Brev:
Sensitiv dreng med en anelse OCD?
3. oktober 2015
Alder:
3 år, 10 mdr.
Sensitiv dreng med en anelse OCD?
Hej Helen,
Jeg skriver til dig for at få be- eller afkræftet om mine tanker omkring min søn på snart 4 år. Jeg tænker at han enten er sensitiv eller har en form for OCD.
Fra han var omkring 3 år startede det. Han ville ha at jeg skulle klippe alle mærkerne af hans undertøj, bukser, bluser. Han siger at han kan mærke dem. Også selvom han har underbukser indenunder bukserne, kunne han stadig mærke mærket i bukserne. Når han skal have jakke på bliver han vanvittig, han siger at jakken driller, og lige meget hvor meget jeg retter på den, retter ærmerne indenunder bryder hans verden fuldstændig sammen.
Når jeg giver ham strømper på, siger han at jeg skal rette på dem. Og det skal jeg gøre op til 3 gange. Og inden han skal ha sko på, skal de rettes flere gange. Og hans verden bryder fuldstændig sammen hvis det ikke bliver gjort. Det samme med hans sko. Han sagde at han ikke kunne passe sine sko og bukser mere. De strammede. Jeg gik derfor i vores sko butik som målte og gjorde ved. Han skulle ikke have en større eller anden sko.
Jeg gik også ud og købte nye bukser i en større størrelse. Selvom han rent faktisk ikke havde brug for at skifte størrelse. Og de bukser var selvfølgelig alt for store. De gamle bukser passer altså fint. Det er bare ham der synes alt strammer, irritere osv. I børnehaven siger de dog at han ikke nævner noget om tøj og sko der irritere ham. I hans seng skal hans pude også ligge på en meget bestemt måde inden han ligger sig.
Måske er det bare sådan det er at være 3-4 år? Hos os fylder det bare snart så meget at det ofte ender ud i gråd og en ulykkelig dreng. Og min tålmodighed er snart ved at slippe op. Jeg prøver at forstå ham, jeg prøver at hjælpe ham som han beder mig om, men lige meget hvor meget jeg prøver er det sjældent godt nok. Jeg hader at se ham så utilfreds, ked og frustreret over det.
Glæder mig til at høre fra dig
Hilsen en træt mor.