Brev:
Ingen lur i vuggestuen
21. oktober 2015
Alder:
2 år, 7 mdr.
Ingen lur i vuggestuen
Hej Helen
Har lige et spørgsmål mht. vores ældste herhjemme også :)
Han har aldrig været god til at sove indenfor og i den tid han begyndte at sove inde (Siden lidt inden han fyldte 2) har han max. sovet 1 time, og det var på en god dag. Normalen lå på 30-50 min.
Indenfor den sidste 1,5 måneds tid er middagsluren i den grad blevet ændret, nærmest ikke-eksiterende i vuggestuen.
De sidste 2-3 uger har han ikke sovet nede i vuggestuen men kun hvilet. Han er slet ikke træt på det tidspunkt hvor de bliver lagt og kommer derfor op indenfor en times tid.
Dette betyder dog at hans eftermiddage er ret hårde for ham. Han kan ikke rigtig overskue tingene, bliver hurtigt ked af det, lunten er kort overfor os alle herhjemme, han spiser ikke særlig meget til aftensmad fordi han er så træt..
Han ligger i sin seng kl. 19 og sover senest 19.05 så det er en meget træt dreng vi har.
Han sover så til gengæld så indtil 7.15 næste morgen.
Jeg går jo hjemme på barsel så han har bare fået lov til at sove indtil han vågnede selv men jeg har de sidste to dage vækket ham kl. 6.30 for at se om han så nåede at blive træt til middagslur-tid men dette har ikke ændret noget.
Når vi har ham hjemme i weekender og på fridage falder han oftest først i søvn mellem 13-13.30 og sover så max. 30 min. Herhjemme er han vant til at falde i søvn ved at vi ligger ved ham og i et nogenlunde mørkt rum. I vuggestuen ligger de i alm. belysning og der sidder, af gode grunde, ikke en voksen ved ham hver gang. Ved ikke om dette har en betydning men uanset hvad så er først træt senere end hvad tid de bliver lagt i vuggestuen.
Mit spørgsmål går på, hvordan vi bedst hjælper ham igennem denne overgang? Skal vi bare acceptere at han vælger luren i vuggestuen fra og hvordan hjælper vi ham så igennem eftermiddagene? Skal vi samtidig fortsætte med at lægge ham til lur herhjemme senere på dagen?
Med venlig hilsen
Maria