Rutiner, mad, mælk, søvn

2. oktober 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Rutiner, mad, mælk, søvn

Hej Helen.

Elliot har nu rundet de 6 måneder – fra 28. marts – og vi er oppe på at spise mad 3 gange om dagen. Til morgenmad får han typisk havregrød og de sidste par skeer blandes med lidt sødt frugtmos. Til frokost får han hirseflagegrød med en slags grøntsags mos og til aften typisk spaghetti eller noget andet. Dette måltid har vi købt på glas, da vi endnu ikke har kastet os ud i at lave mad til ham med kød. Men det skal nok komme.

Der er jo ikke så meget smag i det på glas. Hans mave kan til tider have svært ved at følge med og det gør at han sover uroligt fordi rumpen skyder som et maskingevær i løbet af natten. Afføring er ofte 3-4 gange i løbet af dagen.

Er det for meget for ham med alt det grød? I din bog om børn og mad, spiser han en halv portion havregrød og den anden halve gemmes til næste dag – er det for meget, når nu han gerne vil have det?

Vi er begge tit vildt nervøse for at han skal få mad galt i halsen og kan blive helt paniske bare ved tanken. Vi har givet ham rugbrødspinde bagt i ovnen og de der agurk ringe, men hvad kan han ellers få? Rugbrødet er ikke det store hit men det er agurken. Der følger kraftige lyde af velbehag med men den er hurtigt gnasket grundigt så vi tager den fra ham for han ikke får skrællen galt i halsen.

Selvom vi er nervøse skal han jo lære at spise mere groft mad – hvad er en god overgang – har du noget inspiration?

Den der opskrift på kødboller fra 6 måneder – må han sidde med sådan én? Han har to tænder i undermunden som er kommet næsten helt ud – de er fine store i hvert fald.

I den sidste uges tid har det været rigtig svært at få ham til at tage flasken. Han afviser den blankt også selvom vi ved, at han er sulten. Så kan han lokkes, når han er ...

Annonce

... meget tæt på at falde i søvn ligesom det heller ikke er et problem om natten – men det kræver list og gør, at mængden af mælk er kraftigt reduceret. Er det et problem eller en naturlig udvikling fordi han er så glad for det andet mad?

Det er også blevet et problem at få ham til at overgive sig. Sove? Ellers tak! Han er meget urolig og pylret og vil ingenting men heller ikke sove. Så hver lur tager lang tid at få ham til at komme i gang med. Og han sover typisk kun 35 minutter ad gangen. Dog kan han fint sove længere, når det er på mors arm.

De andre i mødre gruppen har gennem længere tid ladet deres børn sidde selv med en pude i ryggen. Det har vi ikke for Elliot kan ikke sidde selv endnu. Jeg har hørt at de først må, når de kan selv og derfor får han stadig mad på skødet. Han er en stærk dreng og er godt i gang med at kravle. Han står på tæerne og fingrene og kommer også fint frem – men er ikke helt koordineret endnu. Vores sundhedsplejerske har fra starten sagt, at han var en stærk dreng. … men når han ikke kan sidde selv, må han så komme i højstol? Hvordan lærer de så at sidde selv? Opdager vi det den dag, hvor han sætter sig op og bliver siddende? Han skal vel øve? Må han sidde i barnevognen med en pude i ryggen?

Om 14 dage slutter mors barsel og så tager far over. Elliot starter op i stordagpleje d. 1. december og far har barsel til midt i januar for at sikre en god opstart også efter juleferien. Indtil videre er det i mange situationer mor der er bedst. Hvordan laver vi bedst en overgang så vi alle kan være i det. Så Elliot har det godt og føler sig tryg hjemme med far, så far føler sig tryg i det han gør med Elliot og så mor stadig har negle, når hun kommer hjem fra arbejde?

Hilsen
Elliots mor og far

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Flaskegivning

Når du giver dit barn flaske, så er det vigtigt, at du gør det til en hyggestund for jer begge. Det er vigtigt, at du sidder godt, og det er vigtigt, at dit barn har kropskontakt, når det spiser. Derfor er det rigtig godt, hvis du kan sidde med dit barn i din favn og ikke lader barnet ligge alene med flasken.

Når du sidder med dit barn i dine arme og giver barnet flaske, så sørg for, at barnet en gang imellem får en pause, hvor det har mulighed for at komme af med en bøvs. Sid...

Læs mere i Babylex

Nakkefoldsscanning

En nakkefoldsscanning foretages i 11.-13. graviditetsuge, og her kigger man via et ultralydsapparat, som køres rundt på den gravides mave, på barnet inde i livmoderen.

Denne scanning kaldes også 1. trimester-scanning, og man ser efter:
- om der er liv
- om der er mere end ét foster
- hvor langt du er henne - man fastsætter datoen for forventet fødsel.

Hvis du ønsker at vide, om dit barn kan have en kromosomafvigelse som f.eks. Downs Syndrom, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid gode råd... Din hjemmeside er til stor hjælp. Især for os udenlandsdanskere som ikke har en sundhedsplejerske til rådighed på samme måde som man har i Danmark.

Tak, for alt det du gør.

Udlandsdanskeren