Brev:
Nattesøvn - 6 ½ måned
2. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Nattesøvn - 6 ½ måned
Kære Helen
Jeg har siden min søn blev født fulgt med i din brevkasse, og nydt godt af dine gode råd. Min dreng, som er 6 ½ måned, sov ikke meget de første to måneder, men vi fandt efterhånden en rytme (med hjælp fra din søvnbog), og vi har også en okay dagsrytme i dag. Vores "problem" er, at vores dreng sover dårligt om natten. Det har han gjort i 1 ½ måned nu. Vi kan ikke finde ud af, hvad det skyldes, og derfor håber vi nu på din hjælp og gode råd.
Fra han var omkring 3 måneder til 4 ½ måned, sov han stort set igennem om natten (6 timer uden mælk). Lige inden denne mindre gode søvnperiode kom, kunne han faktisk sove fra omkring kl. 19.30 til kl. 5 næste morgen uden mælk og opvågninger.
Vi begyndte med smagsprøver af skemad omkring det tidspunkt hvor hans nattesøvn ændrede sig. Vi har selvfølgelig tænkt over, at det kan have en sammenhæng, men det virker til, at han har taget godt i mod den ændret kost. Hans afføring er blevet mere hård i det, nogle gange kan den godt ligne lidt modellervoks. Vores egen sundhedsplejerske har dog sagt, at den ikke må ligne modellervoks, og det kunne skyldes, at han ikke får væske nok i løbet af dagen. Han har mange tunge bleer i løbet af dagen. Jeg er derfor meget opmærksomhed på, om han får væske nok i løbet af dagen, idet dette kan være årsagen til hans natteroderi. Jeg giver ham vand af kop ifm. måltiderne, og supplerer (efter råd fra sundhedsplejersken) med amning efter måltiderne for at sikre, at hans væskeindtag er godt nok.
Der er nogle nætter, hvor han græder og nemlig søger brystet ofte, der kan gå halvanden time mellem amningerne. Jeg har prøvet at give ham sutten, berolige ham med kærtegn, tage ham op og gå rundt med ham osv., men han bliver tosset, når han får sutten. Derfor tænker vi selvfølgelig, at han er sulten/tørstig, men at det da ikke kan passe, når han næsten lige har fået. Der er også nogle nætter, hvor han bare lige skal have brystet og så falder han til ro. Her virker det ikke til, at han har været sulten, men nærmere noget tryghed eller måske noget afhængighed af brystet for at komme videre i søvnen. Dette kan vi dog heller ikke forstå, da han ofte bliver puttet til natten om aftenen uden, at han falder i søvn med brystet i munden.
Han sover i sin egen seng i samme værelse som min mand og jeg.
Jeg har prøvet at amme ham omkring kl. 23, hvor vi går i seng, men det har ikke hjulpet. Nogle gange vågner han også af sig selv omkring kl. 23, hvor jeg ammer ham, men kl. 2 ca. vågner han så igen og virker sulten. Andre nætter kan han sove fra kl. 19.30 til kl. 1, men vågner så fx igen kl. 2.30. Det er i al fald nogle meget forskellige nætter vi har.
Vores dagsrytme er nogenlunde således:
01: Ammes
05: Ammes
07.30: Grød, frugtmos, vand af kop
09.30: Ammes og puttes til formiddagslur
12.-12.30: Frokost, grøntsagsmos med kød, vand af kop
14-15: Ammes og puttes til middagslur
16-17: Ammes
18: Aftensmad, grøntsagsmos med kød, vand af kop
19: Bad
19.30 Ammes og puttes til natten
Det skal tilføjes, at han om dagen godt kan sove fra kl. 9.30-12.30. Jeg skal faktisk ofte vække ham, både fra formiddagsluren og eftermiddagsluren. Nogle gange har jeg vækket ham kl. 17.30 for, at han kan få aftensmad kl. 18. Selvom han har sovet helt til kl. 17.30, er han allerede putteklar igen omkring kl. 19.30. Vi har her selvfølgelig også tænkt over, om han sover for meget i løbet af dagen, og derfor vågner op om natten, men det er ikke fordi han er decideret vågen om natten. Vi kan se på ham, at han er træt og ikke helt vågen.
Hans lange lure har også gjort, at der ikke rigtig lige er kommet en rytme på at tilbyde ham lidt blød frugt i hånden/frugtmos eller rugbrødhaspere der om formiddagen og eftermiddagen. Jeg har nogle dage givet ham frugtmos omkring kl. 9 og derefter ammet og puttet ham til formiddagslur, men så gylper han meget af det op igen.
Vi sørger derudover for, at han bliver aktiveret godt i løbet af dagen med motoriske lege, sang, snak osv. Han bliver naturligt træt, og han kan ofte uden problemer lægges til lure om dagen. Vi er også godt klar over, at der sker meget udviklingsmæssigt med ham lige nu, og det selvfølgelig godt kan årsagen.
Vi ser meget frem til at høre fra dig, og dit bud på natteroderiet.
Venlig hilsen
To trætte forældre