Afbrudt søvn og dårlige søvnvaner

7. oktober 2015

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Afbrudt søvn og dårlige søvnvaner

Kære Helen.

Vi har som mange andre købt flere af dine bøger, og konsulterer pt. søvn-bogen dagligt. Men vores problem har alligevel nogle nuancer, som vi ikke synes at finde svar på i bogen.

Vi har en meget aktiv dreng på 7 mdr., der størrelsesmæssigt ligger i den store ende (9,5 kg og 73cm). Han har været hurtigt ude med flere ting. Han fik de første tænder som 3 mdr. baby, sad stabilt op selv som 5 mdr., møvekravler i høj fart nu og kan selv sætte sig op fra maveleje og rejser sig op i kravlegården (men ikke andre steder). Han kan godt sidde stille i barnevognen på ture, men er ellers meget aktiv.

Vi havde en svær start med amningen, og vi fik derfor forbud mod sutten, som han derfor ikke ser som andet end legetøj på lige fod med det andet (har prøvet flere modeller, men han bliver gal hvis man kommer den i munden på ham). Han har aldrig rigtig fået en anden ting, som “trøsteobjekt”, og er fra start (og stadig) blevet ammet i søvn til natten. Når han skal trøstes er det altså kun brysterne, der virker. Vi kan også tage ham i vores arme og gå med ham (når han vågner og er ked om natten), men så følger der en grædetur med af varierende længde (dog sjældent mere end 15 min.).

Om dagen er han ret hårdfør og græder sjældent over andet end putning og overtræthed. Man kan godt gå i køkkenet og på toilettet uden at han brokker sig det mindste, og generelt er han rigtig glad, smiler og griner.

Om dagen sover han pt. 2-3 lure dagligt. Indtil for et par dage siden har vi kunne gå en tur med ham i barnevognen, hvor han halvt sidder op, og så lægger vi ham helt ned, når han sover efter ca. 10 minutters gang. Lægges han ned fra start (uanset om man går afsted eller ej), så skriger og græder han helt ulykkeligt og hjerteskærende med tårerne trillende ned af kinderne. Om dagen er vi altså “indlagt” til gåtur med vognen med ham halvt siddende fra start, og om natten skal han have brystet for at falde i søvn uden gråd.

Nu er han begyndt at skulle gåes med i op mod 40 min. i vognen for at overgive sig (trods han virker meget træt), og af og til lykkes det ikke, da han så bare sidder og græder overtræt og vil have bryst. Så ...

Annonce

... må vi køre hjem og amme ham i søvn, hvorefter han lægges i sin seng.

Vores rutine (der nu så småt er ved at smuldre ift lurene) ser således ud:

6-7: vågner og får bryst
8: får grød med frugtmos
9:30-10: går tur i vognen og falder i søvn (sover mellem 40-120 min.)
12: får grønsagsmos
13:30-14: går tur i vognen og falder i søvn (sover mellem 40-120 min.)
15-15:30: får grød med frugtmos
Evt. 16:30-17: går tur i vognen og sover ca. 40 min. (hvis middagsluren slutter tidligere end 16 får han 3 lure)
18:30: får grønsagsmos med kød eller fisk
19:30: bad
20: puttes ved amning, sover indenfor 15 min.
Natten: Vågner med 30-120 minutters mellemrum hele natten.

Han får vand af kop til alle måltider og mens han leger.
I løbet af dagen ammer jeg, hvor jeg føler der er behov for det (enten som trøst eller fordi han kravler hen og kaster sig på mig, eller hvis han ikke får spist så meget af sin mad).

Han tolererer ikke en sutteflaske, så det er helt udelukket (han græder og panikker, hvis han ser den - vi har nok presset for meget på med dem tidligere), så han får lidt MME-pulver i sin grød i stedet.

Da han fyldte 6 mdr. blev han flyttet fra at sove lige op af mig (med fri adgang til brysterne i nattens løb) ind på sit eget værelse i samme seng som før (ikke vugge). Når han vågner om natten er vi nødt til at tage ham op hver gang, og enten bliver han ammet tilbage i søvn, ellers går min mand med ham i armene og trøster. Han bliver fuldstændig ulykkelig, hvis han ikke bliver taget op, og har som sagt ikke knyttet sig til sin sutteklud og bamse i stor nok grad til at kunne trøstes af dem. Vi går ind til ham hver gang han vågner, og han har ikke oplevet at være efterladt med sin gråd.

Hans søvn (og vores søvn selvsagt) er det store problem. Hvordan får vi ham til at vågne færre gange om natten? Hvordan kan vi give ham nogle gode dagslure uden at skulle gå med en ulykkelig dreng i barnevognen? Vi vil ikke lade ham græde sig i søvn, eller efterlade ham alene - det er udelukket. Vi ønsker bare en tryg søn, der sover dejligt, og har nogle gode associationer til det at sove og blive puttet.

Venlig hilsen
Morten og Nanna

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

16. marts 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Spiser min datter nok?

Hej Helen Jeg har en datter, der er født den 22. september 2023, så hun er 5...

14. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Søvnbehov og fordeling

Hej Helen Jeg har en søn på 5 måneder, som næsten altid har haft en rigtig...

14. marts 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Kold modermælkserstatning

Hej Helen Bare et kort spørgsmål fra mig denne gang. Min lille pige er nu...

Annonce

Viden om børn:

Brystspænding

Brystspænding forekommer hos mange kvinder i graviditeten. Ofte er netop brystspænding meget tidligt i graviditeten, for mange kvinder, det første tegn på at de er gravide.

Brystspænding forekommer ofte også i forbindelse med at amning etableres. I begyndelsen producerer kroppen lidt ekstra mælk som vil regulere sig ind efter barnets behov, og samtidig kommer der også lidt ekstra væske i brystvævet.

Hvis brystspændingen i forbindelse med amning er meget smertefuld...

Læs mere i Babylex

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder