Brev:
Vågen i timer om natten
7. oktober 2015
Alder:
12 mdr.
Vågen i timer om natten
Kære Helen.
Tak som altid for dine svar.
Vi har nu fået en del udfordringer med vores søns søvn. Han bliver et år d. 12. okt.
Han spiser generelt godt og er en glad og social dreng. Han har fra han var 6-11 måneder sovet igennem stort set hver nat 10,5 time. På daværende tidspunkt powernappede han om dagen, det var dog sjældent et problem at lægge ham.
Meeeen... efter han startede i vuggestue begyndte det at blive en kamp at lægge ham til eftermiddagsluren. Vuggestuen havde intet problem med at lægge ham til formiddagsluren kl. 10.00, han blev så hentet inden han skulle have sin eftermiddagslur. Da det blev en hårdere og hårdere kamp med eftermiddagsluren og han heller ikke virkede særligt træt til formiddag, aftalte vi med vuggestuen at prøve at nøjes med en middagslur, hvor han sover ca. 2 timer, hvorefter han bliver hentet. han er så forståeligt mere træt om eftermiddagen/aftenen og falder næsten i søvn ved brystet kl. 19.30, hvor han før rodede lidt rundt i sengen, før han faldt i søvn ca. kl. 20.00
Nu til problemet/problemerne:
- han vågner ulykkelig flere gange om natten (han sover på eget værelse) tidligere har jeg nemt kunne berolige ham, ved blot at lægge ham ned (han sidder ofte op, når jeg kommer ind til ham) og nusse ham lidt. evt. fik han lidt vand på sutteflaske. Men nu skriger han fuldstændig hysterisk, hvis jeg ikke tager ham op. men samtidig skubber han mig væk og laver flitsbue, når han endelig kommer op.
Normalt ammer jeg kun ved putning og om morgenen når han vågner ca. 6.30, men i hans hysteri anfald har jeg forsøgt at amme ham, fordi han søger. Han sutter (ikke effektivt, men mere for tryghed tror jeg) og falder til ro, men falder ikke i søvn og bliver hysterisk når jeg tager ham fra og vil putte ham igen.
Far har prøvet at tage over og nogle gange kan han vugge ham i søvn igen, andre gange er han for hysterisk. Nogle gange varer disse anfald flere timer i træk og flere gange hver nat.
Jeg ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre eller om der er noget galt. Hans ører er tjekket. Vi har prøvet at tage ham med ind i vores seng. det hjælper heller ikke.
I nat var han vågen fra kl. 22.30-01.30 og igen kl. 04-05.30, hvor jeg til sidst tog ham med ind i stuen og gav ham en banan, for ligesom at for ham ud at sit anfald. - men jeg vil jo ikke lige pludselig give ham en vane med at spise om natten. herefter faldt han i søvn i mine arme ved let vuggen og sov til 8.15, men han fik jo langt fra nok søvn.
- en anden ting er, at han er SÅ træt om eftermiddagen/aften og han kan blive helt hysterisk under aftensmaden (ved ikke om det er pga. træthed, sådan tolker jeg det) i dag fik han en eftermiddagslur kl. 16.30-18.15, hvilket jo er alt for længe og det resulterede i at han først er faldet i søvn kl. 20.30 her til aften.
"Normalt" er rytmen således:
06.30 vågner og ammes
07.15 havregrød med frugtmos - han spiser stor portion
08.30 afleveres i vuggestue
09.15 frugt og vand af kop
10.30 frokost - spiser overvejende godt, medmindre han er for træt
11.15 ca. sover 2-2,5 time
13.45 bolle med smør/pålæg mælk af kop
14.00 hentes i vuggestue
16.00 frugt/snack evt. klatkager af grødrest/grød med frugtmos
18.00 aftensmad, familiemad
18.45 bad
19.15 ammes og puttes
19.30 sover
vågner så flere gange om natten, nogle timer af gangen.
har du nogle gode råd/forklaringer?
Et lille sidespørgsmål: han elsker kogte gulerodsstykker, men de kommer hele ud igen. er det fordi han ikke kan tåle dem? skal vi lade være med at give ham dem?
Kærlig hilsen
nogle meget trætte og fortvivlede forældre