Ingen lur i vuggestuen

21. oktober 2015

Kategori:
Alder:
2 år, 7 mdr.

Ingen lur i vuggestuen

Hej Helen

Har lige et spørgsmål mht. vores ældste herhjemme også :)

Han har aldrig været god til at sove indenfor og i den tid han begyndte at sove inde (Siden lidt inden han fyldte 2) har han max. sovet 1 time, og det var på en god dag. Normalen lå på 30-50 min.

Indenfor den sidste 1,5 måneds tid er middagsluren i den grad blevet ændret, nærmest ikke-eksiterende i vuggestuen.
De sidste 2-3 uger har han ikke sovet nede i vuggestuen men kun hvilet. Han er slet ikke træt på det tidspunkt hvor de bliver lagt og kommer derfor op indenfor en times tid.
Dette betyder dog at hans eftermiddage er ret hårde for ham. Han kan ikke rigtig overskue tingene, bliver hurtigt ked af det, lunten er kort overfor os alle herhjemme, han spiser ikke særlig meget til aftensmad fordi han er så træt..
Han ligger i sin seng kl. 19 og sover senest 19.05 så det er en meget træt dreng vi har.
Han sover så til gengæld så indtil 7.15 næste morgen.

Jeg går ...

Annonce

... jo hjemme på barsel så han har bare fået lov til at sove indtil han vågnede selv men jeg har de sidste to dage vækket ham kl. 6.30 for at se om han så nåede at blive træt til middagslur-tid men dette har ikke ændret noget.

Når vi har ham hjemme i weekender og på fridage falder han oftest først i søvn mellem 13-13.30 og sover så max. 30 min. Herhjemme er han vant til at falde i søvn ved at vi ligger ved ham og i et nogenlunde mørkt rum. I vuggestuen ligger de i alm. belysning og der sidder, af gode grunde, ikke en voksen ved ham hver gang. Ved ikke om dette har en betydning men uanset hvad så er først træt senere end hvad tid de bliver lagt i vuggestuen.

Mit spørgsmål går på, hvordan vi bedst hjælper ham igennem denne overgang? Skal vi bare acceptere at han vælger luren i vuggestuen fra og hvordan hjælper vi ham så igennem eftermiddagene? Skal vi samtidig fortsætte med at lægge ham til lur herhjemme senere på dagen?

Med venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Børnevaccinationsprogram

I Danmark har vi følgende børnevaccinations program, som anbefales af sundhedsmyndighederne:

3 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 1 og PCV-1

5 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 2 og PCV-2

12 mdr.: Difteri-tetanus-kighoste-polio- Hib 3 og PCV-3

15 mdr.: MFR 1

4 år.: MFR 2

5 år.: Difteri-tetanus-kighoste-polio revaccination

12 år.: MFR 2 og til piger HPV 1, 2 og 3 (MFR 2 til...

Læs mere i Babylex

Fontanellen

Det bløde punkt, som barnet har oven i hovedet, kaldes fontanellen. Barnet fødes med flere fontaneller, som er de steder, hvor kranieknoglerne mødes og endnu ikke er vokset sammen. Når barnet skal fødes, er det rigtig smart, at kranieknoglerne er bevægelige, så hovedet lettere kan komme igennem fødselsvejen. Samtidig sikrer bevægeligheden, at der er plads til, at barnets hjerne kan vokse.

Der sker ikke noget ved at røre forsigtigt ved fontanellen, og du kan roligt rede med en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder