Svar: Ingen lur i vuggestuen

21. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Når man er 2-3 år gammel, så vil man ofte kunne være vågen et sted mellem 5-7 timer, før man er parat til at sove middagslur. Derfor lyder det rigtigt, at du fornemmer at det spiller ind på jeres drengs fornemmelse for behov for søvn midt på dagen, hvad tid han er stået op...

Man kan gøre det, som du har gjort - vække ham om morgenen, for at se om det kan gøre, at han så er mere parat til at sove til middag. Eller lade ham sove, så han vågner af sig selv, hvilket ofte vil gøre, at han så bedre vil kunne springe middagsluren over. Han lyder lige nu til at være i en overgangsperiode, hvor han egentlig godt kan bruge en lur eller et middagshvil, men ikke altid er helt træt nok eller parat, når tilbuddet er der. Og nogle dage springer han luren helt over.

Det er ret vigtigt, at du forsøger at holde så fast en rytme som muligt. Jo mere ens hans rytme er, jo bedre vil han kunne fornemme behov for at skulle sove eller være aktiv. Hvis han nogle dage vågner af sig selv og dermed får lov til at sove længere og andre dage vækkes, så er der en risiko for, at hans indre ur ikke helt kan finde ud af dette og at han dermed får svært ved at fornemme om han skal sove til middag eller ej.

Et fast stå op tidspunkt hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend og et fast puttetidspunkt om aftenen, vil derfor være rigtig godt i øjeblikket - og så må behovet for lur eller hviletid ...

Annonce

... variere inden for disse tidspunkter.

Det er rigtig godt, at han får muligheden for at ligge og hvile sig, hvis han ikke viser sig træt nok til at sove. Bare det at han ligger og slapper af, finde lidt ro i kroppen, koble fra osv. er godt for ham - og bedre end ingenting. Og nogle gange kan man være heldig, at han faktisk ender med at falde i søvn.

Vær opmærksom på, at han jo også har en alder, hvor han naturligt vil sige nej og vil noget andet end du vil - og det betyder naturligt også nej til middagslur. Derfor kan det være en god idé, at I ikke spørger ham, om han er træt eller spørger, om han vil sove lur, fordi han så naturligt vil sige nej og stritte imod. Det er bedre blot at sige "kom, se du kan ligge her og hvile dig" eller lignende. Hvis han så siger, at han ikke vil sove, så anerkender du dette og svarer blot " det behøver du heller ikke, bare hvile dig".

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Jeg synes stadig det vil være godt, hvis de i vuggestuen tilbyder middagshvil - uanset om han så falder i søvn eller ej. Derhjemme må I som sagt gerne forsøge at følge samme rytme, men det kan godt være, at han her skal hvile lidt senere, fordi der naturligt er en anden ro på derhjemme, end der er i vuggestuen. Så længe hans stå op tidspunkt og puttetidspunkt ikke variere for meget, så må du forsøge at lade søvnen om dagen passe ind, som det fungerer bedst...

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Ymer og ylette

Sundhedsstyrelsen fraråder, at børn under 12 måneder får ymer og ylette, da proteinindholdet er for højt.

Læs mere i Babylex

Vestibulærsans

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Vestibulærsansen registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngekraften, og den hjælper os med at finde ud af, hvad der er op og ned, når vi bevæger os. Dette sker via receptorer, som er beliggende i det indre øre....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder