Brev:
Rutiner, mad, mælk, søvn
2. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Rutiner, mad, mælk, søvn
Hej Helen.
Elliot har nu rundet de 6 måneder – fra 28. marts – og vi er oppe på at spise mad 3 gange om dagen. Til morgenmad får han typisk havregrød og de sidste par skeer blandes med lidt sødt frugtmos. Til frokost får han hirseflagegrød med en slags grøntsags mos og til aften typisk spaghetti eller noget andet. Dette måltid har vi købt på glas, da vi endnu ikke har kastet os ud i at lave mad til ham med kød. Men det skal nok komme.
Der er jo ikke så meget smag i det på glas. Hans mave kan til tider have svært ved at følge med og det gør at han sover uroligt fordi rumpen skyder som et maskingevær i løbet af natten. Afføring er ofte 3-4 gange i løbet af dagen.
Er det for meget for ham med alt det grød? I din bog om børn og mad, spiser han en halv portion havregrød og den anden halve gemmes til næste dag – er det for meget, når nu han gerne vil have det?
Vi er begge tit vildt nervøse for at han skal få mad galt i halsen og kan blive helt paniske bare ved tanken. Vi har givet ham rugbrødspinde bagt i ovnen og de der agurk ringe, men hvad kan han ellers få? Rugbrødet er ikke det store hit men det er agurken. Der følger kraftige lyde af velbehag med men den er hurtigt gnasket grundigt så vi tager den fra ham for han ikke får skrællen galt i halsen.
Selvom vi er nervøse skal han jo lære at spise mere groft mad – hvad er en god overgang – har du noget inspiration?
Den der opskrift på kødboller fra 6 måneder – må han sidde med sådan én? Han har to tænder i undermunden som er kommet næsten helt ud – de er fine store i hvert fald.
I den sidste uges tid har det været rigtig svært at få ham til at tage flasken. Han afviser den blankt også selvom vi ved, at han er sulten. Så kan han lokkes, når han er meget tæt på at falde i søvn ligesom det heller ikke er et problem om natten – men det kræver list og gør, at mængden af mælk er kraftigt reduceret. Er det et problem eller en naturlig udvikling fordi han er så glad for det andet mad?
Det er også blevet et problem at få ham til at overgive sig. Sove? Ellers tak! Han er meget urolig og pylret og vil ingenting men heller ikke sove. Så hver lur tager lang tid at få ham til at komme i gang med. Og han sover typisk kun 35 minutter ad gangen. Dog kan han fint sove længere, når det er på mors arm.
De andre i mødre gruppen har gennem længere tid ladet deres børn sidde selv med en pude i ryggen. Det har vi ikke for Elliot kan ikke sidde selv endnu. Jeg har hørt at de først må, når de kan selv og derfor får han stadig mad på skødet. Han er en stærk dreng og er godt i gang med at kravle. Han står på tæerne og fingrene og kommer også fint frem – men er ikke helt koordineret endnu. Vores sundhedsplejerske har fra starten sagt, at han var en stærk dreng. … men når han ikke kan sidde selv, må han så komme i højstol? Hvordan lærer de så at sidde selv? Opdager vi det den dag, hvor han sætter sig op og bliver siddende? Han skal vel øve? Må han sidde i barnevognen med en pude i ryggen?
Om 14 dage slutter mors barsel og så tager far over. Elliot starter op i stordagpleje d. 1. december og far har barsel til midt i januar for at sikre en god opstart også efter juleferien. Indtil videre er det i mange situationer mor der er bedst. Hvordan laver vi bedst en overgang så vi alle kan være i det. Så Elliot har det godt og føler sig tryg hjemme med far, så far føler sig tryg i det han gør med Elliot og så mor stadig har negle, når hun kommer hjem fra arbejde?
Hilsen
Elliots mor og far