Svar: Nattesøvn - 6 ½ måned

2. oktober 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Sovevaner.

Kære trætte forældre

Tak for jeres brev, velkommen til - og dejligt at høre, at I har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at sende mig et spørgsmål - og at I også har læst min bog om børn og søvn:) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med jer og prøve at komme med lidt kommentarer til de informationer I giver mig.

I fortæller, at han fra han var 3-4.5 måned kunne sove igennem, men at han ikke længere kan dette... Det er sådan, at i takt med at han begynder med skemad, så vil dette naturligt fylde i maven og for at der også er plads til mælk/væske nok, så vil det være naturligt, at han får mælk sen aften og tidlig morgen. Med den alder han har nu, så vil det være rigtig godt, hvis han kan sove 5-6 timer uden mælk. Det vil sige, at han f.eks. bliver ammet kl 19.30, kl 23.30 og 05 .... så hans længste søvnstræk ligger mellem midnat og tidlig morgen. Det kan også være at han vil trives bedre med en rytme, hvor han f.eks. ammes kl 19.30, kl 02 og kl 06 - så hans længste søvnstræk ligger om aftenen. Begge dele er normalt for alderen og det er vigtigt, at I ved, hvad I kan forvente af ham nu:)

Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at han får mælk/væske nok hele dagen igennem. Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og det er også okay, at du lige nu vælger at give grød og frugt sammen og dermed springer formiddagsmåltidet over - MEN du skal være opmærksom på mængden af skemad. Det er vigtigt at han ikke spiser så store mængder skemad, at der ikke er plads i maven til mælken. Det betyder, at det er bedre, at I giver ham f.eks. 3/4 dl grød eller mos, sammen med vand af kop og han så tager imod brystet - end at I giver ham 1.5 dl. grød eller mos og han så afviser brystet eller ikke drikker mælk nok. I skal altså forsøge at finde balancen mellem, at han får skemad nok, men stadig ikke så meget, at hans indtag af mælk ikke er tilstrækkeligt - og han derfor er nødt til at søge sit behov for mælk/væske dækket om natten.

Du skriver, at når du giver ham frugtmos om formiddagen så oplever du nogle gange at han gylper det op. Derfor er det som sagt fint, at du lige nu servere grød og frugt sammen, men måske handler det om, at han skal have lidt mindre mængder og at du ved at tilbyde lidt mindre af gangen får mere mælk i ham og også får hans mave til at fungere lidt bedre...

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: 3/4 dl havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden at gumle på og tilbydes et par skefuldt til 1/2 dl. frugtmos, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her måske 1.5 time.

Frokost 11.30-12: 3/4 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30 og må her gerne sove et par timer eller ...

Annonce

... mere:)

Eftermiddag 16-17: Tilbydes et par skefulde frugtmos til max 1/2 dl. vand af kop og ammes også meget gerne eftermiddag. Amning vil være at foretrække fremfor frugtmos - det er bedre at du ammer ham her end midt nat:)

Aften 18: 3/4 dl. grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til natten ca 19.30

Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover herefter til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen.

Helens bog om børn og søvn
LÆS OGSÅ HELENS BESTSELLER: "Helens bog om børn og søvn" - sådan får du dit barn til at sove

Det gennemsnitlige søvnbehov i denne alder vil være 14.5 time i døgnet. Nogle børn sover naturligt lidt mere og andre lidt mindre, og det lyder som om, at jeres dreng har et stort sovehjerte - hvilket naturligvis er super dejligt. Normalt siger man også at søvn om dagen avler god søvn om natten, MEN der kan dog meget vel være en sammenhæng mellem hans tendens til opvågninger om natten og det faktum, at han dagssøvn fylder så meget som den gør. Det kan, som I så fint selv fornemmer, godt gøre at han om natten sover lidt lettere og derfor også vågner lettere om natten, sover mere uroligt, søger brystet mere osv. Det er igen en balance - for han skal naturligvis have lov til at sove, når han er træt og viser behov for det og lige nu lyder det ikke som om, at hans nattesøvn afkortes af at han sover så godt om dagen, som han gør - men på sigt, kan det måske godt hjælpe, hvis han ikke "sover dagen væk", men begynder at sove en lidt kortere formiddagslur, have lidt længere vågne perioder osv. Det kan dog sagtens tænkes, at tiden her vil arbejde for jer, og at han af sig selv og i kraft at sin alder, vil begynde at afkorte sin dagssøvn lidt - og jeg synes lige nu, at I skal se tiden lidt an og se om han af sig selv begynder at ændre lidt på dette...

Der sker, som I også er inde på, rigtig meget med ham både motorisk og mentalt. Det kan både gøre ham ekstra træt om dagen og det kan også være forklaringen på, at han om natten sover meget uroligt. Alt hvad han oplever skal bearbejdes i drømme og han kan lige nu godt vågne lidt op, ligge og småklynke, græde, smaske, virre med hovedet, sparke med benene osv. om natten fordi han drømmer. Det er her vigtigt, at I forsøger at vurdere, om han reelt har behov for at komme op og få ekstra mælk, være i favn osv. eller om I kan hjælpe ham videre i søvnen i sengen, hvor han ligger, men jeres hænder, nærhed osv. Det er godt, hvis I kan hjælpe ham videre med så lidt aktivitet fra jeres side som muligt. Nogle gange er det nok med beroligende hænder, andre gange skal han hjælpes med at få skiftet stilling, hjælpes om på siden, eller have dynen på, som han har sparket af...

I skal naturligvis også overveje om tandfrembrud, sygdom eller andet kan spille ind, men hos jer lyder det ikke umiddelbart til at være forklaringen:)

Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, og jeg glæder mig til at følge jeres lille familie:)

Fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om sovevaner:

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Feber

Børns temperatur kan stige pludseligt. Dette skyldes, at deres evne til at kunne regulere temperatur ikke er fuldt udviklet. Den normale temperatur ligger mellem 36,5 og 37,5 grader celsius. Det er normalt, at temperaturen er ½ grad højere om aftenen end om morgenen.

Når temperaturen stiger, og der er tale om feber, vil barnet fryse, være koldt og blegt. Når feberen har fundet sit leje, bliver barnet derimod varmt og får blussende røde kinder. Et barn der har feber, skal have...

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor