Svar: Uro om aftenen
3. oktober 2015
Alder:
4 mdr.
Kære Pernille
Tak for dit brev :)
Jeg vil starte med dit sidste spørgsmål først - "skal du gå i modsatte boldgade og tage ham op at lege?". Det kan faktisk godt være, det afhænger helt af, hvordan du oplever ham...
Jeres dreng har en alder nu, hvor han naturligt vil være meget mere vågen og meget mere opmærksom i løbet af dagen. De første 3 måneder, har hos jer været fyldt med rigtig meget gråd og uro, og det har her været vigtigt at holde ham tæt, skærme ham for lys og lyd, hjælpe ham til at sove osv. Samtidig er han født lidt før tid, hvilket naturligvis ikke har gjort det lettere... Men nu er han ældre og kan godt have et andet behov.
Med den alder han har, så vil han naturligt gerne følge med i det hele. Han skelner tydeligt om I er hjemme eller ude, om han er i favn hos mor, far eller en tredje, og han er måske begyndt at have lidt tegn på "separationsfase". Det kan man faktisk nogle gange se hos børn i denne alder, deres øgede bevidsthed på verden gør, at de bliver rigtigt kede af det, hvis andre taler for meget til dem eller forsøger at holde dem osv. De vil helst være i favn hos mor og far og andre skal ikke komme for tæt på…
Det at han nu begynder at opleve verden større og mere bevist, giver ham ekstra mange stimuli, og det gør det ekstra svært for ham at koble fra og overgive sig til søvnen. Ligesom han også kan sove meget uroligt, fordi han drømmer rigtig meget lige nu.
På den måde kan han stadig have brug for at du skærmer ham og hjælper ham med at koble fra, når han skal sove - men samtidig skal du også begynde at aktivere ham, hjælpe ham med at bruge sig selv mere og mere og måske se jeres døgn mere og mere inddelt i perioder, hvor han er vågen og aktiv og perioder, hvor han så skal sove.
Måske prøver du at putte ham for tidligt. Måske skal han have mælk og puttes en halv time senere, end du forsøger lige nu. Det er en rigtig svær balance, for han skal ikke holdes vågen mod sin vilje, og det er vigtigt, at han ikke bliver overtræt, for hvis du putter ham for sent, så kan udfordringen også være, at han bliver overtræt og netop på grund af dette bliver ekstra urolig om aftenen.
Han er ikke længere et spædbarn, men en aktiv lille baby. Derfor skal du hjælpe ham til at bruge sig selv både motorisk og mentalt. Han skal aktiveres rigtig godt mellem sine lure - pludres med, synges for, hjælpes med at trille, dreje, cykle med benene osv. Så hans vågne periode bliver aktive perioder.
Du skal være opmærksom på, at hans måske ikke altid gaber, fordi han er træt, men godt kan gabe fordi han keder sig - derfor skal han måske netop ikke altid puttes med det samme, men i stedet aktiveres, leges lidt med osv. som du netop spørger til - og så putte ham 20-30 minutter senere.
Du skal også være opmærksom på, at alt efter hvilken rytme han har i løbet af dagen, så vil mange børn i denne alder have en vågenperiode om aftenen. Det er ikke unormalt, hvis han sover en lur først på aftenen og så er vågen et par timer, pludrer, hygger med mor og far i sofaen, spiser ekstra meget mælk og først går sent i seng... Det hører alderen og udviklingen til.
Det kan også være, at han så småt er ved at være parat til lidt mere mad og at du skal til at begynde med lidt smagsprøver på en ske. Du har tidligere spurgt til dette, hvor jeg sagde, at det var for tidligt, men tidspunktet kan godt være rigtigt nu. Og netop skemaden kan være med til at give jer mere og mere rytme på sigt...
Når du starter med skemad vil jeg anbefale, at du begynder om dagen - og kun giver smagsprøver. Det kan være lidt grød eller mos som du giver til frokost. Bare et par skefulde til at begynde med sammen med lidt vand af en kop. Når han begynder at kunne spise 1/2 dl. grød til frokost, så kan du begynde at tilbyde ham lidt mos om aftenen, så han får to gange dagligt.
Det vil være rigtig godt, hvis tilbuddet om skemad ligger, når han vågner af en lur og han så tilbydes flaske 1-1.5 time efter, som en fast del af putteritualet. Han skal stadig have sin mælk - skemaden kommer ud over hans vanlige indtag af mme.
Vær opmærksom på, om du nogle gange kommer til at presse ham for meget til flasken og at han af den grund protesterer mod den. Det vil være rigtig fint, hvis han får flaske hver 3-4 time, svarende til ca 6-7 flasker i døgnet.
Vær opmærksom på, hvordan du giver ham flasken, når han protesterer - måske skal du prøve at tilbyde ham flasken imens han ligger ved siden af dig eller ligger i sin seng eller i barnevognen. Hvis han ligger ned og får flaske, er det vigtigt, at du eleverer hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt. Nogle gange kan det hjælpe på lysten til flasken, at han kommer ud af din favn og i stedet ligger tæt på dig:)
Mange børn vil i denne alder og i tiden frem trives godt med tre lure dagligt og en plan kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 09: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur mellem 12-13 - det afhænger af hvor lang formiddagsluren er og hvad tid den ligger
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3 lur
(Aften 17.30: Tilbydes lidt smagsprøver på lidt grøntsagsmos, når skemaden til frokost fungerer)
Flaske i løbet af aftenen efter behov og puttes til natten med en flaske - tidspunktet varierer efter, hvornår den 3 lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23: Flaske og sover videre
Midt nat 03: Flaske og sover videre
Nogle børn har en rytme, hvor de får deres flaske og først puttes til natten kl 21-22 eller måske senere. Hvis han har fået flaske her, så vil han naturligt ikke skulle have flaske igen allerede kl 23, så kan det være at han spiser flaske kl 01/02 i stedet og så sover til 06 og får flaske igen her. Det vil være helt okay.
Du må meget gerne svøbe ham, når han skal sove. Gerne skifte ham, svøbe ham og give ham flasken, imens han er svøbt. Det kan hjælpe ham til at overgive sig til søvnen, og det vil samtidig hjælpe ham til rent fysisk at holde sammen på sig selv, så han ikke "skøjter rundt med arme og ben i luften":)
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i den nyeste udgave fra 2015. Der står "ny revideret udgave" på forsiden:)
Jeg vil også anbefale dig min nyeste bog "Helens bog om amning og flaske". Den udkommer i morgen:)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske