Svar: Flaskestop - 12 mdr.
13. oktober 2015
Alder:
12 mdr.
Kære Cecilie
Tak for dit brev :)
Når man skal trappe ud af natflasken, så er det netop en god idé at lave en udtrapning - det vil sige, at han skal have mindre og mindre mælk i sin flaske. Mælken skal ikke fortyndes og I skal ikke ændre modermælkserstatning - det er mængden, som trappes ned, så han til sidst helt kan undvære den.
Samtidig med at I trapper ned, så skal I naturligvis sikre, at han får væske og mad nok hele dagen igennem. Derfor er det rigtig godt, at han om aftenen får en godnatgrød, som en fast del af sit putteritual, ligesom han kan tilbydes lidt mælk af en kop samme med grøden.
Det vil også være rigtig godt, at I stille og roligt indfører putteklud, puttebamse, godnatsang, godnathistorie. De fleste børn er mellem 12-18 måneder, når de begynder at tage en puttebamse, slaskedukke, sutteklud osv. bevidst til sig og det vil derfor være fint at introducere noget sådan. Når han puttes om aftenen, så skal han i begyndelsen have sin flaske, - sammen med det øvrige ritual - men stille og roligt trappes mængden af mælk ud og flasken kan undværes - men alt andet er præcist som det plejer at være, ritualet er det samme, det er kun flasken som mangler.
Du skriver, at I giver ham vand om natten... Det er ikke meningen, at han skal have vand om natten. Hvis han vågner og er meget tørstig, må han naturligvis gerne få en tår vand, men som udgangspunkt skal han sove uden at drikke hverken vand eller mælk om natten. Da I giver ham vand af sutteflaske, lyder det som om, at han faktisk får en del væske på den måde - og det er uhensigtsmæssigt. Hvis han er vænnet til at en stor del af hans væskebehov skal dækkes i nattetimerne, så kan det være forklaringen på, hvorfor han vågner flere gange om natten - han kan altså godt vågne, fordi han er tørstig og fordi han har lært at drikke vand om natten.
Hvis han er vænnet til at få vand om natten, så bør I på samme måde trappe ud af mængden og skal han have lidt vand, så kan han få en slurk vand af en kop. Koppen skal sikre, at han netop ikke drikker for store mængder.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske