Svar: Sensitiv dreng med en anelse OCD?

3. oktober 2015

Kategori:
Alder:
3 år, 10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære trætte mor

Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng :)

for mig lyder det som om, at jeres dreng måske har det, som kaldes sanseintegrationsproblemer. Det kan vise sig lidt forskelligt hos børn, og jeg vil prøve at beskrive det lidt.

Vores hjerne modtager hele tiden sanseindtryk, som skal bearbejdes. Det er lyde, ting vi ser, mad vi smager, dufte vi møder og også berøring. Alle indtryk skal sorteres i vores hjerne og bearbejdes. Visse ting kan vi lukke ude - f.eks. lyde fra vejen eller en radio der kører, andre ting får os til at reagere hurtigt. Nogle børn har et "umodent sanseapparat", som gør at de kan have svært ved at bearbejde og håndtere de indtryk/sanser de møder. Og når de ikke kan sortere i deres indtryk, så bliver de forstyrret af dem.

Hvis man som din dreng, har det svært med mærkerne på tøjet, strømper, bukser, sko osv. - altså at tøjet irriterer, strammer osv. så vil man ofte også have det svært med berøring. Måske protesterer han også højlydt, hvis du reder hans hår - det gør ondt. Måske bryder han sig ikke om brusebad, for vandstrålerne gør ondt på huden. Måske bryder han sig ikke om at du kærtegner ham blødt, kysser ham osv. fordi han oplever den nænsomme berøring ubehagelig, måske kan han bedre lide at I leger lidt mere voldsomt, tumler mere osv. altså en mindre nænsom berøring.

På samme måde, som barnet kan have problemer med berøring og tøj, så vil nogle børn også have det svært med smag og konsistens af mad. Andre har det rigtig svært med lyde og støj, atter andre har det svært med kraftige lugte.

Der findes ergoterapeuter og fysioterapeuter, der har specialiseret sig i at hjælpe børn med sanseintegrationsproblemer. Behandlingen består af forskellige lege og udfordringer, børsteøvelser og lignende og de ...

Annonce

... fleste børn synes faktisk, at det er rigtig sjovt, selvom det jo også er hårdt, fordi barnet bliver udfordret på nogle områder, som barnet synes er svære.

Du nævner, at der ikke er problemer i institutionen, at jeres dreng aldrig klager over tøj eller lignende der... Det er lidt usædvanligt, hvis han kun har problemerne derhjemme. Derfor skal du naturligvis også overveje, om du reagerer på en måde, som gør det særligt spændende for ham, at udvise denne adfærd. Det lyder dog meget som om, at sanseintegrationsøvelser vil kunne hjælpe både ham og dig...

Da det især er berøring, som er svært for din dreng, så kunne du prøve at udfordre ham lidt omkring dette derhjemme. En udfordring kunne være at gå med bare tæer uden for - prøve at gå på græs, på sten, på asfalt. I kunne også bage boller sammen og lade ham være med til at ælte dejen og forme bollerne. Hvis han har svært ved tøj der irriterer, vil han måske også have svært ved bolledej, der klistrer... Modellervoks, fingermaling, bygge sandkager i en sandkasse osv. kan også være en god udfordring for ham.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du har naturligvis ret i at for mange 3-4 årige børn, så betyder det rigtig meget at tingene er "som de plejer". Det er vigtigt med rutiner, det er genkendelighed og dermed tryghed. At puden skal ligge på en bestemt måde på sengen, at putteritualet skal være helt ens hver aften, at han kan høre den samme historie igen og igen er altså helt normalt for alderen. Det samme er også, hvis han f.eks. ikke vil træde på stregerne på fliserne eller hvis bilerne skal så i en bestemt rækkefølge på hylden osv. Der behøver altså ikke være tale om OCD og normalt taler man om denne diagnose i skolealderen og ikke hos så lille et barn.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre:)

Fortsat held og lykke!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

2. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Basker med armene

Hej Helen Er nød til at udtrykke en bekymring, som er kommet på det sidste....

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

Annonce

Viden om børn:

Tommelfinger - sutte på

Allerede mens barnet ligger i mors mave under graviditeten, øver det sig i at sutte på finger. Derfor ser man ofte, at nyfødte og småbørn ligger og sutter på deres fingre - det har de også gjort inde i maven.

At sutte på tommelfinger har akkurat samme beroligende effekt som al anden sutten hos spædbørn. Suttebehovet er naturligt og må ikke undertrykkes, da det giver barnet en form for tryghed. Det er dog stadig vigtigt, at barnet får den tryghed og opmærksomhed, som det har...

Læs mere i Babylex

Fed creme til børneeksem

Har dit barn børneeksem, er det vigtigt med en god hudpleje - og fedtcremer med en høj fedtprocent forebygger hudeksem. Hudpleje er vigtigt året rundt, men især i vinterperioden, hvor den kolde luft udtørrer huden ekstra meget, er det ekstra vigtigt med en god creme.

Til både behandling og forebyggelse af børneeksem, er det vigtigt at vælge fed creme fremfor lotion. En lotion indeholder meget vand og fordamper derfor hurtigt fra huden, og giver derfor ikke huden den nødvendige...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor