at det er svært.

Hvis mormor er her, kan hun afledes ret nemt og så er der næsten fest. Far kan ikke så nemt aflede, men bliver ikke på samme, ambivalente måde afvist.

I dag holdte jeg en fridag med hende, hvor vi besøgte en fra mødregruppen. Det var en frygtelig dag: hun fik ikke sovet trods halvanden times gåtur og køretur i bil, og fik et frygteligt "anfald" hvor hun græd (skreg) og bare slet ikke ville lade mig holde hende eller aflede. Jeg blev desperat og fik mormor til at komme susende - det hjalp. Men det duer jo ikke at jeg ikke kan trøste min egen datter!

Når jeg træder et skridt tilbage, tænker jeg at det er naturligt at hun reagerer på omvæltningerne. Hendes verden er blevet større, mere kompleks og hun bliver fysisk træt samtidig med at alle indtrykkene skal bearbejdes. Og det sikreste sted at ventilere er vel ens mor. Men jeg er bare så usikker på, hvordan jeg skal hjælpe hende bedst muligt med det her. Og det er svært, når jeg får en følelse af, at jeg ikke KAN hjælpe hende, men derimod bare er virkelig skod til min rolle......

Håber du har bare en smule råd, anvisninger eller bare et spark i r.. så jeg kan komme videre herfra.

Med venlig hilsen
L

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

15. februar 2024 | Sovevaner | 14 mdr.

Søvn 14 måneder

Hej Helen. Min dejlige søn på 14 måneder driver os til vanvid om natten....

2. februar 2024 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Tynd mave?

Hej Helen. Vores datter på 17 måneder har ofte meget tynd afføring, og...

13. januar 2024 | Sovevaner | 15 mdr.

Tidlige morgener - 15 mdr.

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg håber du kan hjælpe et par...

2. januar 2024 | Kost og ernæring | 15 mdr.

Vitaminpiller til børn

Kære Helen Godt nytår :) Jeg har lige et par korte spørgsmål i dag....

Annonce

Viden om børn:

RS virus

RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.

RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.

De...

Læs mere i Babylex

Jern - jerntilskud præmatur

Børn, der er født for tidligt, har behov for jerntilskud, da de har mindre depot af jern ved fødslen og større væksthastighed. Jern tilskuddet startes 6 uger efter fødslen:

Fødselsvægt < 1500 gram: Ca 8 mg jern dagligt i 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: ca 8 mg jern dagligt til 6 måneder

Børn, som får mere end halvdelen af deres ernæring som modermælkserstatning, skal have ½ dosis jern, dvs. ca. 4 mg hver dag eller 8 mg hver anden dag.

Det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor