Problemer med amning

4. oktober 2015

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Problemer med amning

Hej Helen.

Tak for dit svar ang. mig og min søns svampeinfektion. Jeg tog til lægen, som selvom hverken ham eller jeg, havde synlige symptomer også mente jeg havde svamp ud fra min beskrivelse af de stikkende smerter inde i brystet.

Vi er nu kommet i behandling med Mycostatin gel, som jeg smører på brystvorterne efter hver amning og i hans mund 4 gange i døgnet. Vi fik ikke noget til at smøre hans numse med (da hun ikke mente, at de små hvide prikker var svamp?), så jeg vasker hans numse med danskvand og smører med kokosolie, som jeg har hørt skulle være godt mod svamp. Desuden spiser jeg A38. Vi skal behandles sådan i to uger, og hvis det ikke virker, skal vi evt. behandles med en pillekur.

Men det er som om, at den ene udfordring desværre afløses af en ny udfordring for mig og min søn. Først var der jo brystbetændelse og antibiotika mod dette, som gav ham mavekneb og gjorde ham meget ked af det og urolig. Så begyndte han at sluge enorm meget luft under amning og blev meget ked af det og utrøstelig efter han havde spist.

Nu er han generelt blevet en meget gladere og roligere dreng og når han bliver ked af det, er han meget nemmere at trøste, men vi har nu igen udfordringer med amningen og jeg synes, at det er blevet værre.

Amningen fungerer mærkeligt nok sen aften, inden han sover den lange lur (3-4 timer om natten), hvor han kan spise imellem en halv til mere end en time og falder i søvn. Om natten og tidlig morgen fungerer det også uden problemer, men fra kl 9 ca. og resten af dagen hvor han bliver ammet hver 2-3 time, er det simpelthen blevet en kamp for os. Han spiser som regel i 5 min., hvorefter kan kryber sammen, bliver helt rød i hovedet og ...

Annonce

... bryder ud i gråd. Jeg forsøger så at lægge ham til et par gange, men hvor det samme gentager sig efter meget kort tid. Så har jeg været nødt til at tilbyde ham det andet bryst, som han så også spiser af i ca. 5 min. hvorefter det samme sker, som ved det andet bryst. Han sluger til tider meget luft og gylper meget, så jeg tager ham tit op for at bøvse af under amningen.

Når jeg trykker, kommer der masser af mælk, nogle gange sprøjter det endda, så jeg tror ikke, det er fordi, jeg mangler mælk.

Sådan kan det vare i op til en time, hvor han småspiser lidt, slipper, græder, jeg bøvser ham af, går rundt med ham liggende på skulderen (hvilket får ham til at falde til ro) , tilbyder brystet (brysterne) igen, så han til sidst måske har spist i 10 min. sammenlagt. Nogle gange er det som om, at han efter lang tid med ovenstående mønster overgiver sig og spiser i 15-20 min uden at blive ked af det, men der skal være meget ro, før han kan og jeg må ikke snakke til ham eller have for meget øjenkontakt, så mister han fokus.

Hvis ikke kan overgiver sig og spiser, må jeg efter lang tid, hvor han har spist sammenlagt i 7-12 min tage ham fra og håbe på at næste amning bliver bedre. Men jeg er bange for, om han får nok og det er bare virkelig svært, at hver amning skal være sådan en kamp og se ham så sulten men være ked af det og have et slags had/kærligheds forhold til brystet. Sent om aftenen, natten og tidlig morgen er der som sagt ingen problemer.

Han har mange våde bleer i døgnet og han har aff. ca hver 3-4 dag.
Jeg håber, at du kan hjælpe med nogle bud på, hvad der ev.t kan være årsagen til vores udfordringer.

(Han er nu 6 uger gammel)

Venlig hilsen
Simone

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Barnevogn

Når I skal købe en barnevogn er det vigtigt at I gør jer klart, hvad vognen hovedsageligt skal bruges til.

Skal den mest stå på altanen, eller skal den bruges til at gå lange ture med. Skal den kunne bæres op og ned ad trapper? Og skal den kunne være i bilens bagagerum?

Det er også vigtigt at tænke på årstiden. Både sommer, men især om vinteren, er det vigtigt at både kassen og kalechen er vandtæt. Om vinteren er det vigtigt, at både sider og bund er godt...

Læs mere i Babylex

Børn i bilen

Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:

1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.

2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.

3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.

4....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder