Svar: Vågen i timer om natten

7. oktober 2015

Kategori:
Alder:
12 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte og fortvivlede forældre

Tak for jeres brev og fine beskrivelse af jeres lille dreng - og kæmpe stort tillykke med fødselsdagen i morgen, det er jo en stor dag!! :)

Det lyder som om, at jeres dreng ikke er helt parat til kun at sove en lur dagligt. Det er derfor, at han bliver så træt om eftermiddagen og det er uhensigtmæssigt, at han sover sidst på eftermiddagen - fordi det vil ødelægge jeres nætter! Det er langt bedre, at han sover en lur formiddag og middag. Jeg synes derfor, at det vil være en overvejelse værd, at han igen får lov til at sove formiddagslur i vuggestuen (og også derhjemme i weekenden) og så kan han blive puttet lidt senere til en middagslur, hvilket så måske også betyder, at I skal hente ham lidt senere i vuggestuen - men det vil være helt okay, da det højst sandsynligt vil betyde, at I får en meget roligere eftermiddag, med en gladere dreng, med tydeligt mere overskud - og hele dagens rytme spiller naturligt også ind på nattesøvnen.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 06: Vågner og ammes evt. eller også springes denne nu over

Morgen 7.15: Havregrød, vand af kop.

Afleveres i vuggestue 8.30

Formiddag 9: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos/frugtgrød. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske en lille times tid.

Frokost 11: Rugbrød, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Det kan være varm eller kold frokost. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Puttes til middagslur ca kl 12.30 og sover her et par timer og hentes så af jer kl ca 15...

Eftermiddag 15.30: 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt. Frugtgrød med lidt letmælk, klatkager og lignende, vand af kop.

Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad

Tilbydes en godnatgrød ca 19-19.15: Det kan være en havregrød, mysligrød, flerkornsgrød eller lignende. Vand eller letmælk af kop. Får børstet tænder

Ammes og puttes til natten 19.30

Tilbydes så vidt muligt ikke længere brystet i løbet af natten, hvis han er meget ulykkelig, grædende og brystsøgende, er det naturligvis helt okay, at du ammer ham en enkelt gang - men prøv om du kan undgå at skulle give ham bryst om natten. Det er vigtigt at antallet af amninger nu ikke øges, men i stedet trappes stille og roligt ud...

Som du kan se af planen, så har jeg indført en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Det kan have en god effekt på nattesøvnen og det kan også sikre, at du ikke behøver stå op og tilbyde ham banan midt om natten. Natgrøden serveres adskilt fra aftensmaden, idet hans bad ligger imellem.

Det at han er i vuggestue, er adskilt fra jer ...

Annonce

... i dagtimerne og samtidig lige nu gennemgår en stor fysisk og mental udvikling, kan være forklaringen på, hvorfor han vågner og er så ulykkelig om natten - ligesom det også kan forklare, hvorfor han har ekstra meget brug for nærhed og tæt fysisk kontakt. Det er naturligt svært for ham, at være væk fra jer om dagen og mange børn vil derfor søge nærheden ekstra med forældrene - især om aftenen og om natten.

Alt hvad han oplever skal også bearbejdes og lige nu drømmer han rigtig meget. Det første I oplever - altså først på natten - fra kl 22.30 til 01.30 kunne godt lyde som et anfald af natteskræk. Han græder, men er ikke rigtig vågen og skubber jer derfor væk. Han vil ikke trøstes og vil ikke holdes om og det er naturligt frustrerende for jer, for I vil jo gerne hjælpe ham, men kan ikke få lov. Det bedste I kan gøre her er faktisk at forsøge at putte ham igen, ikke snakke for meget, ikke tage ham op, men hjælpe ham ned at ligge og med så lidt aktivitet og hjælp som muligt, få ham videre i søvnen. Hvis det ikke kan lykkes, hvis han er helt ude af den og det trækker ud i længere tid (læs mere end 15-20 minutter), så kan det være nødvendigt at vække ham, tænde lys, tage ham med ind i stuen, give ham lidt at drikke. Sætte jer med ham, få ro på og sidde og putte - og så må I vente på at han atter viser træthedstegn, vente på at søvntoget kommer forbi. Det vil ofte tage et sted mellem 20 og 40 minutter før han så atter er parat til at sove og hvor I så må prøve at få ham puttet igen.

Det I oplever tidlig morgen, lyder lidt mere som almindelig drømmeaktivitet, og hvor han har brug for jeres nærhed og trøst, for at kunne komme videre i søvnen. Det vil være helt okay, at I her tilbyder ham lidt at drikke, tager ham med ind til jer, lader ham sove videre i jeres seng eller hvad han nu har behov for, for at kunne komme trygt videre i søvnen. Holde fast i at det er nat, og at I ikke skal op, lege eller andet, men sove - og at han godt kan komme videre i søvnen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Med hensyn til mad, der kommer helt ud i bleen, så skyldes dette, at han endnu ikke kan tygge maden godt nok. Selvom I koger gulerødder godt, koger majs og lignende, så vil han ikke tygge føden tilstrækkeligt og derfor kommer maden igennem systemet ubearbejdet. Det er derfor vigtigt, at I stadig tilbyder ham mos, ligesom han også er for lille til råkost. I skal også være opmærksomme på hele kerner i brød - de fleste børn er først parate til hele kerner omkring 18 måneders alderen. Hvis ikke de kan tygge maden tilstrækkeligt, så får de ikke næringen fra maden - men det kan være god spisetræning med mad i stykker:)

Håber I kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvad der måske sker hos jer i øjeblikket:)

Rigtig meget held og lykke! Og god fødselsdag!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex

Sushi til børn

Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:

- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.

- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.

- Børn under 3 år må højst spise 25...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder