Nattesøvn - 6 ½ måned

2. oktober 2015

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Nattesøvn - 6 ½ måned

Kære Helen

Jeg har siden min søn blev født fulgt med i din brevkasse, og nydt godt af dine gode råd. Min dreng, som er 6 ½ måned, sov ikke meget de første to måneder, men vi fandt efterhånden en rytme (med hjælp fra din søvnbog), og vi har også en okay dagsrytme i dag. Vores "problem" er, at vores dreng sover dårligt om natten. Det har han gjort i 1 ½ måned nu. Vi kan ikke finde ud af, hvad det skyldes, og derfor håber vi nu på din hjælp og gode råd.

Fra han var omkring 3 måneder til 4 ½ måned, sov han stort set igennem om natten (6 timer uden mælk). Lige inden denne mindre gode søvnperiode kom, kunne han faktisk sove fra omkring kl. 19.30 til kl. 5 næste morgen uden mælk og opvågninger.

Vi begyndte med smagsprøver af skemad omkring det tidspunkt hvor hans nattesøvn ændrede sig. Vi har selvfølgelig tænkt over, at det kan have en sammenhæng, men det virker til, at han har taget godt i mod den ændret kost. Hans afføring er blevet mere hård i det, nogle gange kan den godt ligne lidt modellervoks. Vores egen sundhedsplejerske har dog sagt, at den ikke må ligne modellervoks, og det kunne skyldes, at han ikke får væske nok i løbet af dagen. Han har mange tunge bleer i løbet af dagen. Jeg er derfor meget opmærksomhed på, om han får væske nok i løbet af dagen, idet dette kan være årsagen til hans natteroderi. Jeg giver ham vand af kop ifm. måltiderne, og supplerer (efter råd fra sundhedsplejersken) med amning efter måltiderne for at sikre, at hans væskeindtag er godt nok.

Der er nogle nætter, hvor han græder og nemlig søger brystet ofte, der kan gå halvanden time mellem amningerne. Jeg har prøvet at give ham sutten, berolige ham med kærtegn, tage ham op og gå rundt med ham osv., men han bliver tosset, når han får sutten. Derfor tænker vi selvfølgelig, at han er sulten/tørstig, men at det da ikke kan passe, når han næsten lige har fået. Der er også nogle nætter, hvor han bare lige skal have brystet og så falder han til ro. Her virker det ikke til, at han har været sulten, men nærmere noget tryghed eller måske noget afhængighed af brystet for at komme videre i søvnen. Dette kan vi dog heller ikke forstå, da han ofte ...

Annonce

... bliver puttet til natten om aftenen uden, at han falder i søvn med brystet i munden.

Han sover i sin egen seng i samme værelse som min mand og jeg.

Jeg har prøvet at amme ham omkring kl. 23, hvor vi går i seng, men det har ikke hjulpet. Nogle gange vågner han også af sig selv omkring kl. 23, hvor jeg ammer ham, men kl. 2 ca. vågner han så igen og virker sulten. Andre nætter kan han sove fra kl. 19.30 til kl. 1, men vågner så fx igen kl. 2.30. Det er i al fald nogle meget forskellige nætter vi har.

Vores dagsrytme er nogenlunde således:

01: Ammes

05: Ammes

07.30: Grød, frugtmos, vand af kop

09.30: Ammes og puttes til formiddagslur

12.-12.30: Frokost, grøntsagsmos med kød, vand af kop

14-15: Ammes og puttes til middagslur

16-17: Ammes

18: Aftensmad, grøntsagsmos med kød, vand af kop

19: Bad

19.30 Ammes og puttes til natten

Det skal tilføjes, at han om dagen godt kan sove fra kl. 9.30-12.30. Jeg skal faktisk ofte vække ham, både fra formiddagsluren og eftermiddagsluren. Nogle gange har jeg vækket ham kl. 17.30 for, at han kan få aftensmad kl. 18. Selvom han har sovet helt til kl. 17.30, er han allerede putteklar igen omkring kl. 19.30. Vi har her selvfølgelig også tænkt over, om han sover for meget i løbet af dagen, og derfor vågner op om natten, men det er ikke fordi han er decideret vågen om natten. Vi kan se på ham, at han er træt og ikke helt vågen.

Hans lange lure har også gjort, at der ikke rigtig lige er kommet en rytme på at tilbyde ham lidt blød frugt i hånden/frugtmos eller rugbrødhaspere der om formiddagen og eftermiddagen. Jeg har nogle dage givet ham frugtmos omkring kl. 9 og derefter ammet og puttet ham til formiddagslur, men så gylper han meget af det op igen.

Vi sørger derudover for, at han bliver aktiveret godt i løbet af dagen med motoriske lege, sang, snak osv. Han bliver naturligt træt, og han kan ofte uden problemer lægges til lure om dagen. Vi er også godt klar over, at der sker meget udviklingsmæssigt med ham lige nu, og det selvfølgelig godt kan årsagen.

Vi ser meget frem til at høre fra dig, og dit bud på natteroderiet.

Venlig hilsen
To trætte forældre

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Uld til børn

En gammel tommelfingerregel lyder, at alle de måneder, som ender på "r", kan uld være en fordel - det vil sige september, oktober, november, december, januar og februar.

Uld har mange fordele:

- Det har blandt andet en rigtig god isoleringsevne, så det hjælper dit barn med at holde sig varm. Uld består af ca. 20 procent fibre og 80 procent luft, og det gør, at ulden isolerer rigtig godt.

- Det kan absorbere 30-40 procent af sin egen vægt i væske. Det...

Læs mere i Babylex

Naturlægemidler - børn

Naturlægemidler er en særlig gruppe lægemidler, der ofte indeholder tørrede planter, plantedele, eller udtræk af planter.

Naturlægemidler er frihandelslægemidler, hvilket betyder, at de ikke behøver blive solgt på et apotek. Læge og apotek behøver således ikke at være involveret i behandlingen, og derfor kan naturlægemidler kun godkendes til behandling af "lettere sygdomme".

Naturlægemidler anbefales ikke til børn under 2 år uden lægens anvisning....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.