Sensitiv dreng med en anelse OCD?

3. oktober 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

Sensitiv dreng med en anelse OCD?

Hej Helen,

Jeg skriver til dig for at få be- eller afkræftet om mine tanker omkring min søn på snart 4 år. Jeg tænker at han enten er sensitiv eller har en form for OCD.

Fra han var omkring 3 år startede det. Han ville ha at jeg skulle klippe alle mærkerne af hans undertøj, bukser, bluser. Han siger at han kan mærke dem. Også selvom han har underbukser indenunder bukserne, kunne han stadig mærke mærket i bukserne. Når han skal have jakke på bliver han vanvittig, han siger at jakken driller, og lige meget hvor meget jeg retter på den, retter ærmerne indenunder bryder hans verden fuldstændig sammen.

Når jeg giver ham strømper på, siger han at jeg skal rette på dem. Og det skal jeg gøre op til 3 gange. Og inden han skal ha sko på, skal de rettes flere gange. Og hans verden bryder fuldstændig sammen hvis det ikke bliver gjort. Det samme med hans sko. Han sagde at han ikke kunne passe sine sko og bukser mere. De strammede. Jeg gik derfor i ...

Annonce

... vores sko butik som målte og gjorde ved. Han skulle ikke have en større eller anden sko.

Jeg gik også ud og købte nye bukser i en større størrelse. Selvom han rent faktisk ikke havde brug for at skifte størrelse. Og de bukser var selvfølgelig alt for store. De gamle bukser passer altså fint. Det er bare ham der synes alt strammer, irritere osv. I børnehaven siger de dog at han ikke nævner noget om tøj og sko der irritere ham. I hans seng skal hans pude også ligge på en meget bestemt måde inden han ligger sig.

Måske er det bare sådan det er at være 3-4 år? Hos os fylder det bare snart så meget at det ofte ender ud i gråd og en ulykkelig dreng. Og min tålmodighed er snart ved at slippe op. Jeg prøver at forstå ham, jeg prøver at hjælpe ham som han beder mig om, men lige meget hvor meget jeg prøver er det sjældent godt nok. Jeg hader at se ham så utilfreds, ked og frustreret over det.

Glæder mig til at høre fra dig

Hilsen en træt mor.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

23. april 2024 | Opdragelse | 3 år, 6 mdr.

Leg med voldsomme ord

Hej igen Helen, Jeg sender dig et til brev med det samme med et helt andet...

28. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Selvværd og selvtillid

Kære Helen Jeg skriver til dig fordi jeg har en pige på 3 1/2 år, som jeg...

4. marts 2024 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

3 år og udfordringer

Hej Helen. Jeg har en dejlig datter på 3 år og 4 måneder. Hun begyndte i...

12. februar 2024 | Renlighed | 4 år

Periodevise problemer med renlighed

Kære Helen Jeg har en dreng, der lige er fyldt 4 år. Han har været renlig...

25. januar 2024 | Renlighed | 4 år

Kan ikke mærke hun skal tisse

Hej Helen, Min datter, der er lige er blevet 4 år, har været blefri, både...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Tandbørstning

For at undgå huller i tænderne skal barnet have børstet tænder, ligeså snart den første lille tand bryder frem.

Det er vigtigt at børste tænderne to gange om dagen - morgen og aften.

Gør det til en vane at børste tænderne hver dag og på et tidspunkt, hvor det passer ind i jeres rutiner - f.eks. om morgenen, når I står op, og om aftenen inden barnet skal i seng.

Brug en blød tandbørste, som passer til barnet alder. Børst både indvendig og udvendigt på...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg vil bare sige tusind tak for hjælpen! Det var et wake-up-call at få dit klare svar ... Dejligt at få at vide så entydigt at tingene ikke er i orden.

Alt går meget bedre nu, vi kan nemt aktivere ham, putning går stort set problemfrit nu og aflevering i vuggestue er også meget bedre. Det har været så godt at komme ud af den dårlige vane - jeg har bare ikke tidligere tænkt på at det var vaner der skulle ændres.

Tusind tak for hjælpen - det har betydet utrolig meget for os.

Med venlig hilsen
Rikke, mor til dreng på 21 måneder