Svar: Vil ikke sove lur
30. september 2015
Alder:
2 år
Kære Marlene
Tak for dit brev og dejligt at høre fra dig igen - det lyder som om, at I har det godt:)
Jeg kan godt forstå, at I synes det er frustrerende, at jeres datter ikke sover middagslur. Vi ved jo alle at søvnen og det afbræk, som søvnen midt på dagen giver, er vigtig for hendes overskud, bearbejdelse af oplevelser, styrkelse af immunforsvar osv. og derfor er det vigtigt at prioritere dagssøvnen - MEN, hvis lillepigen ikke kan sove, så kan hun jo ikke sove...
Man kan gøre to ting - det ene er at du kan sikre, at hun ikke sover for længe om morgenen. Jo tidligere hun står op, jo større sandsynlighed er der for, at hun midt om dagen bliver træt og føler sig parat til at sove en lur. I 2-3 års alderen vil de fleste børn blive trætte, når de har været vågne og aktive i 5-7 timer. Det betyder, at hvis du f.eks. vækker hende om morgenen, så dagen altid starter f.eks. kl 06.30, så vil hun være mest parat til at blive puttet mellem kl 12-13. Jo senere hun står op, jo senere vil dette tidspunkt naturligt ligge - og mange børn vil også have sværere ved at sove middagslur, hvis de står sent op.
For det er så næste ting du kan gøre - du kan vælge at lade hende sove til hun vågner af sig selv om morgenen - og dermed nogle gange lade hende sove lidt længere. Det at hun vågner af sig selv, kan være rigtig dejligt for hende. Det er dejligt ikke at blive vækket og som udgangspunkt vågner hun, når hun er udhvilet og ikke har brug for at sove mere. Det vil så naturligt betyde, at hun kan være sværere at få til at sove til middag, fordi hun måske ikke føler sig træt nok - eller at hun først bliver træt så sent på dagen, at det at den grund bliver svært at putte hende, fordi det passer dårligt ind i dagens rytme, - det passer ikke ind med, hvornår de andre børn sover og hun vil naturligt hellere så lege med dem og være med dem, når de er vågne, hvorfor putningen af hende kan blive sværere.
Det afhænger således meget af, hvordan hun virker sidst på dagen. Hvis hun tydeligt mangler overskud, er pjevset, der opstår mange konflikter, hendes verden bryder let sammen, hun har svært ved at koncentrere sig om at spise osv. Så kan det være en rigtig god idé, at du forsøger at vække hende om morgenen og hjælper hende til en middagslur. Men hvis hun trives, får sit søvnbehov dækket via en lang nattesøvn og leger, er glad, har masser af gåpåmod osv. i løbet af dagen, så kan det være acceptabelt at hun springer middagsluren over.
Når det så er sagt, så kan det være en rigtig god idé, at I giver hende en hvileperiode midt på dagen. Ikke noget krav om, at hun skal sove, men en mulighed for at koble lidt fra dagens aktiviteter og uro. Den største effekt får i, hvis det kan være en fast rutine i hverdagen - både i vuggestuen og hjemme. I vuggestuen er det fint, at de putter hende sammen med de andre og på den måde giver hende lidt ro, samtidig med at hun kan spejle sig i de andre børn. Hjemme må I prøve at vurdere, om hendes hvilested skal være i sengen eller måske på sofaen, på en madras eller lignende. Det kan godt være, at hun vil have glæde af at det netop ikke er sengen, fordi hun forbinder dette med at hun skal sove - og det protesterer hun jo imod.
Undgå legetøj, tændt Tv og lignende, som appellerer til aktivitet og vågenhed. Brug i stedet lidt klassisk musik eller meditationsmusik. Du kan også købe en CD eller måske downloade musik specielt til børn, der skal hjælpes til at slappe af eller sove.
En hvilesnack kan være en rigtig god idé. Det kan være en banan, en lille skål blandet frugt, måske en råkostsalat eller en grovbolle med smør og ost. Et fast hvileritual kan være godt og hjælpe til med at forberede jeres datter på at legetiden slutter og hvileperioden skal til at begynde.
Du må også gerne indføre et ritual, hvor du masserer hende, kærtegner hende, følger hendes krop fra hårtot til tåspids. Sætter ord på hver kropsdel og hjælper hende med at slappe helt af i kroppen.
Læs også gerne en historie højt, som hun kan ligge og lytte til eller fortæl hende små hjemmedigtede historier, hvor hun måske selv er hovedperson... Hun vil sandsynligvis elske at høre en historie, der handler om hende selv:)
Det kan være en god idé, hvis du på forhånd kan fortælle hende, hvornår hviletiden stopper. Det er ekstra frustrerende for hende, hvis hun ikke ved, hvor længe hun skal ligge og slappe af. du kan f.eks. fortælle hende, at hun skal hvile indtil historien er læst færdig (hvis du vælger at lade hende ligge og lytte til en lydbog) eller musikken stopper med at spille - du kan måske tilpasse tiden, hvor musikken f.eks. stopper efter 1 time. Du kan også sætte et ur til at ringe - vælg en blid ringetone, hvis hun nu alligevel ender med at falde i søvn... :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske