Svar: Ingen lur i vuggestuen
21. oktober 2015
Alder:
2 år, 7 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Når man er 2-3 år gammel, så vil man ofte kunne være vågen et sted mellem 5-7 timer, før man er parat til at sove middagslur. Derfor lyder det rigtigt, at du fornemmer at det spiller ind på jeres drengs fornemmelse for behov for søvn midt på dagen, hvad tid han er stået op...
Man kan gøre det, som du har gjort - vække ham om morgenen, for at se om det kan gøre, at han så er mere parat til at sove til middag. Eller lade ham sove, så han vågner af sig selv, hvilket ofte vil gøre, at han så bedre vil kunne springe middagsluren over. Han lyder lige nu til at være i en overgangsperiode, hvor han egentlig godt kan bruge en lur eller et middagshvil, men ikke altid er helt træt nok eller parat, når tilbuddet er der. Og nogle dage springer han luren helt over.
Det er ret vigtigt, at du forsøger at holde så fast en rytme som muligt. Jo mere ens hans rytme er, jo bedre vil han kunne fornemme behov for at skulle sove eller være aktiv. Hvis han nogle dage vågner af sig selv og dermed får lov til at sove længere og andre dage vækkes, så er der en risiko for, at hans indre ur ikke helt kan finde ud af dette og at han dermed får svært ved at fornemme om han skal sove til middag eller ej.
Et fast stå op tidspunkt hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend og et fast puttetidspunkt om aftenen, vil derfor være rigtig godt i øjeblikket - og så må behovet for lur eller hviletid variere inden for disse tidspunkter.
Det er rigtig godt, at han får muligheden for at ligge og hvile sig, hvis han ikke viser sig træt nok til at sove. Bare det at han ligger og slapper af, finde lidt ro i kroppen, koble fra osv. er godt for ham - og bedre end ingenting. Og nogle gange kan man være heldig, at han faktisk ender med at falde i søvn.
Vær opmærksom på, at han jo også har en alder, hvor han naturligt vil sige nej og vil noget andet end du vil - og det betyder naturligt også nej til middagslur. Derfor kan det være en god idé, at I ikke spørger ham, om han er træt eller spørger, om han vil sove lur, fordi han så naturligt vil sige nej og stritte imod. Det er bedre blot at sige "kom, se du kan ligge her og hvile dig" eller lignende. Hvis han så siger, at han ikke vil sove, så anerkender du dette og svarer blot " det behøver du heller ikke, bare hvile dig".
Jeg synes stadig det vil være godt, hvis de i vuggestuen tilbyder middagshvil - uanset om han så falder i søvn eller ej. Derhjemme må I som sagt gerne forsøge at følge samme rytme, men det kan godt være, at han her skal hvile lidt senere, fordi der naturligt er en anden ro på derhjemme, end der er i vuggestuen. Så længe hans stå op tidspunkt og puttetidspunkt ikke variere for meget, så må du forsøge at lade søvnen om dagen passe ind, som det fungerer bedst...
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske